Hovorí sa, že nízkonákladové spoločnosti neuberajú cestujúcich klasickým leteckým spoločnostiam, ale že nízkymi cenami leteniek stimulujú dopyt a tak generujú úplne nový segment cestujúcich. V prípade novej rakúskej spoločnosti Level, to určite platí. Veď pri letenkách už za 1 cent vrátane letištných poplatkov môže letieť naozaj ktokoľvek. A tak sme sa na výlet s touto novou spoločnosťou vybrali aj my.
Samozrejme, letenka za 1 cent vrátane letištných poplatkov je niečo, čo sa už asi nikdy nebude opakovať. Plány Levelu na štart vo Viedni sa však stále komplikovali a dopravca získal všetky potrebné povolenia príliš krátko pred prvým letom, ktorý sa mal konať 17. júla. Dopravca tak musel pristúpiť k drastickým riešeniam, aby sa mu podarilo lietadlá aspoň ako tak zaplniť. A ponuka leteniek za 1 cent zahŕňala aj niektoré spotterské lahôdky - v sieti Levelu sú okrem prímorských destinácii aj naozaj zaujímavé letiská ako Paríž CDG, Miláno Malpensa či Londýnsky Gatwick. Práve posledné menované letisko sme sa rozhodli navštíviť ako prvé.
V Londýne sme už na výlete boli pred pár rokmi, avšak vtedy len na letisku Heathrow, ktoré je pre spotterov určite najzaujímavejšie. Avšak, prevádzka na Heathrowe je svojim spôsobom stále rovnaká. Vzhľadom na to, že sloty pre nových dopravcov na Heathrowe nie sú dostupné a tie existujúce si letecké spoločnosti udržujú, tak sa tu za pár rokov zmenilo relatívne málo. A tu práve ponúka Gatwick určitú zmenu. Nájdete na ňom kopu dopravcov, ktorí sa sem uchýlia, kým čakajú na svoju šancu získať sloty na Heahtrowe. Aj preto sa Gatwicku hovorí že je akousi čakárňou Heathrowu. Ale je nielen to. Gatwick sa za posledné roky vyprofiloval ako akési dovolenkové letisko pre Londýn, čo pre spotterov znamená len jedno - kopu zaujímavých lietadiel.
Nás však zaujímal už len samotný let s Levelom. Hovorí sa síce, že čo je lacné, nemôže byť dobré. Avšak Level nás utvrdil že toto pravidlo naozaj nie je možné brať doslovne. Náš let do Gatwicku z Viedne sme absolvovali s cca trojročným Airbusom 321 so sharkletmi, pekným, moderným a čistým interiérom. V sedadlách nás okrem klasického obsahu ako bezpečnostných inštrukcii či menu s občerstvením vítal aj leták, ktorý nás mal informovať o tom, kto vlastne Level je a kam táto nová spoločnosť lieta. Dozvieme sa z neho, že Level je síce nízkonákladový dopravca, no reálny pocit budete mať ako keby ste leteli akýmkoľvek iným klasickým dopravcom ako Austrian či British Airways. Nemôžeme sa sťažovať ani na ceny palubného občerstvenia, ktoré sú podľa nás úplne v poriadku. Na celkovo 4 letoch s Levelom medzi Viedňou a Gatwickom nás však prekvapila relatívne nízka obsadenosť lietadiel, ktorá napriek značnému počtu cestujúcich dosahuje len okolo 60%. Pre nás ako cestujúcich však tento fakt bol skôr pozitívom a tak let s veľmi profesionálnou posádkou prebieha veľmi príjemne a po niečo vyše dvoch hodinách pristávame na letisku v Gatwicku.
Gatwick má síce dve dráhy, no v reále je využívaná len jedna, nakoľko sú príliš blízko pri sebe. Aj vďaka tomu si Gatwick dlhé roky držal titul najfrekventovanejšieho letiska s jednou dráhou na svete, o ktorý ho až tento rok obralo letisko v indickom Mumbai. V špičke na Gatwicku na jednej dráhe realizujú 55 pohybov, čiže čo minúta, to vzlet alebo pristátie. Takmer permanentne vyčkávajú lietadlá na vzlet či pristátie - nie je raritou vidieť 9-10 lietadiel čakajúcich pri dráhe na vzlet. Pre nás spotterov je to ideálna situácia - nemalo by nám nič újsť. Limitovaný je tým aj výber fotopozícii, ktoré sú vlastne len 4 a riadime sa podľa toho, z ktorého smeru sa na dráhu pristáva. Pri vetre zo západu využívame Perimeter road priamo pri letisku, z ktorej je síce obmedzený výhľad, no máme dosť času spraviť 4-5 záberov z každého pristávajúceho lietadla. Skoro ráno a neskoro večer využívame vrchné podlažie modrého parkovacieho domu.
V prípade že veje vietor z východu, musíme sa dopraviť na západnú stranu dráhy. Na to využívame autobus na Purple parking, ktorý nás zadarmo odvezie na opačnú stranu letiska, kde si nájdeme vhodnú pozíciu na fotenie pristávajúcich lietadiel.
Pokiaľ sa čudujete že hovoríme len o pristátiach, tak musíme uviesť že vzlety je na Gatwicku takmer nemožné fotiť. Jediná možnosť odfotiť si odlietajúce lietadlá je pri v prípade odletov z dráhy 08R, kde je možnosť cez dieru v plote odfotiť lietadlá taxujúce na dráhu. Iné možnosti na fotenie vzletov neexistujú.
Podľa toho prispôsobujeme aj výber hotela, kde sme zvolili Hotel Block priamo v južnom termináli letiska. Napriek mierne vyššej cene získavame komfort naozajstnej blízkosti k foto pozíciám či k zastávkam autobusu na Purple parking, ale aj komfort blízkosti obchodov či reštaurácii. Hotel zároveň na vyžiadanie vie poskytnúť aj izby s nádherným výhľadom na dráhu / stojánky letiska, čo sme samozrejme využili.
Prím na Gatwicku hrá EasyJet, no veľkú bázu tu má Norwegian, Virgin Atlantic, Thompsonfly (TUI), Thomas Cook a v menšej miere aj British Airways. Všetky tieto spoločnosti z Gatwicku prevádzkujú lety do rôznych dovolenkových destinácii. Virgin tu vidno ako jediného dopravcu s Boeingmi 747, no sú tu bázované aj Airbusy 330 tohto dopravcu vo verziách 200 aj 300. British Airways pre zmenu z Gatwicku prevádzkuje diaľkové destinácie len s Boeingmi 777-200. A pokiaľ máte radi Dreamlinery, tak ste tu na správnom mieste. Značný počet ich tu má zabázovaných Norwegian a Thompsonfly, dopĺňa ich už všadeprítomný Dreamliner Qatar Airways.
Ak sme napísali, že dominantným dopravcom tu je EasyJet, tak musíme povedať že to je absolútna pravda. Z lietadiel EasyJetu sa vám bude krútiť hlava a po pára hodinách by ste si mysleli že to bude nuda. No EasyJet má vo flotile hneď niekoľko zaujímavých logojetov, obdržal už aj Airbusy 320 Neo a 321 Neo ktoré sú tu zabázované. Okrem toho si na leto prenajíma viacero Airbusov od Titan Airways, ktoré lietajú v rôznych hybridných sfarbeniach. A práve na Gatwicku máte veľkú šancu všetky zaujímavé lietadlá vo flotile EasyJetu odfotiť.
Pre nás boli však určite zaujímavé aj lietadlá ostatných domácich dopravcov. ThomasCook prevádzkuje z Gatwicku poväčšinou Airbusy 320/321 a Boeingy 757, no pár letov prevádzkuje aj s Airbusmi 330-200. Niekoľko Airbusov 321 nosí pritom ešte stále hybridné farby pripomínajúce skrachovaný Monarch.
Pofotiť všetky špecialitky domácich dopravcov chvíľku potrvá a potom to začne byť nuda. Najneskôr na tretí deň už týmto letom takmer nevenujete pozornosť a môžete sa sústrediť na zvyšok zaujímavej prevádzky. Tá pozostáva z celej plejády spoločností, pričom prím tu hrajú kanaďania v podobe spoločností Air Transat a WestJet. Airbusy 330 Air Transat môžeme stretnúť aj na okolitých letiskách, raritou však je WestJet, ktorý na Gatwick lieta s Boeingmi 767-300 a tiež novučkým B737 max 8.
Pokiaľ máte radi Airbusy 350, tak tie si môžete vychutnať v podaní China Airlines a Cathay Pacific. Nechýba ani obligatórny A380 Emirates, ktorý aj na Gatwicku stretnete hneď niekoľkokrát za deň. A potom sú tu tie špecialitky, ktoré môžete stretnúť na Gatwicku. Takou sú napríklad lety spoločnosti Rwand Air s Airbusom 330-300 či Tianjin Airlines s A330-200. Pre nás riadnou exotikou sú aj Embraery 190 či ATR-72 Aurigny Air Services v svojom typicky žltom sfarbení. Niekoľko letov denne sem prevádzkuje aj islandský WOW Air s Airbusmi 321 ale aj novučičkým A320 Neo. V zozname spoločností ktoré sú zaujímavé nesmú chýbať ani Air Italy (bývalá Meridiana) či Cobalt Air z Cypru. Jediné čoho sa na Gatwicku nemusíte obávať sú lety spoločností Lufthansa Group - tie tu nenájdete.
Nedostatok slotov na Gatwicku znamená že tu neuvidíte žiadne nákladné lety a len minimum letov mimo tých pravidelných. Mohlo by sa zdať že tu nemôžete očakávať žiadne veľké prekvapenia, no pri troche šťastia narazíte aj na tie. Medzi najväčšie úlovky pre nás počas našej návštevy musíme zaradiť dve úplne odlišné lietadlá. Prvým bol nečakaný prílet Fokkeru 50 Vision Airu. Tento typ je už obrovskou raritou a tak každé stretnutie s nim poteší. Tým druhým je Airbus 380 spoločnosti HiFly. Ten sa v Gatwicku ukazoval počas našej návštevy každý deň na jednej z liniek do New Yorku, nakoľko si ho na 20 dní prenajal Norwegian aby pokryl výpadok Dreamlinerov, ktoré počas augusta prechádzali inšpekciami motorov. Neskutočné šťastie bolo, že sme počas troch dní v Gatwicku dokázali tento Airbus odfotiť z oboch strán! Lietadlo totiž propaguje záchranu korálových útesov, pričom na jednej strane lietadla korálové útesy žijú, na druhej strane sú mŕtve.
Po troch dňoch na druhom najväčšom londýnskom letisku nemôžeme byť nespokojný. Lacné letenky, dobrý hotel, ideálne počasie počas celých troch dní a veľké množstvo fotiek na pamäťových kartách v nás zanechávajú dobrý dojem. Síce to nebude tak skoro, no na Gatwick sa v budúcnosti určite znovu vrátime.