16. marca neočakávane oznámila Wataniya Airways so sídlom v Kuvajte okamžité zastavenie prevádzky. Vývoj situácie na Blízkom východe a s tým spojené zlé vyťaženie liniek viedlo k postupnému zhoršeniu finančnej situácie spoločnosti a k zastaveniu prevádzky, ktorú už spoločnosť nevedela ďalej financovať.

Zrušené boli samozrejme aj lety Wataniya Airways z Kuvajtu do Viedne, ktoré boli prevádzkované od 2. júna 2010 až 6x týždenne.

Tesne pred zastavením prevádzky sme mali možnosť otestovať vysokú kvalitu služieb, ktoré Wataniya ponúkala. Úroveň, ktorá v dnešnej dobe uťahovania opaskov bola až príliš vysoká na to, aby bola udržateľná. Detaily v reportáži  Martina Dichlera.

Rok 2005 sa zapíše do histórie Kuvajtu ako rok, v ktorom došlo k liberalizácii letectva. Týmto krokom sa prvýkrát v histórii tohto štátu umožnil vznik súkromných leteckých spoločností - do tohto momentu mal národný dopravca Kuwait Airways monopol na pravidelné linky. Prvá vojna v zálive v rokoch 1990-1991 a vpád irackých vojsk do Kuvajtu mali na národného dopravcu veľký dopad a až v roku 2000 sa Kuwait Airways vďaka monopolnému postaveniu a štátnej podpore podarilo opätovne vykázať zisk. Ako to však býva, monopolné postavenie nikdy neprospieva rozvoju letectva. Liberalizáciou letectva v Kuvajte sa vstupom súkromných spoločností naskytla cestujúcim možnosť výberu medzi dopravcami a zvýšená konkurencia viedla k poklesu cien leteniek a zlepšeniu kvality služieb.

Wataniya Airways (KW) patrili medzi pionierov liberalizácie letectva v Kuvajte a od začiatku sa na trhu prezentovali ako premium airline – teda spoločnosť poskytujúca nadštandardné služby. Na znak národnej príslušnosti (Wataniya airways sa dá voľne preložiť ako „Národné aerolínie“) nájdeme na trupe lietadiel kuvajtsku vlajku a symbol Kuvajtu – Kuvajtské veže – na smerovke. Spoločnosť samotná bola založená už v roku 2006 a ešte v tom istom roku vstúpila na burzu, čím si zabezpečila financie potrebné na štart a rozvoj liniek. V roku 2008 Wataniya dostala AOC a následne 9. januára 2009 vzlietol jej Airbus 320 k prvému pravidelnému letu na linke z Kuvajtu do Dubaja.

Už počas prvého roku služby tejto spoločnosti využilo 270 000 cestujúcich. Kým konkurenčná Jazeera Airways sa profilovala ako nízkonákladový dopravca, tak Wataniya sa orientovala hlavne na biznis klientelu a tomu zodpovedali aj jej služby. Na linky nasadzovala Airbus 320 poskytujúci komfort, ktorý mal osloviť práve tento segment cestujúcich a zároveň si objednala 6 nových Airbusov priamo od výrobcu.

Airbusy 320 Wataniye lietali v konfigurácii 26 miest v Business/First triede a 96 v Premium Economy triede, čo poskytovalo patričný komfort – čo je samozrejmé, ak bežná konfigurácia A320 je až 180 cestujúcich.

 

 

Ešte počas prvého roku prevádzky do flotily pribudol druhý Airbus 320 a do siete liniek postupne pribudli Ammán, Bahrajn, Damaskus, Bejrút, Káhira a Jeddah. V lete 2010 už sieť liniek zahŕňala 10 destinácii v oblasti Blízkeho východu. V období od januára 2009 do leta 2010 sa rozrástla flotila o celkovo 7 nových Airbusov 320, z čoho štyri boli financované cez leasingovú spoločnosť ALAFCO.

Prvou európskou destináciou sa 31. mája stal Rím. Hneď niekoľko dní neskôr – konkrétne 2. júna 2010, do siete liniek pribudla aj Viedeň. Pri tejto príležitosti sa na viedenskom letisku uskutočnila malá oslava otvorenia novej linky. Pri tzv. „ribbon cutting“ sa Mag. Friedrich Lehr (Letisko Viedeň) ako aj Lee Shave (CCO Wataniya Airways) tešili z otvorenia tejto novej linky. Prekvapením bolo následné oznámenie code share s Austrian Airlines, ktoré vstúpilo do platnosti 31. októbra 2010. Cestujúci z Kuvajtu tak mohli využiť služby Austrianu na prípojoch do ďalších 29 destináci z Viedne.

Od zimného letového poriadku sa zároveň navýšila frekvencie medzi Kuvajtom a Viedňou na 6 týždenných letov, pričom 3 z nich (Ut, Št, So) boli smerované cez Bejrút (medzi Viedňou a Bejrútom už dlhé roky neexistovalo priame letecké spojenie). Medzipristátím v Bejrúte tak Watanyia získala dodatočnú, hlavne turistickú klientelu.

 

Wataniya Airways - test premium produktu:

Je jedno či ako klient Wataniya Airways letíte v Business/First alebo v Premium Economy triede – obe triedy ponúkajú komfort, s ktorým sa môžu iné spoločnosti len ťažko merať. Kým Airbusy 320 u iných spoločností lietajú v konfigurácii od 150 do 180 miest, tak vo Wataniya Airways je to maximálne 122 miest.

Mená tried hovoria samé za seba, ale tie nájdete aj u mnohých iných spoločností a každá Vám bude sľubovať že tá ich je naozaj najlepšia. Klient tak len s ťažkosťou môže podľa reklamy odhadnúť aký produkt v skutočnosti daná spoločnosť poskytuje. V časoch krízy a všeobecného šetrenia sa pritom často stáva, že reklama a realita sú dve odlišné veci. Pre Planecrazy sme dostali možnosť 25. februára otestovať oba produkty na letoch medzi Viedňou a Kuvajtom


Premium/Economy trieda:

Kým väčšina leteckých spoločností sa rada chváli svojim najlepším produktom, tak my sa zastavíme v našom teste najprv pri Premium Economy triede. Je nutné povedať, že pre niekoho kto meria 190 cm ako ja je problém sa v economy triede pohodlne usadiť. Musím povedať, že u Wataniya Airways tento problém neexistuje.

 

Po veľmi príjemnom privítaní posádkou na palube Airbusu 320 (9K-EAE) sa prvý krát usadím do sedadiel v Economy triede. Posádka pozostáva zo zmesi rôznych národností – americký kapitán, kanadský druhý pilot a mix letušiek z Európy a Ázie.

Príjemné privítanie od cabin crew Wataniya Airways

Pred odletom z Viedne ešte krátky pohľad do cockpitu

Lietadlo bolo dodané len v marci 2010 pričom interiér je veľmi elegantný. Rozostup medzi sedadlami v Economy triede je neuveriteľných 86,4 cm ! Pre porovnanie – u Austrian Airlines je bežný rozostup 76 cm, takže človek má takmer dojem že u Wataniya Airways mrhajú priestorom. Ale mrhajú ním v prospech klienta - iné spoločnosti tento priestor predávajú za podstatne drahšie letenky už ako Business class. Takže môžeme povedať, že prvý dojem sa potvrdil – „Great value for money“.

Na našom lete do Kuvajtu mal každý cestujúci v svojom komfortnom koženom sedadle z dielne Recaro k dispozícii IFE s „Video on demand“ systémom. Jedná sa v skutočnosti o prenosný Mediaplayer systém ktorý sa jednoducho ovláda a poskytuje rozsiahly výber filmov, spravodajstva, hier a hudby. Samozrejme, je na ňom možné sledovať aj priebeh letu s interaktívnou mapou. Čo iné letecké spoločnosti len zvažujú je u Wataniye už samozrejmosťou – cestujúci môžu aj počas letu využívať svoje mobilné telefóny a uskutočňovať dôležité telefonáty či prijímať SMS.

Ani žalúdok nepríde nakrátko a Wataniya Airways nám nad oblakmi ponúkla catering z dielne spoločnosti Fivestar so sídlom vo Fischamende, ktoré v svojej Halal kuchyni (spĺňajúcej štandardy pre prípravu moslimských jedál) pripravuje na všetky lety Wataniye odlietajúce z Viedne. Na výber sú rakúske ako aj arabské špeciality. Na mojom lete do Kuvajtu som sa rozhodol pre jahňací guláš, ktorý sa mi len tak rozplýval na jazyku.

 

Ďalším argumentom pre služby Wataniye je aj značne vysoká hmotnosť podanej batožiny, ktorú si zo sebou môže cestujúci Premium Economy triedy zadarmo zobrať – dva kusy batožiny s celkovou hmotnosťou 40 kg.

Business/First Class:

Počas letu do Kuvajtu dostávam možnosť vyskúšať aj služby v Business/First class. Business class už dnes u mnohých spoločností znamená len to, že v každom rade sa predávajú z celkovo šiestich Economy miest len 4 (stredné sedadlá sa nepredávajú). U Wataniyia Airways však Business class je naozaj Business class, v ktorej sú v každom rade 4 podstatne komfortnejšie business sedadlá v konfigurácii 2-2 pričom rozostup medzi nimi je až 112cm.

Porovnanie IFE v BusinessFirst a Premium Economy

Každá kožená Recaro sedačka je vybavená 10,2“ obrazovkou s IFE systémom, na ktorú je možné pripojiť PC, MP3 prehrávač či IPod. Na každom sedadle cestujúceho očakávajú príjemné vankúše a deka, počas letu tiež veľký výber novín a časopisov, rozsiahly výber jedál a nápojov a samozrejme veľmi príjemná spoločnosť letušiek.

 


Medzi ďalšie výhody, ktoré môžu cestujúci Business/First triedy využiť, patrí vyšší limit podanej batožiny 60 kg a po pristátí môžu zadarmo využiť shuttle z letiska do Kuvajt City. Po pristátí a vstupe do Sheik Saad Terminálu cestujúci Wataniya Airways prejdú procesom, počas ktorého ich colné a pasové formality vybaví zástupca spoločnosti. V termináli môžu cestujúci využiť aj business salónik s veľkým výberom osviežujúcich nápojov a cateringu.

Domovská základňa - Sheikh Saad Terminal

Domovom Wataniya Airways je Sheikh Saad Terminal na letisku v Kuvajte, ktorý leží oddelený východne od hlavného medzinárodného terminálu. Otvorený bol v marci 2009 kuvajtským korunným princom jeho výsosťou šejkom Nawaf Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabahom.

 

Terminál je určený hlavne pre účely General Aviation a Wataniya je jediná spoločnosť, ktorá z neho prevádzkuje pravidelné lety. Aj vďaka exkluzívnemu využívaniu tohto terminálu mohla Wataniya upraviť služby v termináli tak, aby zodpovedali vysokým očakávaniam jej klientov a zaručiť rýchle vybavenie všetkých formalít pri prílete ako aj odlete.


Z terminálu existuje priame diaľničné napojenie do centra mesta a služby terminálu doplňuje parkovanie zdarma ako aj WLAN v celej budove terminálu. Každý cestujúci, aj tí využívajúci Premium Economy triedu môžu využiť odletový salónik, ktorý je neporovnateľný a podstatne exkluzívnejší ako napríklad salónik vo Viedni.

Klienti Business/First triedy sa zo salónika až k lietadlu dopravia na náklady spoločnosti exkluzívnou limuzínou.

 

Trpký záver

Rastúca konkurencia vo forme mnohých nízkonákladových dopravcov lietajúcich do Kuvajtu ako aj nestabilná politická situácia na Blízkom východe spôsobila, že počet cestujúcich postupne klesal, čo sa negatívne prejavilo na finančnej situácii spoločnosti. Vzhľadom na túto skutočnosť Wataniya musela zrušiť v auguste 2010 silne stratovú linku do Ríma a 5. decembra 2010 aj linky do Ammánu, Bahrajnu, Damašku a Jeddahu. Na linke do Dubaju došlo k redukcii počtu letov vzhľadom na silnú konkurenciu, keďže na tejto linke lieta aj Kuwait Airways, Jazeera, Emirates a FlyDubai a bojuje sa o každého cestujúceho.

Trpký záver prišiel necelé 3 týždne po mojom lete z Viedne do Kuvajtu – 16. marca muselo vedenie spoločnosti na svojej webovej stránke ohlásiť ukončenie prevádzky spoločnosti, ktorú v súčasnej situácii a pri klesajúcom záujme cestujúcich o cesty na Blízky východ už nedokázala ďalej financovať. Z našej skúsenosti môžeme povedať, že koniec určite nebol spôsobený nekvalitnými službami – tie boli u Wataniya Airways naozaj dobré. Možno až príliš dobré na dnešnú dobu.

Cestujúci, ktorí mali možnosť využiť lety tejto spoločnosti môžu naozaj potvrdiť – „It was a preasure to fly with Wataniya Airways“.