Rok 2015 sa chýli ku koncu. Ani vo sne by mnohých z nás nenapadlo, že pre spotterov bude jeho záver tak zaujímavý. Dôvom sú návštevy lietadiel, ktoré sme už v Bratislave, či dokonca v celej Európskej únií považovali za nemožné. Veď kto z nás by očakával, že v Bratislave uvidí ešte TU-134? Asi nikto, no napriek tomu sme ju mohli na letisku M.R. Štefánika vidieť. A to nikto z nás ešte ani netušil, že nás čaká ešte jedna rarita - návšteva Iljušinu 62, ktorých je letuschopných už len posledných 12 kusov. Zástupcovia bratislavského letiska nám vyšli v ústreti a umožnili nám dostať sa k tejto lietajúcej legende bližšie.

Korene tohto lietadla siahajú do roku 1960, kedy konštruktná kancelária Iljušin prezentovala plány na typ IL-62, poháňaný štyrmi motormi Kuznetsov NK-8, ktorý mal na diaľkových letoch nahradiť Tupolevy TU-114. O tri roky neskôr, konkrétne 3. januára 1963, vzlietol prototyp IL-62 na svoj prvý let. V marci 1967 už Iljušiny 62 začal prevádzkovať Aeroflot na svojich linkách. Od roku 1973 začal Aeroflot ako prvý dopravca prevádzkovať aj modernizovanú verziu IL-62M, s motormi Solovjev D-30KU, ktoré boli omnoho výkonnejšie a úspornejšie ako motory Kuznetsov. Verzia M obdržala ďalšiu radu iných vylepšení a bolo ich vyrobených celkovo 192.

Rada Airlines IL-62M EW-450TR Rada Airlines IL-62M EW-450TR

Lietadlo Rada Airlines bolo vyrobené v roku 1985 pre východonemecký Interflug, neskôr lietalo pre Aeroflot a Uzbekistan Airways. Následne bolo prekonvertované na nákladnú verziu označovanú IL-62Mgr v ktorej lietala pre spoločnosť KAPO Avia pod registráciou RA-86576 a v roku 2015 bolo predané spoločnosti Rada Airlines u ktorej v súčasnosti lieta. Celkovo boli na nákladnú verzi MGr prekonvertované len tri lietadlá, pričom toto je jediný letuschopný exemplár tejto verzie na svete. Verzia MGr vie pritom prepraviť maximálne 40 ton nákladu na hornej a dolnej palube. 

Rada Airlines IL-62M EW-450TR Rada Airlines IL-62M EW-450TR

Celkovo bolo vyrobených 292 Iljušinov 62 všetkých verzií, no v súčasnosti už je letuschopných už len posledných 12 kusov. 6 kusov prevádzkuje Rossija ako vládne lietadlá, dva prevádzkuje severokórejské Air Koryo, po jednom kuse prevádzkuje IL-62 vláda Ukrajiny, Sudánu, Gambie a práve Rada Airlines.

Iljušin 62 bude v Bratislave možné vidieť do začiatku budúceho týždňa a je možné, že sa jedná o poslednú návštevu tohto typu v Bratislave.