V piatok 29.4.2011 o 17:53 h pristál na bratislavskom letisku úplne nový Boeing 737-86N (WL) pre slovenskú dcérsku spoločnosť Travel Service Airlines Slovakia. Stroj nesie imatrikulačnú značku OM-TVR, má výrobné číslo 38018/3618, a priletel pod číslom letu TVS738 priamo z výrobného závodu, z letiska Boeing Field (BFI) s medzipristátím v Keflavíku (KEF). Ako prvý vo flotile Travel Service je vybavený novým Sky Interior od Boeingu. Nesie plné farby dopravcu a na prvý komerčný let sa vydal hneď v sobotu 30.4.2011 na linke TVQ606/607 do egyptskej Hurghady. |
Koncom tohto týždňa začínajúce MS v hokeji sú určite v očakávaní nielen hokejových fanúšikov ale aj priaznivcov dopravných lietadiel. Ako to väčšinou pri takýchto akciách býva, objavia sa určite aj zaujímavé lietadlá s výpravami alebo fanúšikmi, pričom počet a zaujímavosť letov budú priamo úmerne závisieť od toho, ktoré mužstvá postúpia do záverečných bojov. Základná skupina v Bratislave neprinesie veľa zaujímavých vecí, niekoľko letov je už nahlásených na finálový víkend, avšak všetko sa ešte môže zmeniť podľa postupujúcich krajín. Najzaujímavejšími mužstvami z pohľadu leteckých fanúšikov, ktorých účasť v záverečných bojoch by sme si mohli želať, sú určite Rusko, Švédsko alebo Fínsko. Z Ruska možno predpokladať v takom prípade najmä novodobých zbohatlíkov, pre ktorých pojem „bizjet“ môže znamenať aj taký Boeing 767. Zo Švédska alebo Fínska možno zase očakávať nejaké charterové lety s fanúšikmi. Zo zámoria sú moje očakávania pomerne nízke, no a z okolitých krajín, ak by sa prebojovali do finálových súbojov, prídu aj tak všetci autami, autobusmi či vlakmi. Prinášame vám preto exkluzívny prehľad doposiaľ nahlásených charterových letov do Bratislavy na MS v hokeji k dnešnému dňu, treba však zdôrazniť, že všetko sa ešte môže meniť, pribúdať či rušiť. Zoznam budeme preto priebežne aktualizovať a dopĺňať do neho nové lety. |
15.4.2011 skoro ráno sa preletom cez španielsku Geronu predčasne skončil prenájom jedného z lietadiel ATR-72 spoločnosti Danube Wings, imatrikulačnej značky OM-VRC. Lietadlo odletelo na 6-mesačný prenájom do Rovníkovej Guiney len 1.3.2011 a už po 6 týždňoch sa vrátilo naspäť. Dôvodom je pravdepodobne neplatenie zo strany nájomcu. Pokračuje tak neslávna séria nevydarených prenájmov voľných kapacít slovenských dopravcov do zahraničia, keď sa na neserióznosti partnerov už v minulosti popálila hlavne Air Slovakia (prenájom pre Bellview Airlines do Nigérie a Albanian Airlines). Napriek snahe slovenskej spoločnosti sa aj tento prenájom skončil neúspešne. doplnené 17.4.2011: Podľa neoficiálnych a zatiaľ nepotvrdených informácií je pravdepodobné, že sa pôvodne plánovaný a ohlásený prenájom lietadla Boeing 737-300 OM-VRD, ktoré bolo už pred niekoľkými týždňami natreté v írskom Shannone do farieb Danube Wings, nakoniec neuskutoční. Pôvodne zamýšľané charterové lety zo Slovenska do dovolenkových destinácií má stále zazmluvnené iná spoločnosť a zrejme ani náhradné riešenie v podobe pôsobenia lietadla v severnom Taliansku sa neuskutoční, tu už pomerne úspešne pôsobí Air Explore. Zdôrazňujeme však, že ide o zatiaľ neoverenú informáciu.
|
Séria zlých správ pre bratislavské letisko pokračuje - po značnej redukcii počtu letov ČSA na linke z Prahy prichádza k úplnému zrušeniu linky do Varšavy, ktorú prevádzkuje poľský LOT. Na základe webovej stránky poľskej spoločnosti LOT bude ich linka na trase z Varšavy do Bratislavy prevádzkovaná len do 20. mája. Po tomto termíne už nie je možné ani zarezervovať žiaden let na túto linku.
|
Keďže spolu s PetromP budeme tento týždeň odcestovaný a nebudeme mať moc času aktualizovať stránku ,tak tu máme pre vás aspoň tip na víkend V sobotu 9. Apríla sa v čase od 9:00 do 16:00 uskutoční Vienna convention ktorú organizuje spolok priateľov letiska Viedeň. V rámci podujatia sa môžete dozvedieť viac o spolku priateľov letiska a zároveň sa zúčastniť burzy predmetov s leteckou tématikou - ako napríklad pohľadnice, fotky, bezpečnostné inštrukcie, modely či časopisy. V rámci podujatia ktoré sa koná v Termináli 2 (prístupová chodba k reštauráciám) je možné zúčastniť sa zadarmo exkurzie po letisku (11:00 a 14:00) alebo môžete vyskúšať štastie v tombole s vyše 200 cenami a hlavnou cenou - 60 minútovým letom v simulátore Sky Flight Academy.
|
V pondelok 28.3. zahájila nová rakúska spoločnosť Peoples Vienaline prevádzku na linke Altenrhein - Viedeň ktorú prevádzkuje 17x týždenne lietadlom Embraer 170 ktoré bolo predtým prevádzkované u Finnairu. Nutno podotknúť že vznik tejto spoločnosti je viac ako kontroverzný. Majiteľ letiska Altenrhein a zároveň tejto leteckej spoločnosti je rovnaký, čo sa samozrejme nepáči konkurenčným Austrian Airlines ktoré linku Altenrhein - Viedeň prevádzkujú 3x denne. Nemožno sa čudovať -zahájeniu prevádzky Peoples predchádzalo výrazné zvýšenie poplatkov pre Austrian na letisku v Altenrheine a zároveň vypovedanie dlhodobej zmluvy zo strany letiska. Nakoľko Peoples Viennaline vznikla len za účelom linky do Viedne, tak máte šancu ich Embraer vyfotiť len vo Viedni a Altenrheine. A nakoľko prvotné správy hovoria o veľmi zlom vyťažení ich letov, tak sa s fotením určite poponáhľajte. |
Letecká spoločnosť Sun D´Or ktorá prevádzkuje aj pravidelné lety z Tel Avivu do Bratislavy príde koncom tohto mesiaca o svoje AOC, ktoré mu bolo odobraté izraelskými úradmi. Od 1.4. tak už nemôže prevádzkovať lety pod svojou hlavičkou a pod IATA kódom 2U. Sun D´Or bol založený ako dcérska spoločnosť El Al a spĺňala viacmenej jediný účel - na rozdiel od El Al mohla lieťať aj počas šabatu. Po odobratí AOC sa Sun D´Or plne začlení späť do El Al vrátane všetkých prevádzkovaných lietadiel. Dnešný let z Bratislavy do Tel Avivu bol posledný ktorý bol prevádzkovaný pod hlavičkou Sun D´Or. Už budúcotýždňový let bude prevádzkovaný pod El Al vrátane ich IATA kódu LY. Predpokladáme že naďalej sa na týchto letoch bude ukazovať B757 vo farbách Sun D´Or, no je možné že sa na niektorom lete objaví aj B757 či B737 vo farbách El Al, čo by bolo príjemné spestrenie prevádzky v Bratislave. |
Negatívny trend v počte prepravených cestujúcich na Bratislavskom letisku pokračuje. Vo februári ním prešlo len 74 570 cestujúcich, čo je o 12 546 cestujúcich, respektíve o 17% menej ako vo februári minulého roku.
Podľa tlačovej správy Bratislavského letiska sú hlavnými dôvodmi poklesu: - úbytok cestujúcich na vnútroštátnych linkách o 48% - zníženie počtu frekvencii na linke ČSA do Prahy z 23 týždenne na 13 - pozastavenie chartrových letov do Egypta - ukončenie činnosti Air Slovakia - chýbajúce lety Ryanairu do Frankfutu-Hahn, Gerony a Bologne
Aj keď môžeme považovať všetky uvedené dôvody za platné, musíme povedať že mnohé z nich sa udiali už dávnejšie a manažment letiska mal dostatok času spustiť aktivity vďaka ktorým by sa pokles počtu cestujúcich konečne zastavil. Linka do Jerevanu nás zatiaľ z tejto mizérie nevytiahla. Síce je fajn že letisko nás informuje tlačovou správou o každom novom obchode ktorý sa na letisku otvorí, omnoho viac by nás potešilo ak by konečne oficiálne ohlásili nejakú novú linku ktorá prinesie do Bratislavy viac cestujúcich. Určite by za tlačovú správu stálo oficiálne ohlásenie linky Belle Air do Tirany, pričom by bolo fajn ak by sa PR oddelenie vyjadrilo aj k letom do Moskvy o ktorých už aj vtáky na streche štebotajú. |
Ako sme vás informovali v našom predchádzajúcom článku plánovala spoločnosť Emirates na leto 2011 značné navýšenie frekvencii medzi Dubajom a Viedňou. Zo súčasných siedmich frekvencií týždenne sa pridaním večernej frekvencie mal navýšiť celkový počet letov týždenne na 13. Dnes - teda 4 dni predtým než sa mal uskutočniť prvý let však vyšlo najavo že rakúsky letecký úrad zamietol prideliť prepravné práva na druhú dennú frekvenciu. Rozpor je vo vnímaní bilaterálnych zmlúv - kým Emirates sa odvoláva na novú bilaterálnu zmluvu z roku 2004 tak rakúsky letecký úrad sa odvoláva na bilaterálnu zmluvu z roku 1990. Tá je podľa všetkého platná, nakoľko zmluva z roku 2004 doteraz nebola ratifikovaná. Emirates tak stoja pár dní pred prvým letom pred závažným problémom a musia vyriešiť problém ako prepravia cestujúcich ktorí mali zakúpené letenky na novú večernú linku. Podľa vyjadrení Emirates sa jedná o tisíce cestujúcich. Na rôznych fórach sa okamžite začali špekulácie o tom čo Emirates urobí, pričom jedna z teoretických možností je dočasné preloženie letov na iné letisko - mimo iného aj do Bratislavy. Aj keď teoreticky toto možné je, tak si myslíme že prakticky to reálne nie je. Dnes a zajtra prebiehajú vo Viedni jednania oboch strán a veríme že dospejú k nejakému riešeniu ktoré nám umožní v lete vidieť vo Viedni aj A340-500 Emirates. UPDATE: Dnes došlo k čiastočnej dohode a Emirates dostalo dočasné povolenie prevádzkovať druhú dennú frekvenciu na linke Viedeň - Dubaj počas letného letového poriadku.
|
Krátka informácia pre spotterov - pokiaľ by ste sa chystali v najbližšej budúcnosti fotiť k dráham, tak vedzte že v súčasnosti prebieha pravidelná jarná údržba dráh a tak je prevádzka smerovaná vždy len na jednu dráhu. Uzávierka dráh je zatiaľ plánovaná nasledovne:
Dráha 04-22 bude uzavretá do 27.3.
Dráha 13-31 bude uzavretá od 28.3. do 21.4.
Ďalšia krátkodobá odstávka dráhy 04-22 je možná (avšak zatiaľ nie je potvrdená) počas finálnej fázy majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji.
Dnes sa nám skončila naša anketa ohľadne letov Belle Air, pričom ešte pred jej koncom Belle Air posunul začiatok letov na polovicu apríla. Bohužiaľ táto zmena nebola posledná a Belle Air posunul lety na ešte neskorší termín. aktuálne sa prvý let v ich rezervačnom systéme zobrazuje až na 14. jún. Po neustálom rušení linky Armavie do Jerevanu je to ďalšia zlá správa pre letisko Bratislava.
Gratulujem deviatim pesimistom ktorí v ankete hlasovali správne (nabudúce sa skúste prihlásiť predtým než hlasujete aby sme vedeli komu môžeme gratulovať).
Po tom čo náš minister obrany medializoval rôzne detaily okolo Národných leteckých dní a zároveň rozhodol že dotáciu na NLD nedá (resp. vypíše na pridelenie dotácie výberové konanie), tak je osud leteckých dní v Piešťanoch viac ako neistý. To že to ide aj bez dotácii potvrdzujú borci z Aviatikteamu, ktorí organizujú letecký deň v Trenčíne. Na ich stránke sa konečne objavili bližšie detaily toho čo 28. a 29. mája v Trenčíne uvidíme. Účasť už potvrdili niektorí atraktívny účastníci - medzi nimi poľský Mig 15, Český L29 či Srbský Galeb. Nemenej atraktívne budú historické lietadlá - Boeing Stearman, B25 Mitchell, P-51D Mustang, Li2, Catalina či North American T6. Medzi zatiaľ nepotvrdenými účastníkmi je zatiaľ Mig 29 SR, Jas 39 Gripen ČR a Maďarska, F16 Poľska či Holandska. Celý zoznam účastníkov nájdete TU Lístky sa budú dať kúpiť aj cez Ticketportal, info o cenách nájdete TU |
Kým v lete 2010 bola prevádzka na letisku v Bratislave absolútne monotónna, tak tento rok s najväčšou pravdepodobnosťou bude podstatne pestrejšia. Aspoň na základe predbežných informácii to vyzerá tak, že okrem lietadiel Travel Service uvidíme v Bratislave aj lety iných spoločností. |
Po tom čo február z hľadiska visitorov nebol moc zaujímavý sa s nimi tento týždeň roztrhlo vrece a priletelo ich hneď zopár, pričom dnešný deň bol na letisku naozaj rušný. Najväčšou novinkou bol prílet ATR72 Danubewings z Ostravy s nálepkami Confort Airlines. OM-VRC sa tak na istú dobu s Bratislavou rozlúči a poputuje do Rovníkovej Guinei kde bude práve pre Confort Airlines lietať. Ďalší návštevníci boli nemenej zaujímavý - kým ráno ešte o nich nebola ani zmienka, tak postupne sa na príletoch objavil let KMV a neskôr aj RedWings z Moskvy Domodedova. Chaos s tým spojený bol typicky ruský - najprv mala prísť len jedna a údajne sa nevedeli dohodnúť ktorá (jedna TU204 mala pôvodne smerovať do Budapešti). Nakoniec sa splnilo naše spotterské prianie a prileteli pre istotu obe. Ďakujem obom Petrom že v tejto zime vytiahli päty von a všetkých visitorov patrične pofotili. Odlet OM-VRC sa napokon uskutočnil podľa druhého plánovaného času v utorok 1.3.2011 o 4:47 h (ráno). |
Keďže v piatok sa nám končí naša súčasná anketa, pripravili sme pre vás novú. Zaujíma nás aký názor máte na novú linku albánskej Belle Air ktorá by od 29.3. mala pravidelne spojiť Bratislavu s Tiranou. Lety sa síce dajú na ich stránke zakúpiť, no doteraz letisko oficiálne nepotvrdilo že Belle Air naozaj do Bratislavy začne lietať.
Musíme pripomenúť že situácia sa veľmi podobá letom Armavie, ktoré boli oficiálne oznámené pár dní pred prvým a zatiaľ aj posledným letom na linke do Jerevanu. Zatiaľ teda vedú pesimisti ktorí v našej ankete zaklikli možnosť že Armavia sa v Bratislave už neukáže. Ak by podobne dopadli aj lety Belle Air tak by to naozaj boli zlé správy pre letisko v Bratislave.
Aby to nebolo tak jednoduché tak anketu skrátime a hlasovať môžete len do 10.3.