Spojiť príjemné s užitočným je vždy ideálne. V mojom prípade to poväčšinou znamená spojiť služobnú cestu so spottingom. Začiatkom apríla sa presne takáto možnosť naskytla, keď ma služobné povinnosti zaviali do Hamburgu, kde sa okrem iného nachádza aj letisko Finkenwerder na ktorom sídli spoločnosť Airbus. Príležitosť navštíviť toto letisko som si nemohol nechať újsť, nakoľko v sebe skrývala možnosť odfotiť lietadlá spoločností, ktoré bežne v Európe neuvidíme.
História letiska Finkenwerder siaha do 30-tych rokov minulého storočia, kedy si svoju továreň na tomto mieste zriadila spoločnosť Blohm & Voss Hamburger Flugzeugbau. Táto mala veľké plány rozbehnúť výrobu hydroplánov a hľadala miesto ktoré by pre tento účel bolo vhodné. Finkenwerder pritom spĺňal všetky požiadavky nakoľko sa nachádzal priamo na brehu Labe. V tom čase to však bolo skôr močarisko a tak bolo nutné vyrovnať koryto a spevniť terén. Na novovybudovanom letisku sa v továrňach spoločnosti následne vyrábali diely pre rôzne lietadlá ako napríklad Junkers 52 či celé série lietadiel pre Junkers či Dornier. No spoločnosť sa púšťala aj do odvážnych, častokrát až podivných vlastných konštrukcii ako Schnellbomber P170 alebo P194. Úspech slávila firma s hydroplánom BV 138, po ktorom nasledovala dlhá rada neúspešných prototypov, ktorú prerušil opäť až veľký hydroplán BV 222.
Po konci druhej svetovej vojny sa gro vtedajšej fabriky demontovalo a to čo ostalo bolo pod kontrolou spojencov, ktorí tu udržiavali svoju vojenskú techniku. Až v 50-tych rokoch sa tu usídlila firma Flugzeugbau Nord ktorá tu v licencii vyrábala lietadlá Nord N2501 Noratlas pre nemecké vojsko. Neskôr sa tu čiastočne vyrábali lietadlá C-160 Transall ako aj diely pre rôzne iné lietadlá, okrem iného aj pre Fokker 28. Radou fúzii sa postupne výroba dostala pod DASA a cezeň do dnešnej podoby pod Airbus. Ten tu dnes vyrába lietadlá A319/320/321neo, vyrába diely na A330neo, A350 ako aj A380. U posledne menoveného typu sa tu vykonáva montáž interiéru.
Letisko Finkenwerder ako také je teda využívané výlučne pre potreby Airbusu a nie sú z neho prevádzkované žiadne komerčné lety. Výnimku tvoria lety pre zamestnancov spoločnosti Airbus z Tolouse, ktoré prevádzkuje spoločnosti Titan Airways s Airbusom A320. A je tu ešte jedna výnimka. 31. mája 1967 tu pristál Convair CV990 Coronado spoločnosti Spantax na linke z Mallorky. Samozrejme, omylom. Finkenwerder leží priamo na priblížení na dráhu 05 letiska Hamburg a zhodou okoľností má tiež dráhu 05, len s tým rozdielom že tá v roku 1967 merala len 1360 metrov. Keďže sa jednalo o promo let so zástupcami médii a cestovných kancelárii, sedel za kniplom Coronada sám šéf spoločnosti Rodolfo Bay Wright, ktorý však v Hamburgu nikdy nebol a keď videl dráhu letiska vo Finkenwerderi, začal v domnení že sa jedná o hamburgské letisko klesať na pristátie. Spôsobil tým značnú paniku na vežiach na oboch letiskách. Na letisku v Hamburgu si mysleli že lietadlo sa zrútilo a tí na veži vo Finkenwerderi sa v panike snažili pilota odhovoriť od pristátia. Ten však bol na inej frekvencii a keď si nakoniec uvedomil že dráha je akási krátka, bolo už neskoro. Na posledných metroch to však našťastie Convair Spantaxu ubrzdil. Cestujúcim neostalo nič iné ako vystúpiť a do Hamburgu sa dopraviť autobusmi, pričom posádka spálila čo najviac paliva aby sa Convair vôbec na krátkej dráhe odlepil od zeme a mohol prázdny preletieť na letisko v Hamburgu. Samozrejme s odretými ušami sa to podarilo, no po tejto príhode Spantaxu v Hamburgu všetci hovorili už len Finkenwerder Airlines.
Poďme ale späť do súčasnosti. Hlavným ťahákom pre spotterov sú tu testovacie a dodávacie lety Airbusov ako aj lety obrých Belúg ktoré prevážajú diely z rôznych fabrík Airbusu. Za týmto účelom sme sa sem vybrali aj my. Pokiaľ ste v Hamburgu autom, tak ste relatívne vyhrali a viete sa do Finkenwerderu dostať relatívne rýchlo a viete podľa potreby aj meniť pozície. No pokiaľ ste prileteli do Hamburgu lietadlom a na prepravu využívate MHD, tak máte o zábavu postarané. Z centra mesta sem cesta s prestupom na autobus linky 150 na železničnej stanici Altona trvá cca hodinu. Nepomôže ani pokus ušetriť čas vodným autobusom ktorý premáva po Labe do neďalekej dediny Finkenwerder, nakoľko aj tak nakoniec ste odkázaný na prestup na autobus, ktorý vás dovezie priamo až k letisku, len kúsok od spotterského kopčeka pri dráhe 05/23 (zastávka am Rosengarten). Ten sa nachádza priamo pri dodávaciom centre pre lietadlá rodiny A320 a máte z neho vcelku dobrý výhľad na dráhu letiska ako aj časť stojánok.
Samo o sebe to zatiaľ znie dobre, no je tu pár problémov. Po prvé - nenájdete tu nablízku vôbec nič, takže ak vám bude treba kúpiť si niečo na jedenie, pitie, či nebodaj ísť na záchod, tak máte smolu. Preto pokiaľ nemáte k dispozíci auto, treba si priniesť všetko čo potrebujete. Nie je tu zároveň žiadna možnosť skryť sa pred slnkom, vetrom či dažďom. A v neposlednej rade - vo Finkenwerderi nikdy neviete čo môžete očakávať. Neexistuje žiaden letový poriadok, plán na ktorom by ste videli kedy bude prílet či testovací let nejakého lietadla. Kľudne sa tak môže stať že tu budete na nejaký zaujímavý pohyb čakať skoro celý deň zbytočne a potom zrazu počas jednej dvoch hodín sa Vám pred objektívom ukáže aj 10 zaujímavých lietadiel ktoré budú ťahať do dodávacieho centra alebo pôjdu na zálet. Jediné čo s istotou vieme povedať je, že počas víkendu sa poväčšinou nevykonávajú žiadne testovacie ani dodávacie lety. Tieto sa vykonávajú výlučne cez pracovné dni a lokálny spotteri tvrdia že gro je práve počas pondelka / utorka. Ale opäť je to bez akejkoľvek záruky.
Počas našej návštevy sme sa o tom že tu neplatia žiadne záruky viac ako presvedčili. Niekoľkohodinové čakanie s takmer nulovou aktivitou však vždy aspoň raz vystriedalo obdobie kedy sme odfotili hneď niekoľko zaujímavých lietadiel. Okrem Belúg určite za zmienku stoja Airbusy 320neo rôznych čínskych spoločností či mexických Volaris. Hneď viacero lietadiel preberali počas našej návštevy indické aerolínie GoAir. Kvantitatívne naozaj nešlo o veľké počty, ale častokrát sa jednalo o lietadlá ktoré možno už nikdy pri spoterských výletoch nestretnem.
Čo sa týka fotopozícii, tak si tu vystačíte úplne v pohode s jednou jedinou na spotterskom kopčeku. V podvečerných hodinách sa síce už slnko prehupne na druhú stranu dráhy, no napriek tomu odporúčam ostať na kopčeku. Nebudete síce môcť ideálne fotiť lietadlá na dráhe, no tie tak či tak musia nakoniec odbočiť na jednu z taxovačiek kde ich budete mať ideálne nasvietené. Naopak presunom na niektorú z iných fotopozícii riskujete že nebudete môcť fotiť lietadlá ktoré sú ťahané do dodávacieho centra a prepasiete tak jedinú šancu si ich odfotiť.
Samozrejme, pokiaľ Vás nebaví čakať na lietadlá pri dráhe, môžete využiť aj možnosť pozrieť si výrobu lietadiel priamo vo výrobných halách. Airbus organizuje od pondelka do soboty prehliadky výroby lietadiel a za sumu 23,90 EUR sa môžete zúčastniť cca 2,5 hodinovej prehliadky výroby A320 aj A380. Pokiaľ budete v Hamburgu, určite skúste túto prehliadku absolvovať. Jedinou nevýhodou je, že sa jej nemôžu zúčastniť deti do 14 rokov. Napriek tomu návštevu letiska vo Finkenwerderi určite odporúčame.