Prepravné výkony na letisku v Bratislave v posledných rokoch prudko stúpajú. Tento trend nielen že bude pokračovať, ale očakáva sa že nárast cestujúcich sa v najbližších mesiacoch výrazne zrýchli. Môže za to aj skutočnosť, že konkurenčné letisko vo Viedni nemôže postaviť tretiu pristávaciu dráhu. To prinútilo kompetentných úradníkov na Ministerstve dopravy zamyslieť sa nad tým, ako bude tento nápor naše najväčšie letisko v budúcnosti zvládať. Po zvážení všetkých faktov sa nakoniec na dnešnom zasadaní vlády rozhodlo, že jediným vhodným riešením je výstavba tretej vzletovej a prístávacej dráhy. Tú na včerajšom zasadaní vláda aj jednoznačne odsúhlasila. Detaily výstavby vám exkluzívne prinášame.
Prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska sa v piatok večer na bratislavskom letisku dočkal nepríjemného prekvapenia. Po tom, čo ho hrubo atakovali predstavitelia súčasnej vládnej koalície ohľadne jeho letov z Bratislavy do Popradu, už nemôže využívať letku Ministerstva vnútra. Tá síce disponuje dostatočným počtom lietadiel, no po zásahu ministerstva vnútra už tieto Andrej Kiska nebude môcť využívať. A to ešte nebola najhoršia správa pre nášho prezidenta.
Aj tento rok bratislavské letisko pokračuje v rekonštrukcii svojich vzletových a pristávacích dráh. Ako prvá na rad príde dráha 13-31, ktorú letisko uzavrie na 1,5 mesiaca už od budúceho týždňa. Odstávka začne od 3. apríla od 7:30 a potrvá do 18. mája do 18:00. Počas tohoto obdobia sa bude pokračovať vo výmene betónových platní dráhy, ktoré sú na konci svojej životnosti. Všetky lety budú počas rekonštrukcie pristávať a vzlietať z dráhy 04-22, čo môže spôsobiť zvýšenú hlukovú záťaž pre obyvateľov Ivánky pri Dunaji, Vrakune a Podunajských biskupíc.
Maďarský nízkonákladový dopravca Wizzair od 23. júna začne pravidelne lietať medzi Košicami a Tel Avivom. Linka bude prevádzkovaná 2x týždenne, počas letného letového poriadku vždy v pondelok a piatok, od začiatku zimného letového poriadku to bude vždy v stredu a nedeľu. Linka je už v predaji na stránke dopravcu a ceny jednosmernej letenky začínajú už na úrovni 34,99 EUR
V sobotu 1. apríla sa uskutoční na viedenskom letisku už v poradí 19. letecká burza na ktorej môžete kúpiť či vymeniť fotky, modely, pohľadnice, bezpečnostné inštrukcie či iné predmety s leteckou tématikou. Burza sa uskutoční ako po minulé roky v termináli "Check-In 2" v čase od 9:00 do 16:30 pri reštaurácií Dubliners. Vstup na podujatie je zdarma. Spolok priateľov letiska Viedeň (Flughafenfreunde Wien) aj tento rok pripravil do tomboly zaujímavé ceny - ako napr. letenky, poukazy na letové hodiny v simulátore, modely lietadiel atď.
Rakúsky dopravcy Niki si prenajme Boeing 737-800 od spoločnosti Go2Sky s registráciou OM-GTF. Prenájom na báze ACMI by mal trvať minimálne do konca apríla, s opciou na predĺženie do konca mája. Správu priniesol rakúsky portál austrianaviation.net. Niki v súčasnosti prevádza viacerými strategickými zmenami, v rámci ktorých sa chce koncentrovať prioritne na turistické destinácie. Ukončil tak prevádzku pravidelných liniek do viacerých európskych miest a zjednocuje flotilu, ktorá by mala pozostávať len z Airbusov 321, ktoré prídu z flotily Air Berlinu. Naopak Airbusy 319 či 320 ktoré má vo flotilie Niki putujú k Air Berlinu. Vyzerá že práve táto výmena lietadiel medzi oboma spoločnosťami nefunguje podľa plánov a Niki tam musel voľnú kapacitu hľadať u iných spoločností.
Maďarský nízkonákladový dopravca Wizzair dnes v Bratislave usporiadal tlačovú konferenciu, na ktorej zhodnotil svoj prvý rok v Bratislave a tiež slávnostne privítal prvý let na linke z rumunského Cluj-Napoca do Bratislavy. Zároveň ohlásil svoju ďalšiu expanziu. Po tom, čo ohlásil postupne linky do Skopje, Kieva, Tuzly, Cluj-Napoca a Varšavy, dnes ohlásil aj novú linku z Bratislavy do Sofie. O tejto destinácii sa v kuloároch povrávalo už dlhšie a pôvodne bolo plánované že bude prevádzkovaná už od leta 2016.
Maďarský nízkonákladový dopravca Wizzair včera ohlásil ďalšiu expanziu svojej bázy v Skopje. Od júla v macedónskom hlavnom meste bude bázovať už štvrté lietadlo a otvorí 3 nové linky do Ríma, na Maltu a do švédskeho mesta Vaxjo. Zároveň navýši počet letov na viacerých linkách zo Skopje, mimo iného aj na linke do Bratislavy. Tá je v súčasnosti prevádzkovaná 2x týždenne, avšak od 16. júla pridá Wizzair 2 lety týždenne a to v nedeľu a stredu. Zároveň sa zmenia časy počas ktorých budú lety prevádzkované - zo skorých poobedňajších hodín sa presunú na neskorý večer.
Lety sú už dostupné v rezervačnom systéme dopravcu.
Po tom čo Letka MV vyradila minulý rok prvý Jakovlev 40 registrácie OM-BYE, ukončí prevádzku aj druhého lietadla tohoto typu. Jakovlev 40 registrácie OM-BYL by podľa našich informácii mal byť už budúci týždeň vyradený a preletený do Žiliny, kde by mal slúžiť ako učebná "pomôcka" pre žiakov žilinskej univerzity. Ostáva tak posledný týždeň odfotiť si tento dosluhujúci typ. Po vyradení Jakovlevu zo slovenskej vládnej letky ostane v rámci EÚ už len jediný prevádzkovateľ tohoto typu - tým je armáda ČR ktorá prevádzkuje jeden Jakovlev 40.
Írsky nízkonákladový dopravca Ryanair dnes na tlačovej konferencii ohlásil dve nové destinácie z Bratislavy. Stávajú sa nimi Bologna v Taliansku a Solún (Thessaloniki) v Grécku. Obe destinácie budú prevádzkované 2x týždenne a v predaji by mali byť už v priebehu tohoto týždňa.
Odporcovia tretej dráhy na viedenskom letisku dnes môžu oslavovať - Najvyšší správny súd totiž dnes rozhodol, že vplyv tretej dráhy na životné prostredie by bol príliš veľký a jej výstavbu nie je možné povoliť. Pre viedenské letisko sa tak minimálne nateraz stáva výstavbe tretej dráhy nereálnou. Vo svojom rozhodnutí súd prihliadal na očakávané značné zvýšenie emisii CO2, zvýšený hluk ako aj iné negatívne dôsledky pre životné prostredie spôsobené výstavbou tretej dráhy.
Viedenské letisko pritom už v súčasnosti počas špičky dosahuje limity dráhového systému a to aj pri ideálnom počasí. Pri priemernom medziročnom náraste počtu cestujúcich o 3,8% by letisko už v roku 2025 využívalo 37 miliónov cestujúcich. Počet pohybov by vďaka očakávanému využívaniu väčších typov lietadiel či väčšej vyťaženosti rástol pomalšie (letisko očakáva medziročný nárast o 2,1%), no aj napriek tomu by v roku 2025 narazilo na svoje kapacitné limity.
Z negatívneho rozhodnutia môže v budúcnosti profitovať aj letisko v Bratislave, ktoré môže dopravcom ponúknuť svoje dostupné kapacity. Naopak, viedenské letisko bude pre nedostupnosť slotov nútené odmietať nové lety dopravcov alebo ich nútiť lietať v pre cestujúcich neatraktívnych časoch. V budúcnosti by tak mohla byť opätovne aktuálna aj otázka užšej spolupráce medzi oboma letiskami.
Po tom čo Air Berlin predal svoju dcérsku spoločnosť NIKI, prichádza v nej k výrazným zmenám v letovom poriadku. Dopravca sa vzhľadom na nastávajúcu fúziu s nemeckým chartrovým dopravcom TUIfly sa aj NIKI rozhodol zmeniť svoju stratégiu a ešte v rámci zimného letového poriadku zruší všetky svoje pravidelné linky okrem letov na Mallorku. Všetky ostatné pravidelné linky dopravca začne postupne rušiť od 30. januára. Konkrétne sa jedné o lety z Viedne do Paríža, Nice, Barcelony, Madridu, Valencie, Štokholmu, Hamburgu, Milána, Ríma, Hannoveru či Zurichu. Posledná linka ktorá bude zrušená je linka z Viedne do Abu Dhabi ktorá bude prevádzkovaná do 6. marca.
Na časti zrušených liniek začne naopak lietať dcérska spoločnosť Lufthansy - Eurowings, ktorá si od skupiny Air Berlin prenajala celkovo 33 Airbusov 319/320. Ďalšiu časť liniek prevezme pre zmenu Austrian, ktorý si od Air Berlinu prenajal 5 Airbusov na 6 rokov (rovnako ako Eurowings)
Niki by tak od marca mal prevádzkovať len lety do dovolenkových destinácii či charterové lety pre cestovné kancelárie. Vo flotile bude následne prevádzkovať len Airbusy 321. Predpokladá sa však, že aj po fúzii s TUIfly bude zachovaná obchodná značka Niki a dopravca si udrží aj rakúske AOC.
Wizzair pokračuje v pridávaní nových liniek z Bratislavy a od 10. marca ju spojí s rumunským mestom Kluž - Napoca. Linka bude prevádzkovaná 2x týždenne a to klasicky - v pondelok a piatok. Letenky na linku by mali byť v predaji od dnes 13. decembra, pričom ceny jednosmerných leteniek začínajú na úrovni 19,99 EUR.
Letový poriadok:
Cluj - Bratislava | Bratislava - Cluj |
1---5-- W63345 06:50 07:05 A320 | 1---5-- W63346 07:35 09:55 A320 |
Ruský dopravca S7 Airlines spojí so začiatkom letného letového poriadku Viedeň s moskovským letiskom Domodedovo. Od 26. marca bude na tejto trase lietať 7x týždenne s Airbusom A319. Lety budú vo Viedni pristávať o 17:00 a odlet späť do Moskvy je plánovaný na 17:55. Po vyše ročnej prestávke tak nahrádza na tejto linke skrachované Transaero. Je možné že nová linka bude mať vplyv aj na obsadenosť letov ruského nízkonákladového dopravcu Pobeda, ktorý prevádzkuje lety z Moskvy do Bratislavy, pričom značná časť cestujúcich pokračuje autobusovým spojením ďalej do Viedne. Nové lety S7 Airlines však môžu pre cestujúcich predstavovať cenovo dostupnú a hlavne priamu alternatívu k letom Pobedy.
Nemecká letecká spoločnosť ktorá vlastní okrem iného aj rakúsku spoločnosť Niki sa rozhodla predať 49% podiel spoločnosti Niki. Ten za sumu 300 miliónov EUR kupuje spoločnosť Etihad. Cieľom transakcie je primárne poskytnúť spoločnosti Air Berlin finančnú injekciu, ktorú nutne potrebuje na to, aby vedela prežiť stratovú zimnú sezónu. Zároveň sa Air Berlin chce viac koncentrovať na klasický model sieťového dopravcu a predajom Niki sa zbavuje častí koncernu, ktoré sa koncentrovaly na sezónne dovolenkové destinácie.
Bratislavskému letisku sa podarilo po DHL získať lety ďalšej nákladnej spoločnosti. Počnúc týmto týždňom sa v Bratislave začnú na trase Liege - Bratislava - Ljubljana ukazovať lietadlá BAe 146-300 spoločnosti TNT Airways (po novom ASL Airlines Belgium) a to vždy v utorok, stredu a štvrtok. Prílet linky je plánovaný vždy o 5:35 a odlet 6:25. Sloty na túto linku si pritom TNT Airways žiadali už viacero rokov, no až doteraz ich vždy pred prvým letom zrušili. Pre bratislavské letisko sú pritom nákladné lety hlavne v zimnom období významným zdrojom príjmov, takže novej linke sa určite potešia, hlavne po tom, čo DHL už v lete prestala lietať s Boeingmi 737 na letoch z Bruselu.