Írsky nízkonákladový dopravca Ryanair dnes na tlačovej konferencii ohlásil dve nové destinácie z Bratislavy. Stávajú sa nimi Bologna v Taliansku a Solún (Thessaloniki) v Grécku. Obe destinácie budú prevádzkované 2x týždenne a v predaji by mali byť už v priebehu tohoto týždňa.
Odporcovia tretej dráhy na viedenskom letisku dnes môžu oslavovať - Najvyšší správny súd totiž dnes rozhodol, že vplyv tretej dráhy na životné prostredie by bol príliš veľký a jej výstavbu nie je možné povoliť. Pre viedenské letisko sa tak minimálne nateraz stáva výstavbe tretej dráhy nereálnou. Vo svojom rozhodnutí súd prihliadal na očakávané značné zvýšenie emisii CO2, zvýšený hluk ako aj iné negatívne dôsledky pre životné prostredie spôsobené výstavbou tretej dráhy.
Viedenské letisko pritom už v súčasnosti počas špičky dosahuje limity dráhového systému a to aj pri ideálnom počasí. Pri priemernom medziročnom náraste počtu cestujúcich o 3,8% by letisko už v roku 2025 využívalo 37 miliónov cestujúcich. Počet pohybov by vďaka očakávanému využívaniu väčších typov lietadiel či väčšej vyťaženosti rástol pomalšie (letisko očakáva medziročný nárast o 2,1%), no aj napriek tomu by v roku 2025 narazilo na svoje kapacitné limity.
Z negatívneho rozhodnutia môže v budúcnosti profitovať aj letisko v Bratislave, ktoré môže dopravcom ponúknuť svoje dostupné kapacity. Naopak, viedenské letisko bude pre nedostupnosť slotov nútené odmietať nové lety dopravcov alebo ich nútiť lietať v pre cestujúcich neatraktívnych časoch. V budúcnosti by tak mohla byť opätovne aktuálna aj otázka užšej spolupráce medzi oboma letiskami.
Po tom čo Air Berlin predal svoju dcérsku spoločnosť NIKI, prichádza v nej k výrazným zmenám v letovom poriadku. Dopravca sa vzhľadom na nastávajúcu fúziu s nemeckým chartrovým dopravcom TUIfly sa aj NIKI rozhodol zmeniť svoju stratégiu a ešte v rámci zimného letového poriadku zruší všetky svoje pravidelné linky okrem letov na Mallorku. Všetky ostatné pravidelné linky dopravca začne postupne rušiť od 30. januára. Konkrétne sa jedné o lety z Viedne do Paríža, Nice, Barcelony, Madridu, Valencie, Štokholmu, Hamburgu, Milána, Ríma, Hannoveru či Zurichu. Posledná linka ktorá bude zrušená je linka z Viedne do Abu Dhabi ktorá bude prevádzkovaná do 6. marca.
Na časti zrušených liniek začne naopak lietať dcérska spoločnosť Lufthansy - Eurowings, ktorá si od skupiny Air Berlin prenajala celkovo 33 Airbusov 319/320. Ďalšiu časť liniek prevezme pre zmenu Austrian, ktorý si od Air Berlinu prenajal 5 Airbusov na 6 rokov (rovnako ako Eurowings)
Niki by tak od marca mal prevádzkovať len lety do dovolenkových destinácii či charterové lety pre cestovné kancelárie. Vo flotile bude následne prevádzkovať len Airbusy 321. Predpokladá sa však, že aj po fúzii s TUIfly bude zachovaná obchodná značka Niki a dopravca si udrží aj rakúske AOC.
Wizzair pokračuje v pridávaní nových liniek z Bratislavy a od 10. marca ju spojí s rumunským mestom Kluž - Napoca. Linka bude prevádzkovaná 2x týždenne a to klasicky - v pondelok a piatok. Letenky na linku by mali byť v predaji od dnes 13. decembra, pričom ceny jednosmerných leteniek začínajú na úrovni 19,99 EUR.
Letový poriadok:
Cluj - Bratislava | Bratislava - Cluj |
1---5-- W63345 06:50 07:05 A320 | 1---5-- W63346 07:35 09:55 A320 |
Ruský dopravca S7 Airlines spojí so začiatkom letného letového poriadku Viedeň s moskovským letiskom Domodedovo. Od 26. marca bude na tejto trase lietať 7x týždenne s Airbusom A319. Lety budú vo Viedni pristávať o 17:00 a odlet späť do Moskvy je plánovaný na 17:55. Po vyše ročnej prestávke tak nahrádza na tejto linke skrachované Transaero. Je možné že nová linka bude mať vplyv aj na obsadenosť letov ruského nízkonákladového dopravcu Pobeda, ktorý prevádzkuje lety z Moskvy do Bratislavy, pričom značná časť cestujúcich pokračuje autobusovým spojením ďalej do Viedne. Nové lety S7 Airlines však môžu pre cestujúcich predstavovať cenovo dostupnú a hlavne priamu alternatívu k letom Pobedy.
Nemecká letecká spoločnosť ktorá vlastní okrem iného aj rakúsku spoločnosť Niki sa rozhodla predať 49% podiel spoločnosti Niki. Ten za sumu 300 miliónov EUR kupuje spoločnosť Etihad. Cieľom transakcie je primárne poskytnúť spoločnosti Air Berlin finančnú injekciu, ktorú nutne potrebuje na to, aby vedela prežiť stratovú zimnú sezónu. Zároveň sa Air Berlin chce viac koncentrovať na klasický model sieťového dopravcu a predajom Niki sa zbavuje častí koncernu, ktoré sa koncentrovaly na sezónne dovolenkové destinácie.
Bratislavskému letisku sa podarilo po DHL získať lety ďalšej nákladnej spoločnosti. Počnúc týmto týždňom sa v Bratislave začnú na trase Liege - Bratislava - Ljubljana ukazovať lietadlá BAe 146-300 spoločnosti TNT Airways (po novom ASL Airlines Belgium) a to vždy v utorok, stredu a štvrtok. Prílet linky je plánovaný vždy o 5:35 a odlet 6:25. Sloty na túto linku si pritom TNT Airways žiadali už viacero rokov, no až doteraz ich vždy pred prvým letom zrušili. Pre bratislavské letisko sú pritom nákladné lety hlavne v zimnom období významným zdrojom príjmov, takže novej linke sa určite potešia, hlavne po tom, čo DHL už v lete prestala lietať s Boeingmi 737 na letoch z Bruselu.
V konflikte o novú kolektívnu zmluvu u nemeckej Lufthansy sa fronty medzi vedením dopravcu a pilotmi naďalej vyhrocujú. Šéf nemeckého dopravcu Carsten Spohr v rozhovore pre Bloomberg veľmi ostro kritizoval postup odborovej organizácie Cockpit ktorá žiada zvýšenie platov pilotov o vyše 20%. Zároveň potvrdil že v tejto záležitosti nie je ochotný ustúpiť a ponúka navýšenie platov len o približne 4%. Piloti na druhú stranu predĺžili štrajk, ktorý bude pokračovať minimálne do soboty večera.
Turkish Airlines sa po ťažších začiatkoch začína na linke z Košíc do Istanbulu dariť a tak od 15. januára navýši počet letov z troch na štyri týždenne. Po novom tak bude lietadlo tureckého dopravcu z Košíc odlietať v pondelok, utorok, piatok a nedeľu.
Cestujúcich nemeckého dopravcu čakajú v stredu 23. novembra výrazné komplikácie pre štrajk ktorý vyhlásilo odborové združenie Cockpit. Celkovo bude kvôli nemu zrušených 876 letov, teda približne tretina z celkového počtu cca 3000 letov ktoré sa mali pôvodne uskutočniť. Piloti žiadajú medziročné zvýšenie platov o 3,7%, avšak so spätnou platnosťou od roku 2012, čo by znamenalo zvýšenie platov o vyše 22%. Dopravca argumentuje, že si takéto zvýšenie platov nemôže dovoliť aj pre zvýšenú konkurenciu od nízkonákladových dopravcov - len nedávno napríklad ohlásil lety z domovskej základne Lufthansy írsky Ryanair.
China Southern Airlines prevádzkovala počas posledných rokov do Viedne nákladné lety s Boeingmi 777F z Guangzhou a Šanghaja. No pre silnú konkurenciu v podobe nových letov Austrian Airlines do Šanghaja a Hong Kongu sa dopravca rozhodol svoje lety do Viedne ukončiť. Práve na nových linkách totiž Austrian Airlines ponúka značnú cargo kapacitu v svojich Boeingoch 777-200. Lety z Guangzhou síce už boli redukované dávnejšie, no zajtrajším dňom končí aj linka China Southern na trase Viedeň - Šanghaj. Posledný Boeing 777F dopravcu vo Viedni pristane o 10:50 z Amsterdamu a do Šanghaja odletí o 12:30.
Americká kuriérska spoločnosť UPS objednala u spoločnosti Boeing 14 nových Boeingov 747-8F a na rovnaký počet si zaistila opcie. Pre Boeing je to vítaná správa, nakoľko výroba Boeingu 747 sa pre chýbajúce objednávky komplikovala a výrobca v snahe udržať výrobu tohoto typu bol nútený znížiť produkciu na 0,5 lietadla mesačne. Pri súčasnom tempe by teda len fixná objednávka predĺžila výrobu tohoto typu o viac ako dva roky.
Po tom čo sa linka z Varšavy do Bratislavy začala sporadicky objavovať v rezervačnom systéme Wizzairu ju dnes dopravca oficiálne potvrdil. Od 30. júna začne túto linku prevádzkovať 4x týždenne a to v pondelok, stredu, piatok a nedeľu. Linka bude vo Varšave odlietať o 14:55 a pristátie v Bratislave bude o 16:05. Odlet do Varšavy bude o 16:35 a pristávať na letisku poľského hlavného mesta bude o 17:45. Letenky začínajú na cene 19,99 EUR za jednosmernú letenku a už sú v predaji na stránke dopravcu.
Riaditeľ bratislavského letiska vo včerajších správach RTVS potvrdil rokovania letiska o nových "exotických" linkách z Bratislavy. Konkrétne potvrdil jednania o linke z Bratislavy do Beirútu, ktorú by už od 1. decembra chcela prevádzkovať sýrska spoločnosť Cham Wings Airlines. Spoločnosť Cham Wings Airlines vznikla v roku 2006 a v súčasnosti prevádzkuje 2 Airbusy A320. V minulosti už lietala do Európskej únie, no linky do Bruselu či švédskeho Malma ukončila aj pre situáciu v Sýrii. V súčasnosti dopravca prevádzkuje linky z Damašku do Kuwaitu, Baghdadu či Muscatu. Či sa mu podarí získať povolenia aj na lety do Bratislavy je otázne, omnoho väčší otáznik je nad tým, kto by linku využíval.
Len pred pár dňami ohlásila španielska spoločnosť novú linku z Viedne do Nantes a dnes oznámila, že od 10. apríla 2017 bude lietať z Viedne aj do Marseille. Nová linka bude prevádzkovaná 2x týždenne najprv v pondelok a štvrtok, od 30. apríla sa dni upravia a linka bude prevádzkovaná v štvrtok a nedeľu. Na linku bude nasadzovať po oba dni Boeing 717 čo určite poteší miestnych spotterov.
To, že Ryanair už dlhšie prejavuje záujem o lety z Viedne je všeobecne známe, no táto snaha dlhodobo stroskotáva na podmienkach ktoré je ochotné viedenské letisko poskytnúť najväčšiemu nízkonákladovému dopravcovi v Európe. Ten tak doteraz obmedzil svoje aktivity v Rakúsku na občasné tlačové konferencie, na ktorých sa poväčšinou posťažoval, že lietať do Viedne by síce dopravca chcel, no pre príliš vysoké ceny nemôže. Už čoskoro by sa však situácia mohla zmeniť.