Kým začiatkom 90-tych rokov som si myslel že Bratislava bola pre spottera nudným letiskom, tak dnes by som si dal do kolena vŕtať len aby sa tie časy vrátili späť. Dôvod je veľmi jednoduchý – väčšina spoločností či dokonca lietadiel ktoré sa tu vtedy ukázali už v dnešnej dobe nelietajú. Často krát je dokonca ťažké nájsť o niektorých vôbec nejakú zmienku na internete, tobôž fotku ich lietadla.

Kedysi sa však v Bratislave ukazovali tak často že sme nad nimi len mávli rukou, respektíve ich už považovali za samozrejmosť. Lenže Boeingy 707 a Douglasy DC-8 v tej dobe ešte boli relatívne bežnými návštevníkmi, no teraz sa z oblohy takmer úplne vytratili. Ostali na ne len matné spomienky - ešte že sa môžem obrátiť na PetraP ktorý má hádam každého visitora zapísaného. Aj s jeho pomocou som zalovil v archíve a k fotkám priradil patričné dátumy návštev týchto veteránov, ktorím sa v tejto časti budeme venovať.

Tieto typy si od výroby užili svoje a po dlhých rokoch služby na diaľkových letoch ich spoločnosti postupne vyraďovali. Jeden z mála ktorý sa v Bratislave ukázal vo verzii pre cestujúcich bol hádam B707 MEA – Middle east airlines, ktorý tu bol myslím 2 či 3 krát a doviezol vojakov na výcvik na Lešť. Bohužiaľ, takmer vždy v podvečer za zlého svetla, či dokonca v noci. Našťastie B707 využívali rôzne štáty na prepravu svojich najvyšších predstaviteľov či ako vojenské lietadlá a tak sa B707 v Bratislave z času na čas ukázal. Hádam najkrajší ktorý v Bratislave bol patril Egyptskej republike a priletel s ním dnes toľko spomínaný egyptský prezident Mubarak. Jeho B707 vyzeral ako nový, krásny, biely, leskol sa ako keby zrovna vyšiel z paint shopu.

 

MEA B707 OD-AHF_1 Republic of Egypt B707 SU-AXJ_1

O nič menej krásne boli B707 ktoré využívali na prepravu vojenských predstaviteľov USA. Tie sa ukazovali v rôznych verziách a sfarbeniach v Bratislave dosť často – vždy krásne „nablýskané“. Občas sa ukázali rôzne B707 vo vojenskej verzii - napr. C-135, avšak ukázala sa tu aj B707 NATO.

United States Air Force C-135C 21-12669_1 NATO B707 LX-N 20199_1

Hádam poslednými B707 vo verzii pre cestujúcich ktoré sme v Bratislave videli a jediné štvormotorové diaľkové lietadlá ktoré kedy boli v slovenskom registri boli 2 B707 Slovtrans airu. Dnes už ani neviem koho s nimi vozili, ale boli to rarity. Dnes samozrejme ani jedna z nich už neexistuje – obe boli zošrotované.

Slovtransair B707 OM-UFB_1 Slovtrans Air B707 OM-UFB_1

Niekedy v roku 1992 sa začali v Bratislave relatívne pravidelne objavovať B707 prepravujúce náklad. Hádam najpravidelnejšie sa tu ukazovala B707 Sky Cargo – neprešiel hádam ani týždeň kedy by tu aspoň raz nebola. Mašinka mala očividne za sebou už dosť veľa ale napriek tomu vyzerala asi najlepšie zo všetkých nákladných ktoré sem lietali. Pravidelne vozila vajíčka či jednodňové kurence do Iránu.

Sky Cargo B707 EL-JNS_1 SkyCargo B707 EL-JNS_1

Neskôr sa pridali  aj iné B707 – Pamir Air, Jason Air, Air Cess  alebo Avistar, tieto nenosili kurence, skôr vajíčka – také ktoré robili bum bum. Zážitkom bolo vždy sledovať ich vzlet - muníciou plne naložené lietadlá s plnými nádržami paliva ktoré potrebovali na let do Kábulu sa nechceli len tak odlepiť od zeme. Keď som občas sledoval vzlet týchto B707 z dráhy 22 (t.j. smerom na Petržalku) a pomyslel som na to, čo by sa stalo ak by im niekde pred Slovnaftom vysadil čo len jediný motor, tak mi nebolo všetko jedno. Určite by sa vo vzduchu neudržali.

Jason Air B707 9G-JNR_1 Air Cess B707 EL-LDS_1 Air Cess B707 EL-RDS_1 Pamir Air B707 EL-LAT_1

 

Špeciálny zážitok bol vždy vzlet B707 Pamir Air. Raz sa odlepili na posledných metroch dráhy 22 a podvozkom len tesne minuli plot ktorý je niekoľko stoviek metrov ďalej. Raz im pri vzlete šľahali plamene z jedného z motorov, čo bolo sprevádzané ranami ako keby niekto z dela strieľal. Napriek tomu sa letelo ďalej. Ako sa hovorí, dovtedy sa chodí s džbánom po vodu, kým sa nerozbije. A tak sa aj stalo a v roku 1999 B707 Avistaru pri vzlete vysadil motor a skončil chtiac či nechtiac za dráhou 31 v poli. Lietadlo bolo samozrejme poškodené tak silno že oprava bola neekonomická a tak dlhé roky stálo odstavené na letisku. Až po tom čo ho pomaľovali sprejeri (čoho si nikto nevšimol – ani letištná polícia nie) ho zošrotovali. Cargo lety s B707 sa potom už viacmenej neuskutočnili a v Bratislave sa ukázala B707 už len vo vojenskej verzii či pri oficiálnej zahraničnej návšteve. Z tých na ktoré si spomínam Ešte možno spomenúť First International Airlines. Vojenská verzia B707 sa však v Bratislave ukázala koncom minulého roku pri cvičných letoch izraelskej armády.

Pamir Air B707 YA-PAM_1 Avistar Airlines B707 5B-DAZ_1 Avistar Airlines B707 9G-ROX_1 First International Airlines B707 9G-OOD_1

Mojim najobľúbenejším typom spomedzi týchto starých strojov však patrila vždy DC-8, ktorá bola podľa mňa podstatne krajšia ako B707, avšak v Bratislave aj podstatne vzácnejšia. Z toho čo si pamätám tak sa ich v Bratislave ukázalo len pár – najčastejšie to bola DC-8 Cargo Lion ktorá sem lietala niekedy okolo rokov 1993-1994.

Cargo Lion DC-8 F-GDJM_1 MK Airlines DC-8-62 9G-MKG_1Republique Francaise DC-8-72_1

Okrem nej sa v Bratislave ukázalo len málo DC-8 – najkrajšia z nich bola hádam DC-8 Southern Air Transport ktorá už mala nové motory CFM. Rovnako krásna bola aj DC-8 Republique francaise ktorá sa v Bratislave ukázala celkovo 3x. Okrem nej sa ešte v Bratislave ukázala „osmička“ MK Cargo a African International Airlines. Bohužiaľ, zlá archivácia filmov sa podpísala na mnohé fotky DC-8 ktoré som mal, no dnes sú v takom stave že ich sem ani nenahrávam.

Či sa v Bratislave ešte niekedy B707 či DC-8 ukáže je veľmi otázne nakoľko v prevádzke ich ostáva absolútne minimum. Nedávna návšteva DC-8 vo Viedni mi však dodala nádej že možno ešte raz začujem nenapodobiteľný zvuk týchto veteránov.

Pri veteránoch ostaneme aj v ďalšej časti kedy si prezrieme zopár ruských strojov ktoré sem kedysi lietali.