DC3 Atlantic Air Cargo N705GB_1

V prvých dvoch častiach svojho Trip reportu som sa venoval fotografovaniu na letisku Miami International Airport, ktoré bolo hlavným cieľom mojej týždňovej návštevy v decembri 2011. Avšak juhovýchodná Florida – to nie je len Miami, a prísť do tejto oblasti a nepozrieť sa aj na menšie letiská v okolí by bol priam hriech. Vďaka prenájmu auta nebol problém vypraviť sa niekoľko desiatok kilometrov od Miami, a tak som svoju zbierku doplnil aj o zábery z letísk Opa Locka, Fort Lauderdale, Kendall/Tamiami a Marathon. Okolo letiska Miami vedie niekoľko diaľníc, takže nie je problém ani skombinovať pol dňa v MIA a zvyšok dňa na niektorom z blízkych letísk.

A tak moje kroky viedli hneď dvakrát na letisko Opa Locka, ktoré sa nachádza asi 20 km severne od MIA, taktiež dvakrát na Fort Lauderdale/Hollywood International Airport (nie, nejde o kalifornský Hollywood), ktoré leží asi 50 km od MIA a jedno popoludnie som venoval krásnemu výletu na Key West, najjužnejšiemu cípu USA, kam vedie nádherná „Florida Keys Scenic Highway“ US-1. Tá stojí za návštevu sama o sebe, nakoľko niekoľko desiatok kilometrov južne od Miami začína viesť uprostred mora, „preskakuje“ z ostrova na ostrov, cez nádherné dovolenkové resorty, poskytuje krásnu scenériu, až vás dovedie do mesta Key West, odkiaľ je to už iba skok (resp. skôr pár hodín plávania) na Kubu – ostrov slobody. Paradoxne, väčší pohyb je práve v smere z ostrova slobody do USA, čo potvrdzuje aj odstavený AN-24 spoločnosti Cubana, unesený do Key West pred niekoľkými rokmi a dodnes odpočívajúci na tomto letisku. Západ slnka na Key West je skutočne nádherný.

CV440 Miami Air Lease N41527_1 B707-300 Lowa Ltd. N88ZL_1 B727-100 MBI International N400RG_1

Avšak späť k lietadlám. Letisko Opa Locka je známe medzi spottermi ako jeden z posledných rajov starých (prevažne vrtuľových) lietadiel na pôde USA, aby ste však vyfotili väčšinu prítomných exponátov, vstup na plochu je veľkou prednosťou. To však už nie je také jednoduché ako kedysi, nakoľko spotterstvo sa v posledných rokoch silne rozšírilo a žiadostí o vstup na plochu začína byť viac ako vedia zvládnuť. Mnoho lietadiel sa dá v Opa Locke vyfotografovať cez plot počas obchádzania jeho zákutí, mne sa však nakoniec vďaka enormnému úsiliu podarilo nakoniec na plochu dostať. Bohužiaľ počasie nebolo vtedy práve najlepšie, zažil som dážď, tmavé mraky, ale i trochu slnka. Na letisku prebieha údržba mnohých lietadiel, iné sú tu len uskladnené a už nikdy sa do vzduchu nedostanú. Pravidelné lety s cestujúcimi sa z Opa Locky nevykonávajú, avšak je tu aj bohatá scéna General Aviation a výnimkou nie sú ani nákladné lety s DC-3. Väčšie lietadlá vzlietajúce z Opa Locky možno v diaľke vidieť aj z letiska MIA.

 

DC6 Florida Air Transport N70BF_1 DC10-30F Arrow Cargo N526MD_1 AN12 Avialeasing UK11418_1

 

Podobný charakter, aj keď v neporovnateľne menšom rozsahu, má aj letisko Kendall/Tamiami, ktoré sa nachádza asi 25 kilometrov južne od MIA. Nájdete tu hlavne malé lietadlá, ale fanúšika dopravných lietadiel určite poteší aj niekoľko väčších turbopropov (ako Jetstream, Metro, EMB-120 či dokonca dvojica Antonovov). Nakoľko ide o malé letisko s komornou atmosférou, nie je problém tu u jednotlivých firiem požiadať o vstup na plochu, ktorý je spravidla okamžite udelený a na plochu sa dostanete aj bez sprievodu a môžete si odfotografovať čo len chcete. Toto letisko som navštívil počas svojho výletu na Key West, v ktorom som následne pokračoval a v krásnom slnečnom počasí dorazil asi v polovici cesty na malé letisko Marathon. Z neho kedysi lietala niekoľkokrát denne regionálna linka do Miami, dnes je však veľmi pokojné a vyhradené všeobecnému letectvu. Dôvod mojej zastávky je však viditeľný už z cesty vedúcej okolo letiska. Je to krásne zreštaurovaná DC-3 vo farbách Ozark Air Lines. Po dlhšom čakaní na človeka, ktorý by ma k nej odviedol, som sa dočkal a jeden zo zamestnancov ma na svojom traktore k lietadlu odviezol, aby som si ho mohol odfotiť. Cestou späť sme traktorom k terminálu pritiahli dvojmotorovú Cessnu...

B727-200F SP Cargo Air N909PJ_1 AN28 uknown YV403T_1 DC3 Ozark Air Lines N763A_1

Najväčším z menších letísk v okolí MIA je Fort Lauderdale/Hollywood International Airport. Je ľahko dosiahnuteľné po diaľnici z MIA za asi 40 minút a hoci jeho prevádzka nie je zďaleka taká bohatá a pestrá ako v MIA, poskytuje útočisko spoločnostiam, ktoré do MIA nelietajú. Navyše, na jeho západnom konci je pri prahu severnej dráhy 10L/28R vybudované veľké parkovisko, ktoré slúži ako oficiálna Observation Area s reprodukovanou komunikáciou z riadiacej veže. Z neho sa dajú fotografovať lietadlá tesne pred pristátím na dráhu 10L, aj keď vysoký plot môže byť v zábere. Pre fotografie lietadiel rolujúcich na štart na dvoch paralelných rolovacích dráhach (tretia je za RWY) sú „domáci“ vybavení spravidla strechou svojich ťažkých áut, mne neostalo nič iné ako fotografovať cez oká plotu, čo je trochu problematické a môže byť tŕňom v oku miestnej polície, avšak v mojom prípade som bol úspešný a zaobišiel sa bez problémov. Letisko disponuje aj južnou dráhou 10R/28L, ktorá je krátka, ale najmä malé lietadlá často pristávajú a vzlietajú z nej. V budúcnosti má byť predĺžená, aby sa zvýšila kapacita letiska. V prípade vetrov západných smerov možno na fotografovanie použiť strechu garáží, ktorá je tiež definovaná ako Observation Area, takže pobyt na nej je plne tolerovaný. Pohyb okolo plota na iných miestach môže byť pre bezpečnostné zložky problémom. Počas dlhšieho pobytu sa však oplatí preskúmať autom aj severnú stranu severnej dráhy, kde sa nachádza niekoľko vjazdov smerom na plochu a možno tu nájdete nejaký zaujímavý odstavený exponát. Ja som mal bohužiaľ počas oboch návštev Fort Lauderdale dosť oblačné počasie, ale podarilo sa aj niekoľko slnečných záberov a tak možno povedať, že odskok do FLL počas návštevy juhovýchodnej Floridy určite stojí za to.

 

A319 Spirit Airlines N502NK_1 B737-400 Vision Airlines N745VA_1 B737-700 Aires Colombia HK-4635_1

Celkovo hodnotím svoju prvú návštevu Miami a okolia ako nadmieru úspešnú a spätne môžem len ľutovať, že som sa do tejto oblasti nevypravil už skôr. Časy starých nákladných propov a jetov sú v MIA už bohužiaľ dávno preč, avšak aj tak ponúka toto letisko jedinečný a pestrý mix leteckých spoločností, ktoré inde v „civilizovanom“ svete neuvidíte. Reč je najmä o Južnej Amerike, kam sa spotter určite ťažšie dostane ako na juh USA. Napriek občas pomerne oblačnému počasiu, s ktorým sa treba jednoducho zmieriť, bola týždňová návšteva juhovýchodnej Floridy určite jedným z najlepších spotterských tripov, aké som kedy smerom na západ od našej krajiny absolvoval a viac skôr ako neskôr sa do tejto oblasti určite vrátim.

A319 Frontier Airlines N926FR_1 ERJ190 JetBlue Airways N284JB_1 KC135 USAF 23512_1