Ak niekto povie Taliansko, napadnú nás v prvom rade asi špagety, pizza či pláže. No spotterov v prvom rade napadnú niektoré z talianskych letísk. Aj v mojich plánoch vždy figurovali talianske letiská veľmi vysoko, no boli ako keby zakliate - nikdy som sa nedostal k tomu aby som na ne vycestoval kvôli spottingu.

A pritom, návštevou rôznych talianskych letísk som kedysi trávil značné množstvo času. V časoch SkyEurope som totiž prešiel takmer celé Severné Taliansko, kde sme vyberali potencionálne letiská kam sme mohli lietať. Úloha to bola neľahká, nakoľko takmer každý región, pomaly mesto, chce mať svoje vlastné letisko a tak je konkurencia medzi letiskami značná. Len v samotnom Miláne sú na výber hneď 3 letiská - Bergamo, Linate a Malpensa. Celkovo nimi prejde ročne okolo 44 miliónov cestujúcich, čo je naozaj veľa - avšak keď tento počet cestujúcich rozdelíme na 3 letiská, tak nemôžeme povedať že by v Miláne existoval naozajstný hub európskych rozmerov.

Najmenším z troch milánskych letísk je Linate, ktoré je považované za mestské letisko, nachádzajúce sa len 7km od centra Milána. Prejde ním ročne približne 9,5 milióna cestujúcich a jeho rast je limitovaný kapacitou letiska, ktoré nemá možnosti ďalej rásť. Zároveň je prevádzka na ňom obmedzená len na vnútroštátne lety a lety v rámci EU. Alternatívou pre nízkonákladové spoločnosti sa stalo letisko Orio al Serio v Bergame, ktoré vďaka nim vzrástlo z niečo vyše milióna cestujúcich v roku 2002 na vyše 12 miliónov v roku 2017.

Letisko Malpensa je tak s 22 miliónmi cestujúcich naďalej najväčším letiskom v spádovej oblasti Milána a zároveň hlavnou medzinárodnou bránou pre celý región. V rokoch 1998-2008 sa Malpensa dokonca stala hlavným hubom pre Alitaliu, ktorá z Malpensy prevádzkovala väčšinu svojej flotily a väčšinu diaľkových liniek. No v roku 2008 sa Alitalia rozhodla radikálne zredukovať svoje lety na Malpense a presunúť ich opäť na rímske Fiumicino. Pre Malpensu to bola rana pod pás a po rekordnom roku 2007 s 24 miliónmi cestujúcich nasledoval pokles až na 17,5 milióna cestujúcich v roku 2009. O 30% klesol aj počet pohybov a prepraveného nákladu. Z redukcie letov Alitalie sa pritom letisko ešte stále nespamätalo. Ani počet pohybov, ani počet cestujúcich sa stále nedostal na úrovne z roku 2007.

Alitalia Airbus A330-200 EI-EJK Blue Panorama Airlines Boeing 737-800 EI-FSJNeos Boeing 787-9 EI-NEW Air Italy Airbus A330-200 EI-GFX

Uvoľnené pozície po Alitalii však postupne vypĺňajú iní dopravci, primárne Meridiana (teraz Air Italy) či charterové spoločnosti Blue Panorama či Neos. No nájdeme tu spoločnosti z celého sveta. Severné Taliansko je stále atraktívne pre cestujúcich z Ázie aj Ameriky a tak v skorých ranných hodinách prilietajú diaľkovky v podaní Airbusov 330 Air China či A350 Singapore Airlines či Thai a B777 Cathay Pacific. Neskôr v priebehu dňa prilietajú B777 American Airlines či niektorá z dvoch diaľkových liniek (New York, Tokyo), ktoré tu ešte prevádzkuje Alitalia. Vcelku pestrú plejádu spoločností dopĺňajú rôzny európsky dopravcovia a tiež rôzne ACMI prenájmy lietajúce pre Air Italy či Blue Panorama. Výraznú časť prevádzky tvoria aj nákladné lety, ktoré na Malpensu prevádzkuje viac ako 20 dopravcov. Bežné sú pritom aj návštevy aj Antonovov 124 či 225.

Air Italy Boeing 737-MAX 8 EI-GGK Meridiana Boeing 767-300 I-IAGG

Podmienky pre nás spotterov sú na Malpense vcelku dobré. Malpensa má síce dve paralelné dráhy, no tieto sú blízko pri sebe a tak neumožňujú paralelné pristátia / vzlety z oboch dráh naraz. Využíva sa tak vždy jedna dráha na pristátia a jedna na vzlety. Každý deň o 15:00 sa dráhy vymenia a tak je nutné presunúť sa od jednej dráhy k druhej. Napriek tomuto systému sa aj počas dňa občas dráha na pristátie zmení počas kontroly dráh, ktorú taliani robia naozaj poctivo a trvá 10-15 minút. Samozrejme ako naschvál to bude zrovna v dobe, kedy prilieta nejaké zaujímavé lietadlo. Najneskôr po 4-5 pristátiach sa však prílety vrátia na pôvodnú dráhu.

Výhľad na dráhy 17/35 je vcelku dobrý a prevláda premávka v smere 35. V tomto prípade je najlepšie vybrať sa do dedinky Ferno, kde je prvý a hlavný spot pre fotografovanie. Bohužiaľ, dostať sa naň nie je peši zrovna ideálne a odporúčame zvážiť prenajať si auto. S ním zaparkujete priamo pri kopčeku, z ktorého môžete bez problémov fotografovať ponad oplotenie letiska. Stretnete tu určite aj značnú časť spotterskej komunity. Na fotenie je ideálny objektív v rozsahu 100-300mm.

Oman - Air Force Airbus A320 A4O-AA Albawings Boeing 737-400 ZA-AWB Air Horizont Boeing 737-400 9H-ZAZ TAM Boeing 767-300 PT-MOA 

Miesto v dedinke Ferno môžete využiť maximálne do 13:00, najneskôr vtedy sa slnko začína premiestňovať na druhú stranu dráhy a je nutné zmeniť pozíciu. Na južnej strane dráh sú to de facto dva spoty kde je možné zaparkovať - jeden je priamo v ose dráhy 35R, druhý je pri bráne ktorá sa nachádza západne od dráhy 35L. Zvoliť si treba ten správny podľa toho ktorá dráha je využívaná. Kým pri príletoch na dráhu 35R je nutné prejsť peši cca 100-150 metrov, prílety na dráhu 35L je možné fotografovať priamo zo zaparkovaného auta. Stačiť vám pritom na týchto miestach bude stačiť objektív do 200mm. V mojom prípade bola konfigurácia dráh ideálna - doobeda prílety na dráhu 35R, po 15:00 zmena na dráhu 35L a teda vždy ideálne svetlo na pristátia.

Mať prenajaté auto je vhodné aj vzhľadom na vrtochy počasia. Malpensa leží na úpätí Álp a tak v letných dňoch je relatívne bežné, že spotterskú pohodičku naruší aj poriadna búrka. Počas môjho tripu to znamenalo dokonca vyše hodinové uzavretie letiska a nejaký ten divert na okolité letiská. Bez možnosti skryť sa v prenajatom aute by sa s určitosťou môj spotterský výlet v momente príchodu búrky skončil, nakoľko pri väčšine miest neexistuje nijaké miesto, kde by sa dalo pred dažďom ukryť. Zároveň si ulahčíte presuny okolo dráh a môžete podľa potreby odskočiť si aj do obchodu v nedaľekej dedinke Cardano al Campo.

Pred samotnou návštevou Malpensy je však vhodné spojiť sa s komunitou spotterov na Malpense. Na Facebooku sa treba pridať do skupín MSG - Malpensa Spotter Group a MSG Expected flights. V nich sa dozviete každé ráno aké špeciálne lety môžete očakávať, alebo aké logojety smerujú na Malpensu. V našom prípade sa na zozname ukázal napríklad B777 Japan Air Lines či A320 Royal flight of Oman. Rovnako si treba naštudovať kedy prilietajú zaujímavé (hlavne nákladné) lety, ktorých je tu naozaj hodne. A potom už len striehnuť, kedy budú v ponuke lacné letenky do tejto destinácie.