Počas posledných rokov sa zdalo že sa na Slovensku nepodarí úspešne prevádzkovať leteckú spoločnosť. Air Slovakia, Slovenské aerolínie, SkyEurope a Seagle Air sú príkladom toho že príliš rýchla expanzia, zlá stratégia a chýbajúci marketingový koncept môžu viesť ku krachu spoločnosti. To že je možné byť v tejto brandži úspešným dokazuje AirExplore ktorá pred 12 mesiacmi vzlietla prvýkrát.
Martin Dichler sa o udalostiach počas posledných 12 mesiacov rozprával s Martinom Štulajterom, vlastníkom a riaditeľom AirExplore.
AirExplore začali lietať pred asi rokom s jediným Boeingom 737-400, čo sa odvtedy udialo?
Náš prvý rok prevádzky bol veľmi úspešný, prepravili sme 56 000 cestujúcich s čím sme veľmi spokojný. Naše lietadlo prevádzkovalo počas letnej sezóny hlavne charterové lety pre talianskych touroperátorov do destinácii v oblasti Stredozemného mora. Okrem toho sa nám darilo zvýšiť vyťaženie nášho Boeingu aj ad-hoc charterovými letmi. Klienti ako skupina TUI, Air Sweden, Travel Service či Astraeus Airlines radi využívajú naše voľné kapacity v prípade krátkodobých výpadkov. Počas našej prvej zimnej sezóny sme lietali hlavne z Talianska do severských krajín. Z Pisy a z Neapola sme lietali do Helsínk a Štokholmu.
Plánujete v budúcnosti do flotily zaradiť aj ďalšie lietadlo?
Áno, k nášmu Boeingu 737-400 čoskoro pribudne druhé lietadlo, patričná zmluva naň už bola podpísaná. Náš súčasný Boeing 737-400 bude od 2. Júna na 4 mesiace formou ACMI prenajatý k poľskej spoločnosti Enter Air a základňu bude mať v Katoviciach. Preto si od júna prenajímame ďalší Boeing 737-300 ktorý doteraz lietal u spoločnosti KD Avia. Toto lietadlo tak bude k dispozícii na charterové lety z Talianska a nahradí na nich náš Boeing 737-400. Pre naše druhé lietadlo sme už prijali 4 ďalšie posádky, čím sa zvýšil počet zamestnancov AirExplore na celkovo 75.
Je pre vás jednoduchšie prenajímať menší Boeing 737-300?
To závisí celkom od požiadaviek touroperátorov, samozrejme lietadlo s menšou kapacitou aj pre nich znamená menšie riziko. Nateraz sme si druhý Boeing prenajali na 3 roky, avšak v prípade že počas zimných mesiacov nebudeme mať pre lietadlo využitie máme opciu lietadlo vrátiť leasingovej spoločnosti. Náš súčasný Boeing 737-400 máme prenajatý ešte na jeden rok. Zároveň pracujeme aj na projektoch s väčšími typmi lietadiel, ale v tomto momente je ešte priskoro o nich detailnejšie hovoriť.
Prečo vlastne ako slovenská letecká spoločnosť neposkytujete služby na slovenskom trhu?
V súčasnosti sa na slovenský trh nekoncentrujeme nakoľko na ňom vládne príliš silný konkurenčný boj. Popri Travel Service chcú podiel na charterových letoch získať hneď viaceré spoločnosti. Prečo by sme sa na takomto konkurenčnom boji mali podieľať? Popritom sú ceny na slovenskom trhu už teraz veľmi nízke. Preto sa radšej snažíme prevádzkovať ziskové lety v Taliansku, respektíve krátkodobé ACMI prenájmy.
Prečo si myslíte že sa na Slovensku nepodarilo žiadnej leteckej spoločnosti dlho prežiť?
Pokiaľ počas zimných mesiacov nemáte dopyt po vašich lietadlách, tak je nemožné ich počas zimy financovať. Český Travel Service, ktorý sa značne angažuje aj na slovenskom trhu, má v tomto ohľade výhodu. Zatiaľ sa im vždy podarilo na zimu prenajať svoje lietadlá v zahraničí a tým zabezpečiť ich prevádzku. Samozrejme v tomto smere sú možnosti obmedzené takže aj my musíme náš profit vygenerovať počas veľmi krátkej letnej sezóny. Príliš rýchla expanzia a chybné rozhodnutia manažmentu vedia doviesť leteckú spoločnosť do bankrotu.
EDIT PeterP:
V najbližších dňoch sa očakáva prílet v poradí druhého lietadla spoločnosti AirExplore. Pôjde o Boeing 737-382, výrobného čísla 24365/1695, ktorý bol prvýkrát zalietaný 15.3.1989. Koncom toho mesiaca ho leasingová spoločnosť ILFC prenajala portugalskej spoločnosti TAP Air Portugal (CS-TIB), odkiaľ v júni 1999 prešiel do služieb Air Malta ako 9H-ADM. V júli 2005 začal lietať u ruskej spoločnosti KD Avia (EI-DJK), po zastavení jej letov bol na viac ako rok uskladnený. Od augusta 2010 ho 5 mesiacov používala macedónska spoločnosť Airlift Service pod imatrikulačnou značkou Z3-AAN.
V službách AirExplore by mal nosiť registráciu OM-BEX a na prvý let Štokholm – Boloňa (s prázdnym preletom z a do Bratislavy) by mal byť nasadený už 28.5.2011. Počas nasledujúcich dní by mal byť využívaný aj ako záskok pre iné slovenské letecké spoločnosti v rozbehu letnej charterovej sezóny.
Držíme lietadlu i leteckej spoločnosti palce.