Vzhľadom na situáciu v Európe a všetkým hrozbám o údajnej nebezpečnosti európskych dovolenkových destinácii som hľadal miesto, kam sa vybrať s rodinou na letnú dovolenku 2016. Samozrejme som ju plánoval aj s ohľadom na svoj koníček – fotenie lietadiel.

 

 

Po dlhšom hľadaní som vybral na leto nezvyčajnú destináciu – karibský ostrov St. Maarten. Letenky som kúpil kôli výraznemu cenovému rozdielu pri odlete z Viedne radšej z Budapešti na trase BUD-CDG-SXM s Air France A319/A340 a cesta späť viedla s KLM na trase SXM-CUR-AMS-BUD s B747/B738. Až po návrate som zistil, že šlo o jednu z posledných možností preletieť sa na tejto trase s B747-400 KLM.

 

LIAT ATR ATR-42 V2-LIKWinAir De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter PJ-WII

 

Cesta prebiehala bez komplikácii a zdržaní. A340-300 Air France neprekvapil, vždy oceňujem sedenie v dvojkách, ktoré Airbus 330/340 ponúka. Posádka bola veľmi príjemná a ústretová.

Hotel som vyberal tak, aby bol vlk sýty aj ovca celá. Manželka s menším synom si mohli užívať pláž a kúpanie a ja so starším synom sme mohli chodiť fotiť lietadlá, hotel sme mali asi 5 min jazdy miestnym autobusom od letiska . Prípadne sme šli všetci na Maho beach.

 

Caribbean Airlines Boeing 737-800 9Y-POSAir Caraibes Airbus A330-200 F-OFDP

 

Fotenie na letisku je veľmi príjemné. Čas medzi fotením si užívate vo vode, prípadne v niektorom z barov na Maho beach.

Pocit kúpania sa v mori, keď tesne nad hlavami pristáva lietadlo a zakryje Vás svojim tieňom je dokonalý. Okrem nízkych pristátí nad hlavami ľudí sú atraktívne aj štarty lietadiel a držanie sa plota . O nebezpečnosti písať nebudem, tabule s varovaním sú všade,  ale skúsiť treba všetko. Predpokladal som, že najlepšie sú štarty heavy´s. Prekvapenie však spôsobovali piloti spoločnosti Insel Air a PAWA so svojimi MD8x. Dali ľuďom na pláži vychutnať to, po čom túžili. Taká MD-82, ktorá Vám naservíruje plný ťah na 20-30sec občas aj viac a je na lineupovaná tak,  aby bola čo najbližšie k plotu je neuveriteľný zážitok a nie len pri plote ale aj vo vode.

 

Seaborne Saab 340 N334CJAir Antilles ATR ATR-42 F-OIXH

 

Fotenie na letisku je ideálne na pláži Maho počas celého dňa, okrem obedňajších hodín, keď bolo slnko v ose dráhy. Dobrá pozícia na fotenie ale len cez oká v plote je aj z pláže Simspon Bay pri Mary´s Boom Hotel, ale len v doobedných hodinách.

Poobede sa dobre fotí v blízkosti kruhového objazdu na Maho. Je tam malá skrinka, na ktorú sa dá vyliezť a fotiť lietadla pri taxovaní, prípadne pristátí ponad plot letiska.

Prevádzku tvoria najmä lietadlá spoločnosti Insel Air, PAWA Dominicana, Air France , KLM, Air Caraibes, American Airlines, Delta, United, Caribbean Airlines, JetBlue, Spirit, Air Antilles Expres a samozrjeme malé island hopping spoločnosti ako Winair, St. Barth Commuter

Celý pobyt sme túžobne očakávali Boeing 727 Amerijetu, no ako to už býva, prestriedala sa celá flotila Boeingov 767 -200/-300 ale 727 nikde.

Vopred som mal naplánovanú cestu aj na vedľajší ostrov boháčov – St. Barth. Je vzdialený len 15min letu. Letenky som kúpil cez Winair a tak nás čakal super let v DHC-6. V 21 miestnom lietadle sme cestovali šiesti. Let bol príjemný, no najviac sme sa tešili na pristátie na St. Barth. Z cestovnej hladiny asi 5000ft sme klesali rovno na pristátie , všetko sa dalo sledovať priamo cez okná kokpitu vzhľadom na náklon lietadla a kopec pred pristávacou dráhou.

 

WinAir De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter PJ-WCDInsel Air McDonnell Douglas MD-82 PJ-MDE

 

Prenajatým autom sme prešli celý ostrov za pár hodín. Keď sme si sadli do reštaurácie na najdrahšiu pizzu v mojom živote, zapol som si FR24 a čo nevidím, Amerijet B727 smeroval na SXM. Letenky späť sme však mali až na večerný let a to zaručovalo, že 727 neuvidíme. Vzhľadom k tomu, že ostrov sme si prešli a videli čo sa dalo a túžba po B727 bola veľká, rozhodol som sa, že pôjdem skúsiť šťastie na letisko a požiadať o zmenu letu. Pracovník Winair  bol veľmi ochotný a nemal žiaden problém zmeniť nám let. Vrátili smer auto a o 20min sme už sedeli v prázdnom lietadle smerujúcom do SXM. Takýto príjemný súkromný let sme ani nečakali. Po pristátí sme rolovali okolo našej vytúženej 727. Po vystúpení z lietadla sa polovica výpravy vydala na cestu do hotela a polovica na pozíciu.

Úžasný zvuk staručkej 727, rolovanie a krátky záblesk slniečka na fotenie nám spravil ešte krajší deň ako sme si mysleli.

 

Amerijet International Boeing 727-200 N495AJAmerijet International Boeing 767-200 N741AX

 

Cesta domov nezačala úplne dobre, najprv nám bezpečnostné zložky zobrali mušlu kúpenú na trhu, ktorú dostal syn k meninám, potom meškajúce lietadlo KLM, následne ďalšie meškanie z dôvodu výmeny poškodeného kolesa na prednom podvozku, oprava prebiehala za pobytu na palube.

Hodinka v Curacao stála zato, opäť sme mali šťastie na raritku – Boeng 737-200 venezuelskej spoločnosti Rutaca a ústretové bezpečnostné zložky, ktoré nám umožnili odfotiť si lietadlo cez sklo mimo verejného priestoru.

 

Air France Airbus A340-300 F-GLZPKLM - Royal Dutch Airlines Boeing 747-400 PH-BFH

 

St. Maarten určite stálo za to navštíviť.

Žiaľ po nedávnej návšteve hurikánu Irma na ostrove ostali len spomienky. Spustošený ostrov, obydlia a nešťastní ľudia čakajúci na pomoc, zničené letisko. Ostáva len dúfať, že obyvatelia a celý ostrov sa čoskoro zotavia z prírodnej katastrofy a život na ostrove sa vráti do starých koľají a priláka množstvo turistov a fanúšikov lietadiel.