Tí, ktorí čítajú moje Trip reporty už dlhšie, vedia, že sa pri svojich cestách za lietadlami snažím vyberať najmä do končín, kde lietajú ešte nejaké staršie, vzácnejšie alebo exotickejšie lietadlá resp. letecké spoločnosti. Európu a jej letiská považujem stále viac a viac za nudné zo spotterského hľadiska. Aj na európskom kontinente (resp. v jeho tesnej blízkosti) je však zopár letísk, ktoré svojou pestrosťou zabezpečia dostatočnú hodnotu aj pre „náročného“ spottera ako ja. Jedným z takých letísk je aj Palma na ostrove Mallorka. A hoci ani na ňom nemožno očakávať nejaké extrémne zaujímavé lietadlá alebo exotické letecké spoločnosti, pestrý mix európskych charterových a low-cost dopravcov sľubuje dostatočnú odmenu spotterovi, ktorý sa tam vyberie. Ja som letisko Palma de Mallorca navštívil po prvýkrát ešte v 90.rokoch, keď sa mi podarilo odviezť sa tam a obratom naspäť na palube Boeingu 727 spoločnosti Air Slovakia. Za ani nie hodinový pobyt na zemi som pozoroval pestrú prevádzku na letisku, ktorá síce rokmi stratila na atraktivite a pestrosti, napriek tomu som sa na prelome augusta a septembra 2012 na Mallorku vybral znova, tentokrát na trojdňový pobyt, počas ktorého som okrem spottingu chcel trochu zrelaxovať aj na miestnych plážach.
Palma de Mallorca je tretím najväčším letiskom v Španielsku, po Madride a Barcelone, svojim sezónnym charakterom však v letnom období pôsobí ešte frekventovanejším dojmom. Najmä piatky a víkendy sú v PMI absolútne plné a dostať tzv. sloty v atraktívnych časoch je prakticky nemožné. Ročne prejde letiskom asi 23 miliónov cestujúcich, prevažná väčšina od mája do októbra. Mallorka je však obľúbená u západoeurópskych dovolenkárov počas celého roka, nakoľko aj v zime tu teploty málokedy klesajú pod 15 stupňov, a tak letisko nie je mimo letnej sezóny tak opustené ako grécke či chorvátske destinácie. Najmä low-cost dopravcovia sem lietajú počas celého roka. Letisko disponuje dvoma paralelnými vzletovo-pristávacími dráhami 06/24, rozsiahly terminálový komplex a odbavovacie plochy sa nachádzajú medzi nimi. Častejšie sa lieta v smere 24, avšak počas môjho pobytu sa lietalo po väčšinu času v smere 06, čo bolo nakoniec možno viac výhodou ako nevýhodou. To sa už nedá povedať o počasí, nakoľko sa znova raz potvrdilo moje tvrdenie, že som sa nenarodil pod šťastnou hviezdou, nič nedostanem darované do vienka a všetko si musím tvrdo vybojovať. A tak hoci Mallorka je navštevovaná ako slnečná destinácia, ja som počas svojho pobytu (najmä posledný deň) zažil také škaredé a studené počasie, že pripomínalo skôr skorú jeseň u nás ako prvý septembrový deň na Baleárskych ostrovoch. Aby som však len nehanil, zažil som aj niekoľko slnečných hodín.
V Palma de Mallorce spravidla uplatňujú systém pristátí na jednu dráhu a vzletov z druhej dráhy. V prípade smeru 24 sa pristáva na 24L a vzlieta z 24R, v prípade môjho smeru 06 boli pristátia na 06L (teda severnú dráhu) a vzlety z 06R (teda južnej dráhy). Zatiaľčo v okolí samotného terminálu nie je veľa možností na fotografovanie, na južnej strane južnej, resp. severnej strane severnej dráhy je možností hneď niekoľko, na dosiahnutie väčšiny z nich je však potrebný vlastný dopravný prostriedok. Nakoľko pozícia pri dráhe 06R je bližšie k moru a svoj hotel som si vybral v najbližšej oblasti k letisku (Can Pastilla), postačoval mi na dopravu bicykel, ktorý som si za primeraný peniaz požičal v jednej z požičovní na pláži, jediným problémom bola neskorá otváracia doba požičovní, ale aj to sa dalo s majiteľom jednej z nich vopred dohodnúť cez internet. Svoj deň som začal najprv na pobreží, kde som chcel fotografovať prílety na RWY 06L, táto pozícia ma však plne neuspokojila, najmä z dôvodu, že nebolo stále slnečno a bez slnka vyzerajú lietadlá na zemi kontrastnejšie ako vo vzduchu. Preto som sa rozhodol zmeniť pozíciu a premiestnil som sa na strešné parkovisko jedného zo skladov pri dráhe 06R/24L, ktorá je absolútne ideálna pri tomto smere lietania. Nakoľko sa nachádza na vyvýšenom mieste, lietadlá na dráhe sú ako na dlani a počas vzletu ich je možné fotografovať z rôznych uhlov od line-up až po poslednú fázu rozbehu. Pri nižších teplotách možno fotografovať aj lietadlá na vzdialenejšej rolovacej dráhe popred terminál, už predpoludním však začína na väčšie vzdialenosti problém s heat-hazom.
Prevádzka na letisku Palma de Mallorca je silne dominovaná dopravcami z Veľkej Británie a Nemecka, zastúpené sú však aj všetky ostatné západoeurópske krajiny a samozrejme domáce španielske spoločnosti. Minimálne zastúpenie majú spoločnosti z Ruska a ostatných krajín bývalého Sovietskeho zväzu, títo turisti smerujú skôr do Turecka, resp. v Španielsku skôr do oblasti Barcelony. Medzi typmi dominujú samozrejme Boeingy 737 a Airbusy rodiny A.320, slušne zastúpené sú však aj Boeingy 757, 767, Airbusy A.330 či menšie regionálne typy, ktoré často lietajú aj na okolité ostrovy. Jednotlivé dni v týždni sú rozdielne atraktívne, najlepšie sú samozrejme víkendy a piatky, ale ani počas dňa nie sú lety rovnomerne rozložené a majú tendenciu zhlukovať sa do špičiek. „Odtrpieť“ si treba početné zastúpenie Air Berlin a Ryanairu a celkovo možno povedať, že po dvoch dňoch začína prevádzka pomaly nudiť, nakoľko spoločnosti a typy sa opakujú. Napriek tomu je Palma vždy dobrá na prekvapenia, počas môjho pobytu to boli napríklad opakované lety dnes už supervzácneho Boeingu 707 španielskeho vojenského letectva či vzlet Iljušinu IL-76TD-90VD spoločnosti Volga-Dnepr, ktorý prilákal na „terasu“ aj niekoľko domácich spotterov. Inak tu stretnete väčšinou len cudzincov - dovolenkárov. Pozícia na „terase“ je vhodná najmä ráno a v skorých popoludňajších hodinách začína slnko pomaly prechádzať na opačnú stranu.
Neskoro popoludní a večer je preto vhodné premiestniť sa k severnej dráhe 06L/24R, kde sú taktiež vhodné fotopozície, aj keď spotter pri ceste na ne musí prejsť nie veľmi lákavou tmavšou osadou, v ktorej sa neodporúča veľmi spomaliť alebo zastaviť. Samotná fotopozícia približne uprostred dráhy 06L/24R je však bezpečná a vďaka malému kopčeku je možné fotografovať ponad plot, a to pri oboch smeroch lietania. Počas môjho pobytu mraky bohužiaľ znemožnili jej dlhšie využívanie, v ideálnom prípade slnečného počasia je však svetlo najkrajšie práve večer. Alternatívne možno zvoliť pozíciu o niečo západnejšie, kde možno fotografovať lietadlá pristávajúce na RWY 06L ešte vo vzduchu. V prípade lietania v smere 24 sú v okolí letiska aj ďalšie fotopozície, najmä pred pristátím na RWY 24L, s typickou siluetou malých veterných kolies v pozadí, tie som však počas svojho pobytu nemal možnosť vyskúšať. Hoci počas spottingu na Mallorke nemožno očakávať zázraky, krátky pobyt alebo spojenie spottingu s dovolenkou môže priniesť príjemné výsledky, ktoré potešia srdce aj náročnejšieho spottera ako som ja.