Dni sa nám predlžujú a s visitormi v Bratislave či Viedni to začína byť opätovne zaujímavé. Predtým než sa nám začne jar a spolu s PetromP sa vydáme na sériu výjazdov po rôznych letiskách, tak sa ešte raz pozrieme do archívu a obhliadneme sa za historickými návštevníkmi Bratislavy. Tentokrát si zaspomínam na návštevníkov ruskej výroby ktoré nás kedysi navštevovali pravidelne. Vzhľadom na to že ich mám v archíve stovky, tak dnes sa pozrieme len na niektoré z nich.

Seriál vybraté z archívu sa nateraz odmlčí a vráti sa opäť po "spotterskej sezóne" niekedy v novembri či decembri 2011.

Dnes si len s námahou spomínam na mnohé lietadlá ktoré tu kedysi boli. Bohužiaľ väčšina z tých najzaujímavejších tu bola práve v rokoch 1990 až 1995 kedy som ešte nemal prístup na plochu a ani dobrý foťák či filmy. Mnohé fotky sú tak len dokumentačné ako dôkazový materiál že taká spoločnosť existovala a dokonca bola v Bratislave. Pestré to bolo hlavne s rôznymi spoločnosťami ktoré existovali len na papieri alebo len pár týždňov. Počul niekto z Vás napríklad o spoločnosti North African Airlines či Air Pawelonik? Asi nie, no kedysi sa tu takéto čudné spoločnosti objavovali.

Air Pavelonik AN-32 CCCP-48077_1 North African Airlines AN-32 TS-LCA_1 Republica de Angola JAK-40 D2-EAG_1 Airstan JAK-40 RA-98113_1

V roku 1995 som začal pracovať ako supervisor pre Tatra Air a dostal som toľko vytúženú ID kartu ktorá mi dala toľko cenený prístup na plochu. Fotenie sa stalo jednoduchým a mohol som sa k lietadlám priblížiť na pár metrov, obhliadnuť si ich a pofotiť ich. Eventuálne sa dalo zistiť akú tú zaujímavú informáciu od posádky. Teda – ak sa človek dohovoril. S niektorými to bolo ťažké – ako sa napríklad dohovoríte s posádkou JAK40 z Angoly? Keď už sme pri tomto type – jeho návšteva bola takmer na dennom poriadku od rôznych spoločností – Aviaexpress, Motor Sich, Volga Dnepr, Air Ukraine, Airstan. Zoznam je dlhý, no medzi najväčšie rarity by som považoval práve ten Angolský či Sota Mali.

Ada Air Albania JAK-40 LZ-DOM_1 Volga Dnepr JAK-40 RA-87357 _1 Motor Sich JAK-40 UR-87215_1

O Jakoch 42 je škoda vôbec hovoriť. Okrem tých ktoré sa tu ukazovali na rôznych letoch Air Ukraine sa tu ukázali aj Jaky 42 ktoré tu bol výrobca prezentovať pre vtedy vznikajúce Slovenské aerolínie. Pritom JAK 42 je jedno hrozné lietadlo. Ruský konštruktéri si povedali že nepotrebuje reverz a tak by v Bratislave asi lietalo len v letných mesiacoch. V zime by asi nikdy neboli podmienky také aby mohol bezpečne pristáť.

Air Ukraine JAK-42 RA-42327_1 Sunjet JAK-42 RA-42428_1 Hemus Air TU-134 LZ-TUT_1 CSA TU-134 OK-HFM_1

Tupolevov bolo v Bratislave tiež neúrekom Nielen tých od ČSA alebo Aeroflotu. TU134 sa ukázala v Bratislave v podaní Balkanu, Hemusu, Interflugu no boli aj rarity ako napríklad Bashkirian Airlines, Belair, LAL, Aviaenergo, Orenburg Airlines, Estonian. Status rarity môžem pripísať napr. TU134 Gromov Air či Air Saravi.

Aviaenergo TU-134 RA-65693_1 Bashkirian Airlines TU-134 RA-65961_1 Orenburg Airlines TU-134 RA-65136_1 Gromov Air TU-134 RA-65926_1

Väčší brat TU-134 – TU154 – bol v Bratislave tiež bežnou záležitosťou. Ukázala sa tu napríklad TU154 Samara, Aviaenergo, Orenburg Airlines, Ural Air, Air Ukraine, VIA, Balkan..... Dalo by sa pokračovať v tomto zozname ešte naozaj dlho. Dokonca by sme v zozname návštevníkov našli aj TU-155.

Ural Airlines TU-154_1 Samara TU-154 RA-85500_1 Aeroflot TU-154 CCCP-85411_1 Orenburg Airlines TU-154 RA-85595_1

Samostatnú kategóriu ruských lietadiel tvorí Iljušin IL-18. Jej posledná návšteva v Bratislave bola v roku 1997. Jej hluk prevýšil hociktoré lietadlo ruskej výroby. Kým nahodila svoje 4 motory, tak človek mohol aj ohluchnúť. Okrem rarity Polnippon Cargo ktorú sme zverejnili v prvej časti by som spomenul možno tri Il-18. Prvú z ktorej bohužiaľ nemám foto – IL 18 Air Koryo. Ukázala sa v Bratislave možno 2-3 krát, vždy brala nejaký čudný náklad (raz nejaké zvieratá z ktorých sa robia kožuchy). Druhou je IL-18 Acvilla Air, ktorá vlastne ani nieje IL-18 ale skôr prerobená IL-22. Poslednou ktorú si ja pamätám a posledná ktorá Bratislavu navštívila bola IL-18 Aeroflotu. Od roku 1997 sa v Bratislave žiadna IL-18 neukázala. Historici ako PeterP by vedeli spomenúť ešte IL-18 Vietnam Airlines, lenže v tej dobe sa mu na jej prílet nechcelo čakať a tak ju nevidel (preboha Peter!).

 

Z ostatných Iljušinov môžeme spomenúť rôzne IL-76 ktoré sa v Bratislave ukazovali. Počas púštnej búrky tu boli takmer každý deň 3 kusy IL-76 MetroCargo. Častou návštevou bol Via Air či Volga Dnepr. Zriedkavo sa ukazovali rarity typu Remex. No a v dávnych pradávnych časoch to boli veci typu Lybian Arab Airlines, Iraq Airways a raz pokiaľ ma pamäť neklame dokonca Algerian air force. A keď už sme pri Iljušinoch – čo tak IL-86? Samozrejme aj ten sa v Bratislave ukázal, aj keď počet návštev by sme veľmi rýchlo spočítali na dvoch rukách.

Aeroflot IL-18 RA-75598_1 Acvila Air IL-18 ER-75929_1 Aeroflot IL-86 RA-86096_1 Remex IL-76 RA-78731_1

Z Antonovov tu bolo tiež viac ako dosť zaujímavých vecí. Okrem návštev Ruslanov treba spomenúť napríklad AN-74 ktoré je naozaj čudným strojom. Omnoho bežnejšie boli rôzne AN32, AN24 či AN26. Niektoré z Bratislavy merali cestu až do Peru kde lietali u polície či vojska. Antonovy do Bratislavy magicky priťahovalo a tak im nechám trošku viac priestoru....

Russia AN-124 RA-82073_1 Air Urga AN-24 UR-47300_1 Aero Eko AN-74 UN-74044_1 Peru Air Force AN-32 FAP-325_1

Volga Dnepr AN-32 RA-48082_1 Turkmenistan Airlines AN-26 EZ-26524_1 Antonov Airtrack AN-26 UR-26007_1 Vitair AN-32 UR-48005_1

Dnes už stroj ruskej výroby v Bratislave uvidíme len pri príležitosti nejakej štátnej návštevy, respektíve v podobe zriedkavej návštevy AN-12 či IL-76 ktoré sú využívané na prepravu carga. Občas dostávajú tieto stroje výnimky, no ak by boli na našom ministerstve dopravy k svetu, tak by naďalej povoľovali lety IL-76 do Bratislavy. Nakoľko sa však dosť striktne držíme smerníc EU, tak IL-76 si veselo pristávajú v Brne či Ostrave, nakoľko v Čechách dostali výnimku z hlukových obmedzení.