Súčasné, zo spotterského hľadiska veľmi nezáživné, zimné obdobie prináša na letisko Bratislava niekoľko drobných zmien v letovom poriadku. Ruská spoločnosť UTair sa presne podľa našich očakávaní už od 20.1.2012 vracia sa svojej dennej linke Moskva-Bratislava naspäť k 48-miestnemu typu CRJ-200. Zatiaľčo v prvých dvoch januárových týždňoch dosahovalo obsadenie B.737-500 aspoň v jednom smere často aj hodnoty vyššie ako 70 cestujúcich, po návrate sviatkujúcej klientely domov sa počty cestujúcich vrátili na bežnú úroveň, takže tento krok je plne opodstatnený. Od 21.februára by po 3-mesačnej prestávke malo byť obnovené pravidelné spojenie na trase Tel Aviv-Bratislava spoločnosťou El Al/Sun d´Or International Airlines. Na posledné tri marcové soboty pridal Ryanair dodatočnú frekvenciu do Londýna-Lutonu.
V charterovej oblasti sa toho momentálne veľa nedeje. Jediný pravidelný charter spoločnosti Sam Air do Hurghady je už niekoľko týždňov prerušený pre nízky záujem cestujúcich, zatiaľ do polovice februára, vzhľadom na politický vývoj v Egypte a celkovú ekonomickú situáciu obyvateľov sa však nedá vylúčiť ani zrušenie nasledujúcich letov. Od začiatku februára je zatiaľ plánované obnovenie charterových letov spoločnosti Onur Air do Antalye (v piatok podvečer typom A321). Od polovice marca by mal začať lietať aj Sky Airlines každý piatok ráno typom A320, s príletom z Antalye a odletom do Istanbulu, ak sa lety skutočne budú realizovať, pôjde pravdepodobne o poznávacie zájazdy.
V nákladnej doprave by od budúceho týždňa mal dočasne používaný BAe ATP-F spoločnosti Atlantic Airlines nahradiť na druhom lete pre DHL opäť obvyklý Swiftair s B.737-300F. |
Slovenská spoločnosť VIP Wings, ktorá prevádzkuje pravidelnú dopravu pod hlavičkou Danube Wings, plánuje od 9.apríla 2012 otvoriť pravidelné lety z Bratislavy do Benátok (VCE). Lety lietadlom ATR-72 by sa mali lietať 3x týždenne – v pondelok, stredu a piatok a nadväzovať by mali na spoj z/do Košíc. V letnej sezóne by sa mali lietať aj lety do Zadaru a Splitu, a to v sobotu, v prípade dostatočného záujmu v najväčšej sezóne do Splitu aj v stredu.
Zostáva Danube Wings zaželať na tejto novej linke úspech. Pre bratislavské letisko nejde o úplne novú linku, v rokoch 2003 až 2005 na trase lietali s EMB-120 SkyEurope Airlines a v 90.rokoch sa krátko o úspech na trase Brno-Bratislava-Treviso (dnes low-cost letisko neďaleko Benátok) pokúšal slovenský SK Air s Jetstreamom 31. |
Austrian Airlines dnes potvrdili už pár dní kolujúce informácie o vyradení 11 Boeingov 737 zo svojej flotily za účelom jej harmonizácie. Namiesto vyradených Boeingov do flotily Austrianu pribudne celkovo 7 nových Airbusov A319/320. O Boeingy 737 z flotily Austrianu už prejavili záujem dve spoločnosti, pričom všetky B737 by mali flotilu opustiť v priebehu tohoto roku. Tým pádom dojde aj k zaniknutiu AOC Lauda Air ktorého sfarbenie už na lietadlách neuvidíme. Vzhľadom k tomu že dojde k celkovej redukcii počtu lietadiel sa očakáva zastavenie niektorých liniek vo východnej európe a redukcia charterových letov. Okrem prechodu na Airbusy dnes Austrian potvrdil aj plán zaradiť do flotily 2 nové diaľkové lietadlá v roku 2013 a 2 v roku 2014. Konkrétny typ nebol menovaný ale očakáva sa že sa jedná o Boeing 777. Austrian Airlines v roku 2012 spúšťajú aj nový úsporný program ktorým chcú ušetriť až 200 mil. EUR ročne. Za rok 2011 sa očakáva strata na rovnakej úrovni ako v roku 2010 (cca 65 mil. EUR) a práve vďaka úspornému programu sa chce Austrian opätovne dostať do čiernych čísiel. Konkrétne sa má jednať o značné úspory pri personálnych nákladoch, prejednať sa majú aj podmienky na Viedenskom letisku od ktorého Austrian očakáva podstatne nižšie poplatky. |
Spoločnosť AirExplore potvrdzuje aj v novom roku, že sa jej darí najviac spomedzi slovenských leteckých dopravcov. Po intenzívnej letnej sezóne 2011, kedy jedno lietadlo lietalo ako subcharter pre Sam Air a vlastné charterové lety pre talianskych klientov a druhé bolo úspešne prenajaté poľskému Enter Airu, sa jej podarilo zabezpečiť aj teraz v zimnej sezóne dlhodobé využitie pre jedno z lietadiel. V sobotu 7.1.2012 by mal Boeing 737-300 registrácie OM-BEX odletieť na prenájom do ďalekej Kambodže, k spoločnosti TonleSap Airlines. Malo by ísť o dlhodobý ACMI prenájom, neskôr by palubný personál mal dodať kambodžský dopravca. TonleSap Airlines je mladá letecká spoločnosť, ktorá začala svoju činnosť v januári 2011 s Boeingom 737-300 prenajatým od britského Astraeusu. Po krachu Astraeusu sa stroj vrátil do Veľkej Británie a v súčasnosti dopravca používa prenajatý Boeing 757-200 od spoločnosti Air Baltic, pričom letový poriadok je redukovaný na lety zo Siem Reap do Taipei a charterové lety, čo najskôr by sa však mal opäť rozšíriť o niekoľko čínskych destinácií, Macao, Vietnam a Thajsko, k čomu má napomôcť aj prenájom od AirExplore. Držíme AirExplore palce, aby prenájom dopadol úspešne, nakoľko v nedávnej minulosti väčšina podobných počinov slovenských dopravcov skončila predčasne neplnením podmienok zmluvy na strane nájomcu. Druhý stroj AirExplore, Boeing 737-400 registrácie OM-AEX, má zase v polovici januára odletieť na C-check do Istanbulu. |
Po dočasnom posilnení letov pre spoločnosť DHL pred vianočnými sviatkami z dôvodu vyššieho dopytu po zásielkach došlo po sviatkoch k zníženiu prepravovaných objemov, čoho dôsledkom bolo aj prerušenie letov spoločnosti Swiftair na trase Brusel-Bratislava od 27.12.2011. Na obdobie dvoch týždňov od 3. do 13.1.2012 nám však DHL prinesie do Bratislavy na pravidelnej linke nový typ. Namiesto Boeingu 737-300 bude totiž v rovnakých časoch (utorok až piatok, prílet 04:45, odlet 23:15) dočasne lietať turbovrtuľový typ British Aerospace ATP (Advanced Turboprop), nie veľmi úspešný pokus o nasledovníka úspešného HS-748. Tento dnes už vzácny typ k nám zavíta pod hlavičkou spoločnosti Atlantic Airlines z Veľkej Británie a lietať bude z/do Lipska. Hoci sa Atlantic Airlines už dávnejšie zlúčili s ďalším prevádzkovateľom nákladných ATP, švédsko-luxemburskou spoločnosťou West Air a vytvorili West Atlantic Airlines, naďalej podnikajú s oddelenými osvedčeniami leteckého prevádzkovateľa (AOC), preto sa ich spoločná flotila vyskytuje vo farbách West Air Europe, Atlantic Airlines i West Atlantic Airlines. Od 17.1.2012 by sa mala obnoviť prevádzka spoločnosti Swiftair, avšak všetko bude závisieť od prepravovaných objemov. Lety Boeingu 757-200 na trase Lipsko-Bratislava-Sofia a späť každý pondelok až piatok nie sú dotknuté. |
Vo štvrtok 22.12.2011 o 10:00 h by mal odletieť zatiaľ jediný stroj spoločnosti Slovakian Airlines, Boeing 737-500 registrácie OM-BTS, na prenájom k spoločnosti Armavia. Odlet do Jerevanu pod číslom letu RNV 5102 završuje etapu neproduktívneho státia na letisku Bratislava, kedy spoločnosť okrem technického letu do Popradu a niekoľkých motorových skúšok nevykonala s lietadlom žiadnu aktivitu. Nakoľko európska legislatíva dosť nejednoznačne určuje, že aj na ACMI prenájom potrebuje letecký dopravca mať osvedčenie leteckého prevádzkovateľa a/alebo licenciu na vykonávanie leteckej dopravy, musela spoločnosť čakať na jej udelenie. Pôvodne plánovaný rozbeh vlastných pravidelných letov ešte pred Vianocami 2011 je samozrejme odložený, o bližších plánoch Slovakian Airlines na letnú sezónu 2012 nám zatiaľ nie je nič známe. |
Po viacerých neúspešných pokusoch spustiť lety do Bratislavy sa albánsky Belle Air rozhodol skúsiť šťastie vo Viedni. Od minulého týždňa začal do rakúskeho hlavného mesta lietať z Prištiny a Skopje (Routing PRN-VIE-SKP-VIE-PRN) s Airbusom A319. Lety by sa mali uskutočniť každý utorok, no v období pred a po vianočných sviatkoch by sa mali uskutočniť aj dodatočné lety (napríklad aj 22.12.) Podľa prvotných informácii majú lety vcelku dobrú vyťaženosť. Bratislava tak bohužiaľ opäť raz prehrala svoj súboj s Viedňou. |
Po všetkých tých zlých správach pre bratislavské letisko (zrušenie bázy a všetkých letov ČSA, zrušenie niektorých plánovaných charterov Sam Air do Hurghady a Agadiru počas vianočných sviatkov) prinášame aspoň čiastočne pozitívnu novinku. Od 26.decembra 2011 mení ruská spoločnosť UTair na dva mesiace typ lietadla z 48-miestneho CRJ-200 na 114-miestny Boeing 737-500, ktorý by mal na linke z Moskvy-Vnukova lietať každý deň, s výnimkou zrušených letov 1./5./7.januára 2012. UTair tak dokazuje, že správne zvolenou stratégiou (nasadenie menšieho lietadla a lietanie linky častejšie, ako aj ponuka výhodných prestupov v rámci Ruska) sa dá aj linka, ktorú Aeroflot dvakrát neúspešne znovurozbiehal, predsa len lietať. Vzhľadom na celkovo nižšie vyťaženie lietadiel v povianočnom období (obdobie od polovice januára do konca februára je štandardne v Európe slabou sezónou) sa však obávame, či nejde o unáhlené rozhodnutie, nasadiť väčší typ hneď na všetky dni v týždni, neradi by sme prišli o ďalšieho dopravcu v Bratislave. Od 1.marca 2012 je plánovaný zase návrat k CRJ-200. |
Po zrušení letov z Bratislavy do Paríža, Amsterdamu a Larnaky v priebehu minulého týždňa ČSA úplne opustili bratislavské letisko. O tom že to nebude nadlho svedčia naše informácie, podľa ktorých ČSA plánujú obnoviť linku Praha - Bratislava v jej pôvodnej podobe (2x denne s ATR42) Podľa našich informácii by k obnoveniu linky mohlo dojsť ešte v priebehu decembra. Situáciu budeme sledovať a akonáhle sa naše informácie potvrdia budeme o tom informovať. |
Letisko Bratislava mrzí, že Czech Airlines nesplnili sľub, ktorý dali slovenským cestujúcim a nový produkt, ktorý vďaka prestupom v európskych huboch otvoril najmä možnosti lietania do celého sveta, tak vzhľadom na krátkosť trvania nedostal šancu sa etablovať. Letisko Bratislava považuje rozhodnutie manažmentu Czech Airlines vedúce k náhlemu zrušeniu všetkých liniek spoločnosti z/do Bratislavy za neštandardné, keďže prichádza uprostred bežnej plnej prevádzky, v čase blížiacich sa vianočných sviatkov a bez predchádzajúceho avíza či rokovaní s letiskom. Letisko Bratislava sa o skončení pôsobenia Czech Airlines v Bratislave dozvedelo z tlačovej správy CSA určenej pre médiá, v rovnakom čase a znení ako zástupcovia slovenských médií. Letisko Bratislava je znepokojené faktom, že vnútorná napätá situácia v Czech Airlines sa negatívne dotkla predovšetkým slovenských klientov a cestovných kancelárií a to napriek úsiliu letiska podporiť obchodný zámer ČSA a ponúknuť spoločnosti pomoc v prípade potreby v akomkoľvek smere. Letisko Bratislava prijalo okamžité opatrenia vedúce k minimalizácii negatívneho dopadu náhleho zrušenia letov ČSA na cestujúcich a začalo aktívnu komunikáciu s potenciálnymi prepravcami, ktorí by v budúcnosti dokázali poskytnúť minimálne adekvátnu náhradu najmä spojení do Amsterdamu a Paríža Charles De Gaul s prepojením do celého sveta.
|
Pretrvávajúci protest pilotov ČSA ovplyvňuje už aj prevádzku letov z Bratislavy - český národný dopravca bol donútený zrušiť nateraz všetky dnešné a zajtrajšie lety z letiska M.R. Štefánika. Cestujúcim ktorí mali na tieto linky zakúpené letenky dopravca zabezpečuje náhradnú dopravu inými dopravcami z Viedne. Kým prevádzku z Prahy zabezpečujú ČSA aj prenajatými lietadlami iných dopravcov (Air VIA, Air Berlin), tak z Bratislavy je v súčasnosti podľa všetkého výhodnejšie lety zrušiť ako si prenajímať lietadlá od iných spoločností. Pripomíname že ČSA v novembri prepravili z Bratislavy len 7812 cestujúcich čo je vzhľadom k počtu realizovaných letov veľmi nízka obsadenosť. Vzhľadom k pretrvávajúcemu protestu môže dojsť aj k zrušeniu ďalších letov počas najbližších dní, ČSA budú tieto v prípade potreby rušiť s 1-2 dňovým predstihom. Pokiaľ bude súčasná situácia pretrvávať tak s najväčšou pravdepodobnosťou sa odsunie aj príchod retro jetu ČSA do Bratislavy, ktorý bol plánovaný na 10 Decembra. UPDATE - Takže ČSA sa lúči s Bratislavou, Žilinou aj Popradom a ruší linky z všetkých týchto letísk. |
Vzhľadom na zvýšený dopyt po preprave zásielok rozširuje kuriérska spoločnosť DHL dočasne v období 27.11.-23.12.2011 výrazne svoje lety do Bratislavy. Bez zmeny zostáva päť týždenných letov Lipsko-Bratislava-Sofia a späť (pondelok-piatok ráno a večer) typom B.757-200F. Pred rokom zavedený let Brusel-Bratislava, ktorý štandardne lieta B.737-300F spoločnosti Swiftair, bude v piatok obsluhovaný väčším Boeingom 757 a v ostatné tri dni (utorok, streda, štvrtok) bude jeho odlet presmerovaný do Milána-Bergama. Treťou novinkou je posilový spoj na trase Lipsko-Bratislava a späť, ktorý bude od utorka do piatku (prílet ráno, odlet večer) lietať AN-26 spoločnosti Exin. Táto spoločnosť už lietala pre DHL do Bratislavy v rokoch 2009-2010, potom ju nahradil spomínaný Swiftair. Celkom potešiteľné správy pre bratislavské letisko v inak veľmi slabej sezóne. |
Dnešným dňom spúšťa Norwegian Air Shuttle predaj leteniek na nových linkách z Osla a Kodane do Bratislavy. Bližšie informácie k novému spojeniu sme sa dnes dozvedeli na tlačovej konferencii letiska Bratislava. Linka z Osla bude prevádzkovaná v stredu a sobotu, pričom prílet do Bratislavy bude o 16:30 a odlet do Osla bude o 17:00. V období od konca júna až do polovice augusta dojde k zmene a v stredu bude linka v Bratislave prelietať v časoch 20:10-20:40 a v sobotu 21:05-21:25. Linka z Kodane bude v Bratislave pristávať pravidelne každý štvrtok a nedeľu v časoch 21:35-22:05. Na linky by mali byť používané Boeingy 737-300 aj Boeingy 737-800. Ceny začínajú už na veľmi príjemných 44,10 EUR za jednosmernú letenku vrátane všetkých poplatkov. Norwegian na leto bude prevádzkovať lety do Osla aj z Bratislavy aj Viedne, čo je minimálne nezvyčajné. Predpokladáme však že leto 2012 ukáže či cestujúci Norwegianu zmenu letov do Bratislavy akceptujú a pokiaľ áno, tak sa presunú aj zvyšné 2 rotácie na letisko M.R.Štefánika. Podľa vyjadrenia obchodného riaditeľa Letiska Bratislava Tomáša Kiku letisko v súčasnosti rokuje približne s desiatimi ďalšími dopravcami o otvorení liniek do Bratislavy. |
Na základe informácii stránky airliners.de nás od letného letového poriadku čaká zaujímavá zmena - nórska nízkonákladová spoločnosť Norwegian plánuje od leta preložiť svoje lety z Viedne do Bratislavy. Konkrétne by malo ísť o dve destinácie - Oslo a Kodaň. Kým lety do Osla by mali z Bratislavy začať lietať od 28.3. 2x týždenne (streda, sobota), tak lety do Kodane by mali začať od 3.5. rovnako 2x týždenne (štvrtok, nedeľa). Norwegian potvrdil, že s predajom letov na svoje nové linky, vrátane Bratislavy, začne v stredu 23.11. Ide o prvý prípad, kedy dopravca z Viedne presmeroval lety s cestujúcimi do Bratislavy. V minulosti už svoje lety z Viedne do Bratislavy preložila kuriérska spoločnosť DHL. |
Dnešným dňom prichádza na stránke k viacerým zmenám. Tú najväčšiu si všimnete hneď na úvodnej stránke, ktorá je oddnes optimalizovaná na rozšírenie 1280 pixelov. Túto zmenu sme urobili vzľadom k tomu že takmer 90% návštevníkov stránky používa monitor s rozlišením rovnakým alebo väčším ako 1280 pixelov na šírku. Táto zmena nám umožní výrazne zvýšiť kvalitu fotografií v galérii. Od dnes je maximálne rozlíšenie fotiek v galérii 1240 pixelov na šírku (doteraz 1024 pixelov), zároveň sa mení aj veľkosť thumnailov na šírku 280 pixelov. Fotky v databáze sme upravili do vyššieho rozlíšenia pokiaľ to bolo možné. Fotky nahraté už v rozlíšení 1024 pixelov zostali nedotknuté. Na stránke prebiehajú naďalej zmeny, určite ste si všimli nové buttony pre zdielanie obsahu na Facebooku či Twitteri. Ako sa hovorí - kto nič nerobí, nič nepokazí, pri zmenách dnes (11.11.) v noci sa mi podarila menšia chyba čo spôsobilo pád stránky. Došlo tým k vymazaniu komentárov k tomuto článku, fotky v galérii sa mi podarilo vložiť späť do databázy a mali by sa zobrazovať. Pokiaľ budete mať nejaké problémy s novou stránkou, dajte mi prosím vedieť. |
Letecká spoločnosť Sam Air (predtým Central Charter Airlines Slovakia) obnovuje dnes 5.11.2011 po dlhých mesiacoch charterové lety vlastným lietadlom. Zatiaľčo v minulom roku mala v Bratislave bázovaný svoj Boeing 737-300 registrácie OM-CCA (ďalšie jej lietadlo, B.737-500 OM-CCB lietalo prevažne z českých letísk a ešte donedávna oficiálne figurovalo v jej flotile), letnú sezónu 2011 odlietala lietadlami spoločností AirExplore a Czech Connect Airlines ako aj jednorazovými záskokmi rôznych zahraničných dopravcov. Keď bolo 4.10.2011 konečne z Budapešti preletené jej prvé lietadlo pod novým názvom a v nových elegantných farbách, Boeing 737-400 registrácie OM-SAA, trvalo ešte celý mesiac, kým stroj mohol vzlietnuť na linke Sam Airu. Po výmaze OM-CCB zo slovenského registra bola spoločnosti pozastavená platnosť AOC (osvedčenia leteckého dopravcu), nakoľko nedisponovala žiadnym lietadlom, avšak aj tieto problémy sa podarilo prekonať a Sam Air dnes rozbieha novú etapu svojej existencie. Po dvoch testovacích letoch aj za účasti Leteckého úradu SR, ktoré včera 4.11.2011 smerovali popoludní a večer dvakrát z Bratislavy na Sliač a späť, vyráža dnes OM-SAA na svoj prvý komerčný let z Bratislavy do Hurghady pod číslom letu CCS2024/5.
|