Lufthansa A380 D-AIMH_1

Tento rok sme sa s PetromP pustili na cesty a naším cieľom boli hlavne niektoré z najväčších európskych letísk. Začiatkom roka sme navštívili londýnsky Heathrow, ktorý je číslom jedna z hľadiska počtu cestujúcich , neskôr sme pre zmenu navštívili Madrid Barajas, ktorý je štvrtým najrušnejším letiskom v Európe. Ostali nám tak dve letiská, ktoré obsadili druhé a tretie miesto v tomto rebríčku – Paríž Charles de Gaulle a Frankfurt Main. Kým v CDG považujú spotterov za “škodnú” a robia všetko pre to, aby im sťažili fotografovanie, tak Frankfurt je vyslovene “spotter friendly”. Logicky sme teda ako cieľ našej ďalšej cesty vybrali práve domovské letisko Lufthansy.

Pri plánovaní výletu do Frankfurtu sme s Petrom dlho prechádzali viacero alternatív – hlavným problémom bola voľba dopravy a termínu. Vzhľadom na pozíciu dráh sme nechceli do Frankfurtu ísť v lete, kedy je slnko vysoko na oblohe. Značnú časť dňa by sme mali dosť zle nasvietené lietadlá a tiež by sme asi nevydržali byť na slnku v najväčších horúčavách. Ako ideálne mesiace sme označili september a október, kedy sú už dni síce trošku kratšie, no lietadlá sú ideálne nasvietené. Pri voľbe dopravy sme zvažovali leteckú dopravu, ktorá sa už na túto vzdialenosť zdá ideálnou. Avšak pre vrtochy počasia, relatívne vysokú cenu leteniek a nutnosť presunov pri dráhach sme sa nakoniec rozhodli ísť do Frankfurtu autom.  Vzhľadom na to, že Frankfurt je od Bratislavy vzdialený vyše 800km je určite na mieste plánovať takýto výlet na 2 dni a rátať s nocľahom v niektorom hoteli v blízkosti letiska, ktoré sú počas víkendu extrémne lacné. Cestu samotnú je najlepšie absolvovať v noci , aby bolo možné celý deň stráviť fotením veľmi pestrej prevádzky, ktorú frankfurtské letisko ponúka. Pri našom výlete nám počasie čiastočne skomplikovalo plány a z celkovo dvojdňového výletu sme nakoniec urobili jednodňový. Napriek tomu je nutné povedať že bol viac ako úspešný.

Lufthansa A340-300 D-AIGW_1 Lufthansa B747-400 D-ABVH_1 Cathay Pacific B747-400 B-HUF_1

Montenegro Airlines F100 4O-AOP_1 Lufthansa B747-400 D-ABVH_1 Qatar Airways A330-200 A7-ACA_1


Až do začiatku zimného letového poriadku 2011/12 Frankfurt využíva len 3 vzletové a pristávacie dráhy – dve paralelné VPD 25L/R (tzv. Ostbahn) a jednu vzletovú 18/36 ( tzv. Westbahn).  Samozrejme aj tu platia základné pravidlá prevádzky. Pristáva sa podľa smeru vetra na paralelné dráhy 07/25 a vzlieta sa z dráhy 18 a tiež z dráhy 25R/07L. Podľa smeru prevádzky si tak treba vybrať jedno z dvoch foto miest, ktoré sa pri dráhach nachádzajú. Nakoľko prevláda západný smer vetra, tak najpravdepodobnejšie je, že pristátia budú na dráhu 25L/R a tým pádom treba smerovať k foto miestu pri Ostbahn. Auto treba odparkovať na parkovisku v neďalekom lesíku a peši sa vybrať k asi 300m vzdialenému fotomiestu pri dráhe. Tu sú ideálne svetelné podmienky cca od 9:30 do 15:00, následne je nutné presunúť sa na terasu pri Westbahn, kde sú podvečer lietadlá neuveriteľne krásne nasvietené.  Pokiaľ sa pristáva od západu, tak s kľudným svedomím môžete smerovať priamo na terasu, kde budete môcť fotiť aj pristátia aj vzlety zároveň.  Z hľadiska objektívov je nutné mať so sebou 70-300mm na fotopozícii pri Westbahn, pri Ostbahn je ideálne mať so sebou aj objektív niekde v rozsahu 50-135mm. Upozorňujem tiež, že na terasu je nutné zobrať si so sebou rebrík nakoľko bez rebríku budete mať v zábere aj relatívne vysoký plot či kríky za plotom.

{mosmap zoom='14'|mapType='Satellite'|kml='http://www.planecrazy.sk/maps/FRA.kml'}


Najväčšou spoločnosťou vo Frankfurte je samozrejme Lufthansa, ktorá je v dnešnej dobe pre spottera veľmi zaujímavá. Nielen tým, že tu uvidíme všetkých 8 Airbusov A380, ale aj rôznymi špeciálnymi sfarbeniami na menších lietadlách. Relatívnou novinkou je B747 oslavujúci 50 rokov spolupráce s Boeingom. Zaujímavých je tiež hneď viacero Airbusov 320/321 (rôzne postavičky na trupe, resp. retrojet), ale tiež A340 v sfarbení Star Alliance. Z hľadiska typov je tu možné vidieť aj celú flotilu Lufthansa Cargo, ktorá pozostáva už dnes z relatívne vzácnych MD-11.
Silné zastúpenie tu má tiež Condor, ktorý lieta z Frankfurtu značné množstvo diaľkových liniek s flotilou B767 a B757. Občas sa ukáže aj s A320/319. Relatívne slabé zastúpenie tu má Air Berlin a tiež TuiFly. Práve TuiFly je zaujímavý s viacerými logojetmi, no počas našej návštevy sa ukázal len v typickom žltom sfarbení.

Lufthansa A340-300 D-AIGC_1 Condor B767-300 D-ABUZ_1 TUIFly B737-800 D-ATUB_1


Okrem domácich nemeckých dopravcov sem spotterov láka hlavne silné zastúpenie spoločností z celého sveta. Pre nás už obligatórne sú návštevy amerických spoločností – Delta s B757 a 767, American s B767, US Airways s A330 a B767-200, nesmie chýbať Air Canada s celou plejádou lietadiel od B767 až po A330. Mňa osobne potešil United s B747-400 ktorý mi ešte do zbierky chýbal.

United _1 US Airways B767-200 N252AU_1 Delta B757-200 N723TW_1


Z ázijských spoločností tu máme možnosť vidieť Singapore Airlines s B747-400, Vietnam Airlines B777, China Eastern s A330, China Southern s B777, Air China hneď s viacerými typmi. Nechýba JAL, Cathay Pacific, Malaysia a mnoho ďalších dopravcov.  Medzi pravidelných návštevníkov patrí aj retro B747-400 Thai Airways.  Z blízkeho východu nesmú chýbať spoločnosti ako Emirates, Qatar airways, Oman Air, Kuwait Airways či Iran Air. Mnohé z nich síce pristávajú moc skoro ráno a odlietajú neskoro večer, avšak počas dňa ich premiestnia na južný apron a to práve popred fotomiesto na westbahn.

Singapore Airlines B747-400 9V-SPP_1 Thai Airways B747-400 HS-TGP_1 Vietnam Airlines B777-300 VN-A145_1

Vo Frankfurte sa môžete tešiť aj na značne veľké množstvo cargo letov. Okrem typických letov kuriérskych spoločností tu môžete vidieť B747F Airbridge cargo, Global Supply Systems, Jade Cargo, Air China Cargo, Thai Cargo, Cathay Pacific Cargo, Grandstar či mnohé iné. Domovskú základňu tu má so svojimi B777 aj Aero Logic.

AirBridgeCargo B747-400 VP-BII_1 ACT Cargo A300B4 TC-ACZ_1 Aerologic B777-200F D-AALE_1


Samozrejme je tu možné vidieť aj raritky, ktoré v Európe len tak neuvidíme. Medzi ne patrí napr. Somon Air s B737, Turkmenistan s B737, Yemenia A320, či lietadlá Ariana Afghan.

Somon Air B737-800 EY-777_1 Turkmenistan Airlines B737-800 EZ-A005_1 PrivatAir  B737-800 D-APBC_1


Nevýhodou Frankfurtu je, že dráhová kapacita letiska je značne limitovaná a dá sa povedať, že k dispozícii tu nie sú v súčasnosti takmer žiadne sloty. Aj preto tu nemusíte očakávať žiadne veľké prekvapenia a rok čo rok je premávka takmer tá istá. Od zimného letového poriadku však začne byť využívaná nova vzletová a pristávacia dráha, ktorá je postavená na severozápadnej strane letiska. Na jednej strane môžeme očakávať, že premávka sa po jej otvorení patrične spestrí, no zároveň sa tým dosť skomplikuje situácia pre spotterov, nakoľko bude takmer nemožné odhadnúť, na ktorú dráhu bude pristávať dané lietadlo. Napriek tomu Frankfurt stojí za návštevu a my už plánujeme nový termín, kedy sa tam znovu vyberieme.