DC10-30F TAB Cargo CP-2555_1

Spotterstvo je koníček, ktorý si vyžaduje vysokú mieru tolerancie zo strany rodiny, nakoľko ciele spotterských výletov sú mnohokrát nezlučiteľné s dovolenkovými predstavami zvyšku rodiny. Napriek tomu existujú destinácie, ktoré umožňujú ideálne skĺbenie spotterského výletu i rodinnej dovolenky. Jednou z takých je určite Florida. Obľúbená dovolenková destinácia „bežných smrteľníkov“ je zároveň jedným z najatraktívnejšich cieľov spottera v „civilizovanej“ časti sveta. V dnešnej dobe, keď pestrosť lietadiel v Európe a Severnej Amerike je azda na najhoršej úrovni od vzniku nášho koníčka a trend je bohužiaľ naďalej negatívny, hľadá seriózny spotter, ktorý o spotterstve nielen sníva, ale ho aj praktizuje, miesta, kde môže zachytiť pestrý mix typov, sfarbení a exotických dopravcov. Florida je jednou z mála takýchto možností, kam nie je problém vycestovať za relatívne prijateľné finančné prostriedky a navyše možnosti fotografovania sú tam veľmi dobré. Bohužiaľ, ani tu sa nevyhneme trendu rýchleho miznutia starších typov lietadiel, zániku menších a exotickejších dopravcov a sprísňujúcim sa bezpečnostným opatreniam na letiskách, avšak aj napriek tomu Florida ponúka za relatívne málo peňazí skutočne veľa muziky.

 

 

B777-200 American Airlines N789AN_1 ATR72 American Eagle N426AT_1 B737-800 American Airlines N951AA_1

 

Preč sú už doby, keď bolo Miami „mekkou“ spotterov, ktorí chceli zachytiť posledné lietajúce exempláre prvej generácie prúdových lietadiel či staré vrtuľové nákladné stroje. Ojedinelé kusy možno ešte stretnúť v neďalej Opa Locke, avšak letisku Miami už kraľujú moderné stroje, mnohé však v atraktívnych farbách exotických dopravcov, ktorých nikde inde v USA a už tobôž nie v Európe nestretnete. Preto sa výlet do okolia Miami oplatí aj dnes. Nakoľko ja som známy tým, že sa najprv dlho rozhodujem a mám tendenciu veriť tomu, čo iní hovoria, dlho som sa snažil nájsť niekoho, s kým by som takýto výlet absolvoval. A roky utekali. Až som napokon prišiel k záveru, že takto budem čakať donekonečna a dôvody, prečo ten alebo onen nemôže tento rok ísť, ale na budúci rok už určite pôjde, budú stále nové a nové. A tak som sa v decembri 2011 konečne rozhýbal a vyrazil som mojou obľúbenou MD-11 spoločnosti KLM cez Amsterdam do Miami na týždňový výlet, ktorý, ako sa ukázalo, nie je absolútne problém ani pre jednotlivého spottera. Nevyhnutnosťou je prenajať si auto, čo však v USA nie je absolútne problém a systém jazdenia, najlepšie za pomoci navigácie, je takpovediac typicky americký „blbuvzdorný“. Navyše ak zvolíte ubytovanie v blízkosti letiska Miami, tak ani najazdené vzdialenosti nie sú veľké a náklady akceptovateľné.

 

A320 Avianca N411AV_1 A320 TACA N493TA_1 A330-200 TAM PT-MVA_1

Hlavným cieľom mojej cesty bolo samozrejme letisko Miami. MIA drží niekoľko popredných miest v štatistikách. Je na prvom mieste v USA v podiele medzinárodných letov (jeden z hlavných dôvodov jeho atraktivity pre spottera) a na druhom mieste v počte cestujúcich na medzinárodných letoch. Ročne ním prejde zhruba 40 miliónov cestujúcich a je najväčším hubom v USA pre lety do Južnej Ameriky. Zároveň je najväčším cargo letiskom v USA. Tieto všetky primáty zaručujú pestrý mix typov lietadiel, sfarbení a často exotických leteckých spoločností. Pomerne priaznivo sú (na americké pomery) usporiadané aj jeho 4 vzletové a pristávacie dráhy. Dráhy 8L/26R a 8R/26L sa nachádzajú paralelne na severnej strane areálu letiska, pre spotterov azda najatraktívnejšia RWY 9/27 je na južnej strane. Trojicu dopĺňa „krížová“ dráha 12/30, tiahnúca sa na západnej strane letiska smerom zo severozápadu na juhovýchod. Ako je na amerických letiskách zvykom a vzhľadom na veľkosť MIA sú využívané prakticky všetky dráhy naraz, pričom ich konkrétne využitie a smer lietania závisí samozrejme najmä od vetra. Pre spottera je výhodnejšie, ak fúka vietor východných smerov, nakoľko na západnej strane letiska sú neporovnateľne lepšie podmienky na fotografovanie ako na východnej, avšak ani pri opačnom smere lietania nie je spotter stratený.

 

DC8-73F ATI N603AL_1 B767-200F ABX Air / DHL N783AX_1 MD11F Sky Lease Cargo N952AR_1

Vzhľadom na orientáciu troch hlavných dráh a situovanie Miami ďaleko na juhu je logické, že najlepším časom na spotterskú návštevu MIA je obdobie november až február. Dni sú síce relatívne krátke, avšak slnko je nižšie nad obzorom. Koniec leta a jeseň sú tiež známe ako hurikánová sezóna, ktorej je lepšie sa vyhnúť. Denné teploty v „zimnom“ období nie sú nízke, pre našinca stále príjemné aj na občasné kúpanie a na pobyt pri dráhe určite príjemnejšie. Ak ste nadobudli dojem, že v Miami je pre spotting všetko ideálne, teraz príde to „ale“. Jedinou nevýhodou je, že južná Florida je typická tvorbou silnej oblačnosti, ktorá môže byť pre spottera príjemnou i nepríjemnou stránkou, záleží na tom, či sú oblaky v pozadí alebo zakrývajú slnko. Na to sa treba pripraviť a počítať s tým. „Vymetenú“ modrú oblohu možno v Miami zažiť jedine po prechode studeného frontu, kedy sú podmienky na fotografovanie úplne ideálne, avšak trvá iba niekoľko hodín, kým sa kopovitá oblačnosť začne tvoriť nanovo. S tým súvisí aj vysoké riziko prehánok a búrok, ktoré sú pri fotografovaní nepríjemné, ale niekedy zase môžu vytvoriť peknú tmavú kulisu v pozadí alebo zaujímavé efekty vody na dráhe. Preto si treba na spotting na Floride rezervovať dlhšie obdobia, ideálny je týždeň, nakoľko mnoho letov sa počas týždňa opakuje, takže je pomerne slušná šanca zachytiť väčšinu želaných subjektov za pekného počasia. Samozrejme, vzhľadom na štyri dráhy treba počítať s tým, že časť prevádzky vám vždy utečie, resp. treba veľmi starostlivo sledovať a plánovať presuny medzi jednotlivými pozíciami, ak chcete zachytiť čo najpestrejší mix lietadiel.

B737-800 Caribbean Airlines 9Y-KIN_1 B737-200 Bahamasair C6-BFW_1 B737-300 Cayman Airways VP-CKW_1

Počas pobytu v Miami určite narazíte na ďalších spotterov, takže o konverzáciu nemusí byť núdza, dá sa prípadne dohodnúť aj na spoločných výletoch a teda rozdelení nákladov. Bezpečnostné zložky v Miami nekladú spotterom prakticky žiadne prekážky, ak dodržiavate všeobecne platné zákazy a príkazy. V celých USA napríklad platí, že nesmiete stáť rebríkom priamo pri plote, čo však v Miami nepredstavuje problém, pretože fotografujete buď na miestach, kde plot maximálne vidieť v dolnej časti záberu alebo vôbec, resp. na jednom z miest sú dokonca umelo vyrobené oficiálne otvory pre spotterov, cez ktoré možno s istými obmedzeniami fotografovať. Pokiaľ by ste potrebovali „dostať“ sa výškovo nad plot, vhodnejším riešením je prenajať si auto s pevnou strechou, prípadne typický americký „pick-up“, túto metódu hojne využívajú domáci spotteri, samozrejme náklady na takýto prenájom sú výrazne vyššie. Počas môjho týždňového pobytu som však na žiadnom z navštívených letísk nezaznamenal absolútne žiadne problémy s políciou. Nakoľko fotografického materiálu z môjho výletu na Floridu je skutočne veľa, v opise budem pokračovať v nasledujúcich častiach reportu.

B747-200 Atlas Air N524MC_1 B747-400LCF Boeing N249BA_1 B747-200F Southern Air N708SA_1