Dni sa nám predlžujú a s visitormi v Bratislave či Viedni to začína byť opätovne zaujímavé. Predtým než sa nám začne jar a spolu s PetromP sa vydáme na sériu výjazdov po rôznych letiskách, tak sa ešte raz pozrieme do archívu a obhliadneme sa za historickými návštevníkmi Bratislavy. Tentokrát si zaspomínam na návštevníkov ruskej výroby ktoré nás kedysi navštevovali pravidelne. Vzhľadom na to že ich mám v archíve stovky, tak dnes sa pozrieme len na niektoré z nich.
Seriál vybraté z archívu sa nateraz odmlčí a vráti sa opäť po "spotterskej sezóne" niekedy v novembri či decembri 2011.
Dnes si len s námahou spomínam na mnohé lietadlá ktoré tu kedysi boli. Bohužiaľ väčšina z tých najzaujímavejších tu bola práve v rokoch 1990 až 1995 kedy som ešte nemal prístup na plochu a ani dobrý foťák či filmy. Mnohé fotky sú tak len dokumentačné ako dôkazový materiál že taká spoločnosť existovala a dokonca bola v Bratislave. Pestré to bolo hlavne s rôznymi spoločnosťami ktoré existovali len na papieri alebo len pár týždňov. Počul niekto z Vás napríklad o spoločnosti North African Airlines či Air Pawelonik? Asi nie, no kedysi sa tu takéto čudné spoločnosti objavovali.
V roku 1995 som začal pracovať ako supervisor pre Tatra Air a dostal som toľko vytúženú ID kartu ktorá mi dala toľko cenený prístup na plochu. Fotenie sa stalo jednoduchým a mohol som sa k lietadlám priblížiť na pár metrov, obhliadnuť si ich a pofotiť ich. Eventuálne sa dalo zistiť akú tú zaujímavú informáciu od posádky. Teda – ak sa človek dohovoril. S niektorými to bolo ťažké – ako sa napríklad dohovoríte s posádkou JAK40 z Angoly? Keď už sme pri tomto type – jeho návšteva bola takmer na dennom poriadku od rôznych spoločností – Aviaexpress, Motor Sich, Volga Dnepr, Air Ukraine, Airstan. Zoznam je dlhý, no medzi najväčšie rarity by som považoval práve ten Angolský či Sota Mali.
O Jakoch 42 je škoda vôbec hovoriť. Okrem tých ktoré sa tu ukazovali na rôznych letoch Air Ukraine sa tu ukázali aj Jaky 42 ktoré tu bol výrobca prezentovať pre vtedy vznikajúce Slovenské aerolínie. Pritom JAK 42 je jedno hrozné lietadlo. Ruský konštruktéri si povedali že nepotrebuje reverz a tak by v Bratislave asi lietalo len v letných mesiacoch. V zime by asi nikdy neboli podmienky také aby mohol bezpečne pristáť.
Tupolevov bolo v Bratislave tiež neúrekom Nielen tých od ČSA alebo Aeroflotu. TU134 sa ukázala v Bratislave v podaní Balkanu, Hemusu, Interflugu no boli aj rarity ako napríklad Bashkirian Airlines, Belair, LAL, Aviaenergo, Orenburg Airlines, Estonian. Status rarity môžem pripísať napr. TU134 Gromov Air či Air Saravi.
Väčší brat TU-134 – TU154 – bol v Bratislave tiež bežnou záležitosťou. Ukázala sa tu napríklad TU154 Samara, Aviaenergo, Orenburg Airlines, Ural Air, Air Ukraine, VIA, Balkan..... Dalo by sa pokračovať v tomto zozname ešte naozaj dlho. Dokonca by sme v zozname návštevníkov našli aj TU-155.
Samostatnú kategóriu ruských lietadiel tvorí Iljušin IL-18. Jej posledná návšteva v Bratislave bola v roku 1997. Jej hluk prevýšil hociktoré lietadlo ruskej výroby. Kým nahodila svoje 4 motory, tak človek mohol aj ohluchnúť. Okrem rarity Polnippon Cargo ktorú sme zverejnili v prvej časti by som spomenul možno tri Il-18. Prvú z ktorej bohužiaľ nemám foto – IL 18 Air Koryo. Ukázala sa v Bratislave možno 2-3 krát, vždy brala nejaký čudný náklad (raz nejaké zvieratá z ktorých sa robia kožuchy). Druhou je IL-18 Acvilla Air, ktorá vlastne ani nieje IL-18 ale skôr prerobená IL-22. Poslednou ktorú si ja pamätám a posledná ktorá Bratislavu navštívila bola IL-18 Aeroflotu. Od roku 1997 sa v Bratislave žiadna IL-18 neukázala. Historici ako PeterP by vedeli spomenúť ešte IL-18 Vietnam Airlines, lenže v tej dobe sa mu na jej prílet nechcelo čakať a tak ju nevidel (preboha Peter!).
Z ostatných Iljušinov môžeme spomenúť rôzne IL-76 ktoré sa v Bratislave ukazovali. Počas púštnej búrky tu boli takmer každý deň 3 kusy IL-76 MetroCargo. Častou návštevou bol Via Air či Volga Dnepr. Zriedkavo sa ukazovali rarity typu Remex. No a v dávnych pradávnych časoch to boli veci typu Lybian Arab Airlines, Iraq Airways a raz pokiaľ ma pamäť neklame dokonca Algerian air force. A keď už sme pri Iljušinoch – čo tak IL-86? Samozrejme aj ten sa v Bratislave ukázal, aj keď počet návštev by sme veľmi rýchlo spočítali na dvoch rukách.
Z Antonovov tu bolo tiež viac ako dosť zaujímavých vecí. Okrem návštev Ruslanov treba spomenúť napríklad AN-74 ktoré je naozaj čudným strojom. Omnoho bežnejšie boli rôzne AN32, AN24 či AN26. Niektoré z Bratislavy merali cestu až do Peru kde lietali u polície či vojska. Antonovy do Bratislavy magicky priťahovalo a tak im nechám trošku viac priestoru....
Dnes už stroj ruskej výroby v Bratislave uvidíme len pri príležitosti nejakej štátnej návštevy, respektíve v podobe zriedkavej návštevy AN-12 či IL-76 ktoré sú využívané na prepravu carga. Občas dostávajú tieto stroje výnimky, no ak by boli na našom ministerstve dopravy k svetu, tak by naďalej povoľovali lety IL-76 do Bratislavy. Nakoľko sa však dosť striktne držíme smerníc EU, tak IL-76 si veselo pristávajú v Brne či Ostrave, nakoľko v Čechách dostali výnimku z hlukových obmedzení.