V tejto sekcii vám obyčajne prinášame reportáže z našich fotografických výjazdov za lietadlami do krajín blízkych či vzdialených, tentokrát však reč bude o niečom úplne inom. Hoci som známy ako spotter (pre niekoho dokonca „hard-core spotter“), teda niekto kto obdivuje a fotografuje lietadlá najmä zvonka, tejto ponuke sa odolať skutočne nedalo. Toto lietadlo totiž už celé roky predchádzali zvesti o úplne novej kvalite cestovania, a keďže veriť sa dá skutočne len tomu, čo človek sám odskúša a zažije, očakávania boli veľké. A treba hneď na úvod bez okolkov povedať, že určite nezostali nesplnené :-)
Vývoj nového typu lietadla firmy Boeing prenikol na verejnosť tak trochu netradičným spôsobom. Začiatkom nového tisícročia boli letecké výstavy, stránky odborných periodík i diskusie odborníkov plné pripravovaného revolučného typu nazvaného Sonic Cruiser. Malo ísť o nový nadzvukový dopravný stroj, akéhosi nástupcu Concordu, avšak v oveľa modernejšej podobe. Keď koncom roka 2002 Boeing oficiálne zastavil vývoj tohto stroja, objavil sa nečakane „náhradný“ projekt označený 7E7, ktorý mal zužitkovať mnohé moderné prvky Sonic Cruisera, avšak v podobe podzvukového stroja. Projekt prechádzal rôznymi zmenami vrátane zmeny pôvodných veľmi futuristických tvarov na omnoho konvenčnejšie a v januári 2005 sa zmenilo aj označenie nového typu na 787. Dôraz na efektívnosť a ekologickosť, ktoré symbolizovalo písmeno „E“, však zostal zachovaný. Prvú objednávku Boeing získal v roku 2004 od japonských ANA – All Nippon Airlines. Nie všetko sa však na novom lietadle rodilo ľahko a najmä obrovská sieť subdodávateľov z celého sveta urobila Boeingu poriadnych pár vrások na čele. Roll-out nového stroja sa napokon podarilo zvládnuť v symbolický dátum 8.7.2007 (v americkom systéme písania 07/08/07), to však bol iba začiatok celej série meškaní a prvý let sa uskutočnil až 15.12.2009, v čase keď už prvé Dreamlinery mali lietať vyše roka vo farbách ANA. Ani následné testovanie neprebiehalo zďaleka hladko, avšak 25.9.2011 sa konečne podarilo prvý Dreamliner dodať prvému zákazníkovi do Japonska. Na tak technologicky nové a prevratné lietadlo si pravdepodobne Boeing zvolil príliš ambiciózne plány, a tak titulky bohužiaľ vytvárali skôr neustále posuny termínov ako fakt, aký revolučný nový typ vlastne vzniká.
Postupne sa však podarilo testy, výrobu a následne dodávky stabilizovať. Momentálne je vo výrobe základný variant B.787-8, pripravuje sa výroba predĺženého B.787-9. Pôvodne plánovaný variant B.787-3, určený predovšetkým pre prevádzku na kratších tratiach, napr. vnútroštátnych linkách v Japonsku, bol zrušený v roku 2010. Naopak, Boeing oznámil vývoj ďalej predĺženej verzie B.787-10, ktorá by mala nahradiť model B.777-200ER a byť konkurentom vyvíjanému európskemu A.350-900. Dnes lietajú Boeingy 787 u viacerých leteckých spoločností (ANA, Japan Airlines, Ethiopian Airlines, Air India, United Airlines, LAN Airlines či Qatar Airways), mnohé z nich aj na vybrané európske letiská. Prvým európskym zákazníkom sa však stala spoločnosť, ktorá nemá ani najväčší lietadlový park ani najväčšiu sieť v Európe, poľský LOT. Napriek tomu to nie je vôbec nelogické, nakoľko LOT nastúpil komplexnú obnovu svojej flotily, ktorej jadro dnes tvoria na krátkych a stredných tratiach Embraery 170/175/195, a hľadal vhodný a moderný typ ako náhradu spoľahlivých ale pomaly dosluhujúcich Boeingov 767 na diaľkové trate. Objednávka Dreamlinerov spôsobila v čase jej zverejnenia v roku 2005 malú senzáciu a nielen fanúšikovia lietadiel v Európe s napätím očakávali deň D. K nemu napokon aj došlo a 15.novembra tohto roku pristál prvý Boeing 787-8 na varšavskom letisku Frederika Chopina. Bežnou praxou pri zavádzaní každého nového typu je jeho odskúšanie na rôznych kratších tratiach, aby sa posádky dôkladne oboznámili s novým lietadlom a až potom nasleduje nasadenie na plánované, v tomto prípade diaľkové, trate. Neinak tomu je aj v prípade LOT-u, spoločnosť sa však rozhodla využiť túto fázu zavádzania nového stroja do prevádzky aj na svoju propagáciu a nasadením Dreamlinera na krátke európske trate umožnila aj mnohým priaznivcom lietadiel v našich končinách vyskúšať si toto fantastické lietadlo za priaznivé ceny „na vlastnej koži“.
Vzhľadom na dlhoročné veľmi dobré vzťahy medzi LOT-om a bratislavským letiskom sa aj mne dostalo tej pocty absolvovať na pozvanie dopravcu testovací let novým Boeingom. Spomedzi možných tratí z Prahy, Viedne a Budapešti som si vybral hneď prvý komerčný let na trase Praha-Varšava dňa 14.decembra, ktorý bol spojený aj s oficiálnym uvítaním na pražskom letisku. Nešlo totiž len o prvý komerčný let Dreamlinera vo farbách LOT-u, ale aj o prvé pristátie tohto typu na letisku Václava Havla v Prahe. Propagácia letu sa spustila už v októbri a letenky na tento ale i nasledujúce lety z Prahy, Viedne a Budapešti do poľskej metropoly si mohli (a stále môžu) zakúpiť za výhodné ceny aj bežní cestujúci. A tak v predvečer tohto dátumu viedla moja cesta, spoločne s „dinosaurom“ slovenského leteckého novinárstva Jankom B. (Janko prepáč, vieš ako to myslím, Ty si o letectve písal už v čase, keď som ja ešte ťahal iba dreveného káčera či skôr lietadlo), nočným vlakom z Bratislavy do Prahy, aby sme 14.12. o 5:30 ráno dorazili unavení, ale plní očakávania do Terminálu 2 pražského letiska. O siedmej hodine sa totiž začínal check-in pre novinárov a zaregistrovaných spotterov, ktorí sa v spoločnej akcii LOT-u a letiska Praha mali zúčastniť oficiálneho uvítania nového krásavca na pražskom letisku. Zhromaždení v gate C7, s malým občerstvením, sme netrpezlivo čakali na prílet, ktorý sa oproti plánu mierne omeškal z dôvodu odnámrazovania pred odletom z Varšavy. Keď nadišiel správny čas, dva autobusy nás v sprievode správy letiska odviezli k tesnej blízkosti RWY 06, kde sme v treskúcom mraze vyčkávali na očakávaný okamih. Po chvíľke čakania sa B787 objavil a zhruba sedem desiatok prítomných, ako aj vytrvalých spotterov za plotom letiska, pozdravil najprv krátkym prieletom nad dráhou. Po okruhu okolo letiska napokon Dreamliner pred našimi očami pristál a kým pomaly opustil RWY 06, my sme sa v autobusoch premiestnili ku gatu C11 práve včas, aby sme zachytili jeho príchod na stojisko.
Letisko Praha v spolupráci s LOT-om vytvorilo pre prítomných výborné podmienky, z vyhradeného priestoru sme z bezprostrednej blízkosti mohli byť svedkom dorolovania k nástupnému mostu a vystúpenia prvých šťastlivcov na linke z Varšavy. Následne k nám zavítal kapitán lietadla Jerzy Makula, ktorý spolu so zástupcami spoločnosti LOT a letiska Praha ponúkli prítomným novinárom priestor na krátky improvizovaný briefing priamo pred lietadlom. Ďalší sled udalostí bol už veľmi rýchly: Tí šťastnejší s modrými páskami sa odobrali priamo do gatu, kde po chutnom občerstvení nasledovalo spolu s ostatnými regulérnymi cestujúcimi pozvanie nastúpiť konečne na palubu. Každý cestujúci obdržal od manažéra LOT-u pamätný dekrét o účasti na prvom komerčnom lete. Na palube nás už očakávali usmiate stewardky a začal sa kolotoč obdivovania a skúšania rôznych vymožeností Dreamlineru. Niektoré z nich, ako kompletné odskúšanie sedadiel všetkých tried, elegantných toaliet, revolučného stmievania okien stlačením jedného tlačidla, „padli za obeť“ už pred zatvorením vstupných dverí, ďalšie prekvapenia nasledovali až po štarte. Tým hlavným bolo, aký skutočne tichý Boeing 787 je. Úroveň hluku je absolútne minimálna, o hluku sa v podstate, a to ani počas štartu, vlastne ani nedá hovoriť. K tomu veľmi príjemná atmosféra na dýchanie na palube, ktorá priam „zahanbuje“ doterajší suchý a často príliš teplý alebo príliš studený vzduch syčiaci z trysiek nad hlavami cestujúcich v starších typoch lietadiel. Hoci išlo o veľmi krátky, necelú hodinu trvajúci let, hneď po štarte posádka spustila palubný zábavný systém, ktorý aj v ekonomickej triede tvoria komfortné obrazovky v operadlách, ovládané dotykovým displejom alebo diaľkovým ovládaním. Ďalšie výhody nového typu, ako ultramoderný cockpit, vysoký podiel kompozitných materiálov a z toho vyplývajúcu nižšiu hmotnosť lietadla, výrazne nižšiu spotrebu paliva a produkciu emisií, ocenia v prvom rade letecké spoločnosti, ktorým Dreamliner prináša výrazne nižšie prevádzkové náklady.
Zo svojho sedadla v ôsmom rade som mal krásny výhľad na motor a krídlo, ktorého koniec sa typicky pre tento typ hneď po vzlete zdvihol o niekoľko metrov. Posádka lietadla bola veľmi tolerantná a v najskoršom možnom čase vypla svetelné transparenty „Pripútajte sa“, čím spustila palubnú turistiku hostí i platiacich cestujúcich, ktorí si nenechali ujsť návštevu žiadnej časti lietadla. Boeingy 787-8 LOT-u sú usporiadané pre 252 cestujúcich v troch triedach: okrem tradičnej Business a Economy Class zavádza LOT práve u tohto typu stále populárnejšiu Premium Economy. Business Class poskytuje maximálne pohodlie pre 18 cestujúcich v usporiadaní 2-2-2, jej sedadlá sú plne rozložiteľné do podoby postele, tzv. „lie-flat seats“. Samozrejmosťou sú veľké monitory na sledovanie palubného zábavného systému, individuálne osvetlenie a široký výber kvalitných jedál a nápojov. Za ňou nasleduje 21 miest v Premium Economy, ktoré sú usporiadané systémom 2-3-2 a poskytujú oproti bežnej ekonomickej triede viac priestoru v širších sedadlách s väčšími rozostupmi, ako aj ďalšie prednosti pri odbavení cestujúcich. Klasická Economy Class je riešená s deviatimi sedadlami v rade (3-3-3), ktoré poskytujú dostatok priestoru aj na dlhých diaľkových letoch, ktorý by niektoré iné letecké spoločnosti mohli závidieť (resp. radšej nasledovať). Okrem individuálneho palubného zábavného systému sú samozrejmosťou aj veľké obrazovky po celom lietadle, zobrazujúce informácie o lete, prínosom sú aj pohodlne veľké odkladacie priestory nad sedadlami cestujúcich. LOT ponúka dokonca aj na krátkych európskych tratiach zdarma chutné a kvalitné vína, na diaľkových tratiach je samozrejmosťou zodpovedajúca ponuka teplých i studených jedál a nápojov. Let ubehol ako voda a nasledovalo pristátie vo Varšave a zarolovanie k východu 23 moderného terminálu Chopinovho letiska. Pre pozvaných hostí bola po vystúpení bežných cestujúcich pripravená ešte návšteva pilotnej kabíny, kde posádka lietadla ochotne odpovedala na prípadné otázky. Akým moderným dojmom cockpit pôsobí netreba hádam ani zdôrazňovať... Bohužiaľ, všetko dobré má svoj koniec, a tak aj môj zážitok sa tým dostal do svojho záveru a nakoľko lietadlo bolo potrebné pripraviť na jeho popoludňajší let do Mníchova, s Dreamlinerom sme sa museli rozlúčiť a presunúť do priestorov letiska. Tu sme spolu s Jankom B. strávili niekoľko hodín pozorovaním miestnej prevádzky. Nakoľko počasie nebolo najlepšie a vonku vládol aj pomerne arktický chlad, pôvodne plánovaný krátky výlet k RWY 11 sa nekonal, a tak sme sa museli uspokojiť tranzitnými priestormi. Nový terminál varšavského letiska je moderný a poskytuje pohodlné možnosti na prestup. Náš výlet sa skončil večerným letom Varšava-Viedeň na palube Boeingu 737-400, jedným z posledných troch vo flotile LOT-u, nakoľko LOT už takmer všetky Boeingy 737 nahradil novými Embraermi. Už v gate, neskôr na palube a potom aj po pristátí vo Viedni sme často počuli slovenčinu, čo svedčí nielen o obľúbenosti služieb LOT-u u našich cestujúcich, ale je to možno aj podnetom na to, že spojenie Varšavy a Bratislavy skutočne chýba. Jedinou chybičkou krásy celého výletu bolo pochmúrne počasie, ktoré ma sprevádzalo v Prahe i vo Varšave, avšak dojem z celého letu sa mu pokaziť nepodarilo :-)
Kto chce príjemný zážitok v podobe letu Dreamlinerom spoločnosti LOT zažiť na vlastnej koži, možností má veľmi veľa. Ešte v priebehu decembra a januára vykoná B787 LOT-u niekoľko desiatok letov do Prahy (celkom 11 letov), Viedne (celkom 9 letov) a Budapešti (celkom 4 lety), stačí zájsť na web spoločnosti, kde sa pri vyhľadávaní spojenia dá vidieť aj typ lietadla. No a komu nestačí hodinový „skok“, ten možno neodolá diaľkovým letom do Chicaga, New Yorku, Toronta či Pekingu, na ktoré LOT postupne svoje Dreamlinery nasadí. Ako prví si prídu na svoje cestujúci do Chicaga, kam začne Dreamliner lietať od 16.1.2013 a od tohto dátumu budú všetky lety to „veterného mesta“ prevádzkované len týmto typom. Od 1.februára sa potešia cestujúci do Toronta a o dva dni neskôr poletí B787 po prvýkrát na letisko JFK v New Yorku. Poslednou diaľkovou linkou s novým typom sa stane čínsky Peking od 3.3.2013. LOT má objednaných celkom 8 lietadiel verzie B.787-8, ktoré postupne nahradia všetky používané B.767-300ER. Let Dreamlinerom možno vrelo odporučiť, let poľským dopravcom rovnako, skombinovať obe vás určite nesklame. Na záver chcem srdečne poďakovať zástupcom spoločnosti LOT pre ČR, SR a ďalšie krajiny strednej Európy a Balkánu, pani Jolante Grala Bednárčik a najmä sales managerovi LOT-u pre ČR a SR pánovi Vladimírovi Vallovi (za jeho ochotu a trpezlivosť s mojimi zmenami termínov letu), ktorí mi tento zážitok umožnili a zaželať im, aby sa spoločnosti LOT aj na našom trhu darilo. Nielen vďaka službám na úrovni, príjemným cenám, ale teraz už aj vďaka tomuto novému typu vo flotile LOT-u, treba dúfať, že lietadlá poľskej leteckej spoločnosti budeme môcť v budúcnosti opäť privítať aj na bratislavskom letisku, aby bola cesta slovenských cestujúcich cez Varšavu ešte pohodlnejšia a príjemnejšia.