Belgian Air Force F-16_1

Spolu s letom sa začala sezóna leteckých dní a tak sme sa 1. júla vybrali do rakúskeho Zeltwegu kde sa konal ďalší ročník Airpower 2011. Počas leteckého dňa sa predstavilo návštevníkom vyše 200 lietadiel v letových a statických ukážkach. Okrem akrobatických skupín Frecce Tricolori, Turkish stars, Saudi Hawks či Patrouille suisse sme mali možnosť vzhliadnuť aj radu individuálnych ukážok. Vzhľadom na rozsah ukážok niet divu že tento letecký deň bol v minulosti vyhlásený za najlepší letecký deň v Európe.

 

Airpower sa tento rok niesla v duchu 100. výročia vojenského letectva v Rakúsku a tak sme okrem najmodernejších stíhačiek mohli zhliadnuť aj rad historických lietadiel. Tieto by sa dali rozdeliť veľmi jednoducho do dvoch kategórii - tie čo patria Flying bulls a tie čo nie :-). Red Bull ako hlavný partner Airpower sa totiž prezentoval na tomto leteckom dni so všetkým čo mal - to znamená niečo vyše tuctu historických lietadiel a vrtuľníkov. Medzi nimi sa nachádza aj pre nás najzaujímavejšie lietadlo na celom leteckom dni - nádherne zrekonštruovaný Douglas DC-6 ktorý je aj jedným z mála ešte lietajúcich.

Flying Bulls DC-6 N996DM_1 Flying Bulls DC-6 N996DM_1 Flying Bulls DC-6 N996DM_1 Flying Bulls DC-6 N996DM_1

Flotilu Flying Bulls dopĺňa veľká rada historických lietadiel a vrtuľníkov. Okrem už spomínanej DC-6 nutno spomenúť B-25 Mitchell, P-38 Lightning, F4U Corsair či  Bell  AH-1 Cobra.

Flying Bulls B-25 Mitchell N6123C_1 Flying Bulls Vought F4U Corsair OE-EAS_1 Flying Bulls P-38 Lightning N25Y_1

Okrem historických lietadiel z flotily Flying Bulls sa predstavili niektoré ďalšie lahôdky - okrem Messerchmittu Bf109 sa mredstavilo aj prvé prúdové vojenské lietadlo Messerschmitt Me262 - oboje v letových ukážkach. Nutno povedať že ich predstavenie bolo veľmi dynamické - hlavne v porovnaní s poľským Mig-15 ktorý lietal veľmi opatrne a až príliš ďaľeko od obecenstva. Fantastickým zážitkom bol prílet lietadla ktoré je tak škaredé až je krásne - Nord Noratlas.

Luftwaffe (EADS) Me262 _1 Luftwaffe (EADS) Me262_1 Swiss Air Force Hawker Hunter HB-RVV_1 French Air Force Nord Noratlas 105_1

Akrobatické skupiny sú ťahákom každého leteckého dňa - v Zeltwegu ich bolo naozaj veľa - dalo by sa povedať až príliš moc. Nie že by ich predstavenia neboli zaujímavé, ale ich predstavenia sú relatívne podobné a tak aj divákov už rôzne formácie štvrtej či piatej akrobatickej skupiny až tak nenadchnú. Osobne musím povedať že sa mi najviac páčilo predstavenie Turkish Stars a to aj vďaka až neuveriteľne ukecanému tureckému moderátorovi ich predstavnia. Zaujímavé bolo aj predstavenie Patrouille Suisse s veľmi efektným koncom. Premiéra Saudi Hawks v Európe nedopadla až tak dobre nakoľko po pár minútach ich predstavenia mali bird strike a museli ho predčasne prerušiť. Hlavný ťahák leteckého dňa - taliansku skupinu Frecce Tricolori zas organizátori zaradili na samotný koniec leteckého dňa ktorý už bol poznamenaný zlým počasím a tak mnoho divákov opustilo areál ešte pred ich vystúpením.

 

Najefektnejšie boli individuálne predstavenia stíhačiek - okrem belgickej F16 sa predstavil aj holandský F-16 demo team ktorý však predviedol len akúsi light verziu ich predstavenia. Hneď vo viacerých vystúpeniach sa predstavil aj rakúsky Eurofighter, mimo iného aj v simolovanom odchyte dopravného lietadla (túto rolu "hral" rakúsky C-130).

Austrian Air Force Eurofighter Typhoon 7L-WI_1 Austrian Air Force Eurofithger Typhoon 7L-WL_1 Belgian Air Force F-16_1 Belgian Air Force F-16_1 Belgian Air Force F-16_1

Rakúske vzdušné sily pripravili efektnú dynamickú ukážku do ktorej sa zapojilo 22 vrtuľníkov, 2 Pilatusy PC-6 a 2 C-130 Herkules. Práve pri výsadku parašutistov z jedhého Herkulesu došlo k nehode pri ktorej sa zranili dvaja rakúsky výsadkári ktorým sa zaplietli padáky. Náraz na zem bol tak omnoho tvrdší a obaja skončili s viacerými zlomeninami v nemocnici. Letecký deň tak bol na cca 30 minút prerušený.

Celkový dojem z Airpower je však viac ako zmiešaný. Ani tak nie kvôli počasiu ktoré bolo dobré len doobeda a neskôr komplikovalo jednotlivé ukážky a zároveň fotografovanie. Skôr to bol fakt že ukážky sa diali v podstatne väčšej vzdialenosti ako som zvyknutý z iných leteckých dní. Nielen že display line bola podstatne ďalej, ale aj minimálna výška lietadiel bola podstatne vyššie. S mojimi objektívmi som tak až príliš často nestačil a musel jednoducho kapitulovať. Ďalším problémom bolo že slnko (pokiaľ svietilo) bolo viacmenej stále v osi dráhy a tak lietadlá boli veľmi zle nasvietené. Pokiaľ by sa letecký deň konal v auguste tak by boli podmienky podstatne lepšie. Podstatne lepšie tak musím hodnotiť napríklad letecké dni v Piešťanoch alebo Dni NATO v Ostrave ktoré tak naďalej ostávajú mojim najobľúbenejším leteckým dňom.