Už po ohlásení novej linky z Viedne do Hong Kongu, ktorá začne lietať na jeseň tohto roku bolo jasné, že Austrian Airlines budú musieť ukončiť prevádzku na niektorej zo súčasných liniek. Nové prirastky do diaľkovej flotily sa tento rok totiž neočakávajú. Dnes Austrian Airlines ohlásili, že linka ktorá bude zrušená je Viedeň - Tokio. Linka bude prevádzkovaná len do 3. Septembra a potom bude bez náhrady zrušená. Linka bola podľa vyjadrenia dopravcu dlhodobo stratová.
Po teroristických útokoch na bruselské letisko Zaventem a stanicu metra, pri ktorých zahynulo 35 ľudí, sa začalo diskutovať o sprísnení bezpečnostných kontrol na vyše 800 letiskách v rámci EU. O tejto téme jednala skupina expertov pri Európskej komisii pre bezpečnosť v civilnom letectve (AVSEC) na svojom zasadaní 31. marca.
Rast počtu cestujúcich sa podľa očakávaní nezastavil ani v marci. Podľa oficiálnych štatistík prešlo letiskom v treťom kalendárnom mesiaci celkovo 104 641 cestujúcich, čo je o oproti roku 2015 o 27% viac (+22 490 cestujúcich). Rástol aj počet pohybov lietadiel o 6% na 1800, negatívne sa vyvíjala preprava nákladu, ktorá poklesla o 1% na 1908 ton.
China Airlines postupne z flotily vyraďuje Airbusy 340, s ktorými v súčasnosti prevádzkuje okrem iného aj linku z Taipei do Viedne. Dosluhujúci typ však čoskoro na linke nahradí novými Airbusmi 350, ktoré dopravca v priebehu roku prevezme od výrobcu. Na linku do Viedne bude tento typ nasadzovaný od 3. decembra 2016.
Letový poriadok
1-3--6- CI 63 Taipei - Vienna 2335 0615+1 A359
-2-4--7 CI 64 Vienna - Taipei 1100 0600+1 A359
Tohtoročný letný letový poriadok priniesol v Bratislave návrat maďarskej nízkonákladovej spoločnosti Wizzair. Tá sa od pondelka 28. marca bude v Bratislave ukazovať pravidelne a to 2x týždenne na linke zo Skopje a to každý pondelok a piatok. Po viac ako piatich rokoch tak Wizzair opätovne skúša šťastie na letoch do Bratislavy, aj keď môžeme z istotou povedať, že zo 164 cestujúcich, ktorí prileteli na linke zo Skopje väčšina pokračovala ďalej do Viedne.
Austrian Airlines naďalej rozširujú sieť svojich liniek aj smerom do Ázie. Po ohlásení letov do Šanghaja sa ďalšou destináciou na tomto kontinente stáva Hong Kong, kam začne Austrian Airlines lietať od 5. Septembra. Linka bude prevádzkovaná 5x týždenne a nasadzovaný na ňu bude Boeing 777-200ER. Austrian tak bude ponúkať celkovo 31 týždenných letov do Ázie a v rámci Číny bude nalietavať všetky 3 najväčšie mestá - Peking, Šanghaj a Hong Kong.
Letový poriadok
Viedeň - Hong Kong OS067 123-56- 13:00 06:25+ |
Hong Kong - Viedeň OS068 -234-67 09:40 16:10 |
Bratislavské letisko sa môže aj vo februári pochváliť jedným z najvyšších nárastov spomedzi európskych letísk. Vo februári letisko vybavilo celkovo 96 577 cestujúcich, čo je nárast o 30 901 cestujúcich, respektíve o 47% viac oproti februáru 2015. Je to zároveň najlepší februárový výsledok letiska minimálne od roku 2010. Podobným tempom - o 35% - narástla za prvé dva mesiace aj preprava nákladu, ktorá za január a február dosiahla 3409 ton. Počet pohybov za prvé dva mesiace vzrástol o stále úctihodných 24%.
Košickému letisku sa darí získavať nových dopravcov. Po tom čo už nové lety na rok 2016 oznámil LOT, chystá sa do Košíc aj Turkish Airlines. Vyplýva to z informácií zverejnených na stránke tureckého dopravcu. V ňom nie je zatiaľ uvedený presný dátum začiatku linky a ani letový poriadok, len rozhodnutie začať lietať do Košíc. Dátum začiatku letov bude závisieť na dostupnosti vhodného lietadla vo flotile spoločnosti.
Turkish Airlines takéto informácie ako verejne obchodovateľná spoločnosť zverejňujú týmto spôsobom pravidelne. Okrem Košíc dnes týmto spôsobom ohlásili aj pravidelné lety do chorvátskeho Dubrovniku.
Slovenská letecká spoločnosť Go2Sky, špecializujúca sa na prenájom lietadiel na báze ACMI zaradí do svojej flotily prvý Boeing 737-800. Lietadlo výrobného čísla 29925 bolo vyrobené v roku 2000 pre Ryanair, ktorý ho prevádzkoval až do roku 2008. Od vtedy ho prevádzkoval ešte rumunský Blue Air a indický Spicejet, ktorý ho vrátil leasingovej spoločnosti CIT Leasing Corporation v roku 2014. Lietadlo bude u Go2Sky lietať s registráciou OM-GTE a vo flotile nahradí Boeing 737-400 registrácie OM-GTC ktoré flotilu spoločnosti opustí.
Experiment ČSA s letmi do poľského Radomu sa ukázal ako neúspešný a český dopravca na tejto trase lety už prevádzkovať nebude. Radom však o spojenie s Prahou nepríde - práve naopak. Okrem spojenia s Prahou získa aj priame spojenie s Vroclavou, Gdanskom a Berlínom. Všetky lety budú prevádzkované od 18. apríla. Spojenie s prahou bude pritom prevádzkované 2x týždenne a to v piatok a nedeľu. Na všetky lety bude nasadzovaný Saab 340 s kapacitou 33 miest.
Eva Air na svojich letoch z Taiwanu do Viedne navýši sedačkovú kapacitu vďaka nasadeniu väčších Boeingov 777-300ER ktoré na linke od 4. októbra nahradia v súčasnosti používaný Airbus 330-200. Boeing 777-300ER bude lietať do Viedne v konfigurácií pre 313 cestujúcich, pričom 38 miest bude v prvej triede ktorá u Eva Air nesie meno Royal Laurel, 64 miest v Elite Class a 211 v Economy class. Okrem o 61 miest vyššej kapacite tak prinesie Boeing 777 aj vyšší komfort oproti A330 ktorý ponúkal len dve triedy (Elite/Economy).
Ruský nízkonákladový dopravca tento týždeň spustil predaj leteniek na obdobie letného letového poriadku. Ako sme spomínali v našom predchádzajúcom článku, lety budú prevádzkované 7x týždenne v mierne upravených letových časov. Počas obdobia od 29. mája do 18. septembra bude počet frekvencií znížený a linka bude prevádzkovaná len v utorok, štvrtok a sobotu. Táto redukcia však nemá nič dočinenia s vyťaženosťou linky do Bratislavy, ale je spôsobená tým, že Pobeda bude v lete prevádzkovať lety do prímorských letovísk, o ktoré je v tomto období v Rusku značný záujem. Frekvencie pritom Pobeda redukuje aj na iných linkách - napr. Moskva-Kolín príde o 2 lety týždenne, linka do Milána bude s najväčšou pravdepodobnosťou dokonca k 15. máju úplne zrušená.
V 90-tych rokoch to bol úplne bežný typ lietadla vo Viedni - Fokker 50 tvoril totiž hlavnú časť regionálnej flotily Austrian Airlines. V súčasnosti sa však jedná o značnú raritu a na okolitých letiskách tento typ nie je možné vidieť. Počas letného letového poriadku sa však spotteri môžu tešiť, nakoľko tento typ si v období od 3. apríla do 10. septembra prenajme od VLM rakúska spoločnosť Peoples Vienna Line, ktorá prevádzkuje pravidelné lety na trase medzi Altenrheinom a Viedňou. Primárne bude toto lietadlo nasadzované na rôzne, prevažne chartrové lety z Altenrheinu (napr. Pula) avšak každú nedeľu bude nasadzované aj na let do Viedne. Prílet linky PE122 bude vo Viedni o 17:00 a odlet PE123 bude o 17:50.
Po tom, čo Emirates ohlásili že do Prahy nasadia namiesto Boeingu 777 väčší Airbus 380, schyluje sa k podobnej zmene aj vo Viedni. Podľa informácií rakúskeho denníka Kurier by mal dopravca z arabského poloostrova nasadiť najväčšie dopravné lietadlo na svete už od 1. júla - tak to minimálne vyžiadal u rakúskeho Austrocontrolu. Práve ten dlho bol proti navyšovaniu letov Emirates do Viedne ako aj proti nasadeniu Airbusu 380, ktorý vo Viedni môže pristáť len so špeciálnym povolením. Tentokrát sa veci podľa všetkého majú ináč a aj samotné viedenské letisko sa na začiatok pravidelných letov s Airbusmi 380 pripravuje. Už minulý rok boli zakúpené vozidlá na obsluhu A380 a v priebehu roku 2016 by mali byť vykonané úpravy na termináloch, ktoré by mali umožniť nastupovanie/vystupovanie cestujúcih z oboch palúb. Až do ukončenia týchto úprav bude boarding vykonávaný len z jednej paluby.
Po tom čo včera Austrian Airlines oznámili koniec svojich letov do Delhi, neostala táto linka dlho bez prevádzkovateľa. V rezervačnom systéme Amadeus sa už dnes objavil letový poriadok spoločnosti Air India ktorá túto linku od 6. apríla prevezme. Na linku bude nasadzovať 3x týždenne Boeing 787-8 Dreamliner a to každú stredu, piatok a nedeľu. Prílet do Viedne bude určite zaujímavý v letných mesiacoch, odlet bohužiaľ ostáva v nočných hodinách.
Austrian Airlines sa rozhodli k 3. aprílu zrušiť lety medzi Viedňou a Delhi, odvolávajúc sa na zlé hospodárske výsledky linky ako aj problémy s kapacitou lietadiel. Austrian tak definitívne končí svoje angažmá na Indickom subkontinente, kam lietal od roku 1997. Viedenské letisko však podľa všetkého o spojenie s Indiou nepríde - do Viedne sa údajne chystá Air India.