V nedeľu 25.3. vstupuje do platnosti letný letový poriadok, ktorým sa letecká doprava vo väčšine sveta bude riadiť až do 27.10.2012. V prípade bratislavského letiska bolo vždy letné obdobie bohatšie a zaujímavejšie na pravidelné aj charterové lety a neinak tomu bude aj tento rok. V pravidelnej doprave však dochádza k ďalšiemu poklesu počtu letov, spôsobenému najmä ukončením letov ČSA (ktoré v Bratislave pôsobili od konca júna do začiatku decembra 2011), ako aj ďalším znížením frekvencií zo strany najväčšieho dopravcu, spoločnosti Ryanair. Nasledujúce údaje vychádzajú z letov, ktoré majú jednotliví dopravcovia v predaji. |
Po naozaj dlhej dobe sa bratislavskí spotteri môžu tešiť na naozaj vzácneho návštevníka letiska - v štvrtok o 8:45 do Bratislavy zavíta Airbus A330-300 ruskej spoločnosti Vladivostok Avia. Na jeho palube sa budú nachádzať ruskí partneri spoločnosti Volkswagen, ktorí prídu do Bratislavy testovať nové vozidlo Up. A330 je v Bratislave pomerne vzácny typ lietadla. Okrem kedysi pravidelných návštev vo farbách Austrian Airlines na výcvikových letoch PeterP registruje len jednorazové návštevy strojov Garuda Indonesia, Eurofly, TAM či TAP Portugal. Po talianskom dopravcovi (ktorý nás navštívil v roku 2003) pôjde v prípade Vladivostok Avie len o druhú spoločnosť, ktorá tento typ v Bratislave predstaví na bežnom charterovom lete. Na našej fotografii je samozrejme menší A.320 v aktuálnych farbách spoločnosti.
|
Dlho očakávaný začiatok letov Slovakian Airlines sa opätovne odkladá, tentokrát možno nadobro. Viaceré zdroje nám potvrdili že Slovakian Airlines prišli o svoje jediné lietadlo - Boeing 737-500 s registráciou OM-BTS, ktoré 2. februára preletelo do Jerevanu. Za týmto krokom má stáť ukončenie záujmu o projekt zo strany Armavie, lietadlo sa tak pripojí do flotily Armavie v ktorej už je viacero Boeingov 737 od ČSA. Spoločnosť podľa našich informácii pre odstúpenie Armavie pristúpila k značnej redukcii počtu zamestnancov a bude sa ešte snažiť nájsť nového investora. |
Maďarský národný dopravca dnes s okamžitou účinnosťou zastavil prevádzku a zrušil všetky lety. Vyvrcholili tak dlhotrvajúce finančné problémy stratového dopravcu, ktorý posledné obdobie prežíval len vďaka finančnej podpore štátu. Situácia sa vyostrila po rozhodnutí Európskej komisie, ktorá označila finančnú pomoc za nelegálnu a prikázala Málevu vrátiť obdržanú finančnú pomoc a zároveň zakázala novú finančnú pomoc zo strany štátu. Silne zadĺžená spoločnosť pritom už dlhšie obdobie musela za niektoré služby na letiskách platiť v hotovosti. Po medializácii situácie Málevu zároveň prišlo k silnému poklesu predaja leteniek, čo bol asi posledný klinec do rakvy Málevu. S najväčšou pravdepodobnosťou sa v súčasnosti jedná o definitívny koniec Málevu v jeho súčasnej podobe a je nepravdepodobné, že sa nájde investor pre tak silne zadĺženú spoločnosť. |
Danubewings po minuloročnom neúspešnom prenájme lietadla ku Confort Airlines z Rovníkovej Guiney vyšle tento rok vrámci ACMI prenájmu jedno svoje lietadlo opačným smerom. Od začiatku februára až do 2. júna sa ATR 72 Danubewings vydá na dlhodobý prenájom do Švédska, kde bude prevádzkovať lety pre spoločnosť NextJet, ktorá sa ukázala aj v Bratislave počas majstrovstiev sveta v hokeji s lietadlom Bae ATP. Práve Bae ATP nahradí lietadlo Danubewings na pravidelnej linke zo Štokholmu cez Kramfors do mestečka Gällivare, ktoré leží na polárnom kruhu. Linka je v momente prevádzkovaná 2x denne. |
Viedenské letisko má za sebou úspešný rok 2011 kedy ním prešlo vyše 21 miliónov cestujúcich. Aj v tomto roku by chcelo vykázať niekoľko percentný rast, k čomu má prispieť rada nových liniek či navýšenie kapacity na existujúcich spojeniach. Noviniek vo Viedni je tento rok pritom dosť aj napriek nedávnej kritike vedenia Austrianu ktoré viedenské letisko označilo za príliš drahé. Prinášame vám preto stručný prehľad toho čo nás na Schwechate toto leto čaká.
|
Ako to už býva zvykom, tak na začiatku roka mnohé spoločnosti vyhodnocujú svoje výsledky za predchádzajúci rok. Výnimkou nie je ani viedenské letisko, ktoré minulý týždeň zverejnilo svoje výsledky za rok 2011, ktorý bol napriek pretrvávajúcej finančnej kríze veľmi úspešný. Bránami letiska v Schwechate za minulý rok prešlo totiž 21 106 292 cestujúcich, čo predstavuje nárast o 7,2% oproti roku 2010 a zároveň o najvyšší počet cestujúcich v histórii letiska. V roku 2012 letisko však ráta len s miernym rastom na úrovni cca 1%, k vyššiemu rastu by malo dojsť opätovne až v roku 2013. V júni tohto roka by mal byť s viacročným oneskorením otvorený nový terminál Skylink, ktorý by mal výrazne zlepšiť komfort pre cestujúcich a prilákať na Schwechat aj nových dopravcov na diaľkových linkách. Viedenské letisko zároveň prezentovalo aj výsledky letísk v ktorých má majetkový podiel. Zaujímavá je v tomto ohľade informácia o hospodárskom výsledku letiska Košice, ktoré v roku 2011 dosiahlo zisk na úrovni približne 1 mil. EUR. Viedeň má naďalej záujem zúčastniť výberového konania pri udelovaní koncesie na prevádzku letiska M.R.Štefánika v Bratislave a práve skutočnosť že Košické letisko dosiahlo minulý rok zisk, považuje predseda predstavenstva VIE Julian Jäger za významný argument v prospech viedenského letiska. |
Po relatívne úspešnej letnej sezóne, kedy Sirocco Aviation prevádzkovala s Fokkerom 100 pod hlavičkou holandského Denim Airu značné množstvo letov do prímorských destinácii, bolo okolo tejto spoločnosti relatívne málo nových informácii. V kuloároch sa rozprávalo o finančných problémoch, neuhradených faktúrach za prenájom lietadla, za služby letisku či iným dodávateľom. Že informácie boli do značnej miery pravdivé potvrduje aj rozhodnutie Okresného súdu Bratislava I ktorý na spoločnosť Sirocco Aviation s.r.o. vyhlásil konkurz. Veritelia môžu tak v lehote 45 dní od vyhlásenia konkurzu prihlásiť svoje pohľadávky. Končí sa tak krátka etapa počas ktorej táto spoločnosť poskytovala svoje služby. |
Súčasné, zo spotterského hľadiska veľmi nezáživné, zimné obdobie prináša na letisko Bratislava niekoľko drobných zmien v letovom poriadku. Ruská spoločnosť UTair sa presne podľa našich očakávaní už od 20.1.2012 vracia sa svojej dennej linke Moskva-Bratislava naspäť k 48-miestnemu typu CRJ-200. Zatiaľčo v prvých dvoch januárových týždňoch dosahovalo obsadenie B.737-500 aspoň v jednom smere často aj hodnoty vyššie ako 70 cestujúcich, po návrate sviatkujúcej klientely domov sa počty cestujúcich vrátili na bežnú úroveň, takže tento krok je plne opodstatnený. Od 21.februára by po 3-mesačnej prestávke malo byť obnovené pravidelné spojenie na trase Tel Aviv-Bratislava spoločnosťou El Al/Sun d´Or International Airlines. Na posledné tri marcové soboty pridal Ryanair dodatočnú frekvenciu do Londýna-Lutonu.
V charterovej oblasti sa toho momentálne veľa nedeje. Jediný pravidelný charter spoločnosti Sam Air do Hurghady je už niekoľko týždňov prerušený pre nízky záujem cestujúcich, zatiaľ do polovice februára, vzhľadom na politický vývoj v Egypte a celkovú ekonomickú situáciu obyvateľov sa však nedá vylúčiť ani zrušenie nasledujúcich letov. Od začiatku februára je zatiaľ plánované obnovenie charterových letov spoločnosti Onur Air do Antalye (v piatok podvečer typom A321). Od polovice marca by mal začať lietať aj Sky Airlines každý piatok ráno typom A320, s príletom z Antalye a odletom do Istanbulu, ak sa lety skutočne budú realizovať, pôjde pravdepodobne o poznávacie zájazdy.
V nákladnej doprave by od budúceho týždňa mal dočasne používaný BAe ATP-F spoločnosti Atlantic Airlines nahradiť na druhom lete pre DHL opäť obvyklý Swiftair s B.737-300F. |
Slovenská spoločnosť VIP Wings, ktorá prevádzkuje pravidelnú dopravu pod hlavičkou Danube Wings, plánuje od 9.apríla 2012 otvoriť pravidelné lety z Bratislavy do Benátok (VCE). Lety lietadlom ATR-72 by sa mali lietať 3x týždenne – v pondelok, stredu a piatok a nadväzovať by mali na spoj z/do Košíc. V letnej sezóne by sa mali lietať aj lety do Zadaru a Splitu, a to v sobotu, v prípade dostatočného záujmu v najväčšej sezóne do Splitu aj v stredu.
Zostáva Danube Wings zaželať na tejto novej linke úspech. Pre bratislavské letisko nejde o úplne novú linku, v rokoch 2003 až 2005 na trase lietali s EMB-120 SkyEurope Airlines a v 90.rokoch sa krátko o úspech na trase Brno-Bratislava-Treviso (dnes low-cost letisko neďaleko Benátok) pokúšal slovenský SK Air s Jetstreamom 31. |
Austrian Airlines dnes potvrdili už pár dní kolujúce informácie o vyradení 11 Boeingov 737 zo svojej flotily za účelom jej harmonizácie. Namiesto vyradených Boeingov do flotily Austrianu pribudne celkovo 7 nových Airbusov A319/320. O Boeingy 737 z flotily Austrianu už prejavili záujem dve spoločnosti, pričom všetky B737 by mali flotilu opustiť v priebehu tohoto roku. Tým pádom dojde aj k zaniknutiu AOC Lauda Air ktorého sfarbenie už na lietadlách neuvidíme. Vzhľadom k tomu že dojde k celkovej redukcii počtu lietadiel sa očakáva zastavenie niektorých liniek vo východnej európe a redukcia charterových letov. Okrem prechodu na Airbusy dnes Austrian potvrdil aj plán zaradiť do flotily 2 nové diaľkové lietadlá v roku 2013 a 2 v roku 2014. Konkrétny typ nebol menovaný ale očakáva sa že sa jedná o Boeing 777. Austrian Airlines v roku 2012 spúšťajú aj nový úsporný program ktorým chcú ušetriť až 200 mil. EUR ročne. Za rok 2011 sa očakáva strata na rovnakej úrovni ako v roku 2010 (cca 65 mil. EUR) a práve vďaka úspornému programu sa chce Austrian opätovne dostať do čiernych čísiel. Konkrétne sa má jednať o značné úspory pri personálnych nákladoch, prejednať sa majú aj podmienky na Viedenskom letisku od ktorého Austrian očakáva podstatne nižšie poplatky. |
Spoločnosť AirExplore potvrdzuje aj v novom roku, že sa jej darí najviac spomedzi slovenských leteckých dopravcov. Po intenzívnej letnej sezóne 2011, kedy jedno lietadlo lietalo ako subcharter pre Sam Air a vlastné charterové lety pre talianskych klientov a druhé bolo úspešne prenajaté poľskému Enter Airu, sa jej podarilo zabezpečiť aj teraz v zimnej sezóne dlhodobé využitie pre jedno z lietadiel. V sobotu 7.1.2012 by mal Boeing 737-300 registrácie OM-BEX odletieť na prenájom do ďalekej Kambodže, k spoločnosti TonleSap Airlines. Malo by ísť o dlhodobý ACMI prenájom, neskôr by palubný personál mal dodať kambodžský dopravca. TonleSap Airlines je mladá letecká spoločnosť, ktorá začala svoju činnosť v januári 2011 s Boeingom 737-300 prenajatým od britského Astraeusu. Po krachu Astraeusu sa stroj vrátil do Veľkej Británie a v súčasnosti dopravca používa prenajatý Boeing 757-200 od spoločnosti Air Baltic, pričom letový poriadok je redukovaný na lety zo Siem Reap do Taipei a charterové lety, čo najskôr by sa však mal opäť rozšíriť o niekoľko čínskych destinácií, Macao, Vietnam a Thajsko, k čomu má napomôcť aj prenájom od AirExplore. Držíme AirExplore palce, aby prenájom dopadol úspešne, nakoľko v nedávnej minulosti väčšina podobných počinov slovenských dopravcov skončila predčasne neplnením podmienok zmluvy na strane nájomcu. Druhý stroj AirExplore, Boeing 737-400 registrácie OM-AEX, má zase v polovici januára odletieť na C-check do Istanbulu. |
Po dočasnom posilnení letov pre spoločnosť DHL pred vianočnými sviatkami z dôvodu vyššieho dopytu po zásielkach došlo po sviatkoch k zníženiu prepravovaných objemov, čoho dôsledkom bolo aj prerušenie letov spoločnosti Swiftair na trase Brusel-Bratislava od 27.12.2011. Na obdobie dvoch týždňov od 3. do 13.1.2012 nám však DHL prinesie do Bratislavy na pravidelnej linke nový typ. Namiesto Boeingu 737-300 bude totiž v rovnakých časoch (utorok až piatok, prílet 04:45, odlet 23:15) dočasne lietať turbovrtuľový typ British Aerospace ATP (Advanced Turboprop), nie veľmi úspešný pokus o nasledovníka úspešného HS-748. Tento dnes už vzácny typ k nám zavíta pod hlavičkou spoločnosti Atlantic Airlines z Veľkej Británie a lietať bude z/do Lipska. Hoci sa Atlantic Airlines už dávnejšie zlúčili s ďalším prevádzkovateľom nákladných ATP, švédsko-luxemburskou spoločnosťou West Air a vytvorili West Atlantic Airlines, naďalej podnikajú s oddelenými osvedčeniami leteckého prevádzkovateľa (AOC), preto sa ich spoločná flotila vyskytuje vo farbách West Air Europe, Atlantic Airlines i West Atlantic Airlines. Od 17.1.2012 by sa mala obnoviť prevádzka spoločnosti Swiftair, avšak všetko bude závisieť od prepravovaných objemov. Lety Boeingu 757-200 na trase Lipsko-Bratislava-Sofia a späť každý pondelok až piatok nie sú dotknuté. |
Vo štvrtok 22.12.2011 o 10:00 h by mal odletieť zatiaľ jediný stroj spoločnosti Slovakian Airlines, Boeing 737-500 registrácie OM-BTS, na prenájom k spoločnosti Armavia. Odlet do Jerevanu pod číslom letu RNV 5102 završuje etapu neproduktívneho státia na letisku Bratislava, kedy spoločnosť okrem technického letu do Popradu a niekoľkých motorových skúšok nevykonala s lietadlom žiadnu aktivitu. Nakoľko európska legislatíva dosť nejednoznačne určuje, že aj na ACMI prenájom potrebuje letecký dopravca mať osvedčenie leteckého prevádzkovateľa a/alebo licenciu na vykonávanie leteckej dopravy, musela spoločnosť čakať na jej udelenie. Pôvodne plánovaný rozbeh vlastných pravidelných letov ešte pred Vianocami 2011 je samozrejme odložený, o bližších plánoch Slovakian Airlines na letnú sezónu 2012 nám zatiaľ nie je nič známe. |
Po viacerých neúspešných pokusoch spustiť lety do Bratislavy sa albánsky Belle Air rozhodol skúsiť šťastie vo Viedni. Od minulého týždňa začal do rakúskeho hlavného mesta lietať z Prištiny a Skopje (Routing PRN-VIE-SKP-VIE-PRN) s Airbusom A319. Lety by sa mali uskutočniť každý utorok, no v období pred a po vianočných sviatkoch by sa mali uskutočniť aj dodatočné lety (napríklad aj 22.12.) Podľa prvotných informácii majú lety vcelku dobrú vyťaženosť. Bratislava tak bohužiaľ opäť raz prehrala svoj súboj s Viedňou. |
Po všetkých tých zlých správach pre bratislavské letisko (zrušenie bázy a všetkých letov ČSA, zrušenie niektorých plánovaných charterov Sam Air do Hurghady a Agadiru počas vianočných sviatkov) prinášame aspoň čiastočne pozitívnu novinku. Od 26.decembra 2011 mení ruská spoločnosť UTair na dva mesiace typ lietadla z 48-miestneho CRJ-200 na 114-miestny Boeing 737-500, ktorý by mal na linke z Moskvy-Vnukova lietať každý deň, s výnimkou zrušených letov 1./5./7.januára 2012. UTair tak dokazuje, že správne zvolenou stratégiou (nasadenie menšieho lietadla a lietanie linky častejšie, ako aj ponuka výhodných prestupov v rámci Ruska) sa dá aj linka, ktorú Aeroflot dvakrát neúspešne znovurozbiehal, predsa len lietať. Vzhľadom na celkovo nižšie vyťaženie lietadiel v povianočnom období (obdobie od polovice januára do konca februára je štandardne v Európe slabou sezónou) sa však obávame, či nejde o unáhlené rozhodnutie, nasadiť väčší typ hneď na všetky dni v týždni, neradi by sme prišli o ďalšieho dopravcu v Bratislave. Od 1.marca 2012 je plánovaný zase návrat k CRJ-200. |