Letná charterová sezóna 2012 sa ešte iba dostáva do najvyšších obrátok a už dnes možno povedať, že ak som si vlani myslel, že mieru chaosu minuloročného leta ťažko niečo prekoná, mýlil som sa. Ak sme pred pár mesiacmi informovali o plánovaných charterových letoch z Bratislavy, dnes už tieto informácie z väčšej časti neplatia a len skutočný vizionár by si dovolil predpovedať, ako sa letná sezóna bude ďalej vyvíjať. |
Pokiaľ nemáte ešte plány na tento víkend tak by vás mohol zaujať práve letecký deň na letisku v Slavnici ktorý sa bude konať v sobotu 9. júna na letisku AK Dubnica - Slavnica. Letecký deň je braný trošku v inom duchu ako doterajšie NLD v Piešťanoch alebo na Sliači ktoré sa pýšili hlavne modernými prúdovými stíhačmi. Hlavnými protagonistami leteckého dňa v Slavnici sú totiž historické lietadlá ako legendárny Spitfire, TBM 3R Avenger, Zero či Mig 15. Prisľúbený je aj display slovenského L-39 či Mig 29. Bližšie informácie vrátane zoznamu všetkých účastníkov nájdete na stránke Aviatikteamu - www.aviatikteam.sk |
Stál raz toľko ako bolo plánované, dokončený bol štyri roky neskôr ako bolo pôvodne plánované kvôli čomu muselo odstúpiť predstavenstvo letiska - aj tak by sa dal definovať terminál SkyLink ktorý dnes, 5. júna, slávnostne otvoril svoje brány pre cestujúcich. Náš korešpondent Martin Dichler bol pri otvorení nového terminálu viedenského letiska.
|
Už v utorok 5. júna otvorí svoje brány na viedenskom letisku nový terminál Skylink, ktorý prinesie značné navýšenie kapacity letiska a cestujúcim poskytne zvýšený komfort a umožní zníženie minimálneho prestupného času na 25 minút. Pri dĺžke 450 metrov a celkovej ploche vyše 150 000m2 poskytne na 3 úrovniach dostatočný priestor pre stále rastúci počet cestujúcich. Terminál od 5. júna bude niesť meno Austrian Star Alliance Terminal, respektíve bude označovaný aj ako "check-in 3". Meno Skylink oficiálne používané nebude možno aj vzhľadom na jeho asociáciu so škandálmi pri jeho výstavbe. S výstavbou Skylinku sa začalo ešte v roku 2005 a mal byť pôvodne dokončený už v roku 2008. Jeho dokončenie sa tak omeškalo o 4 roky a výstavba sa predražila z pôvodne plánovaných 366 mil. EUR na astronomických 830 mil. EUR, kvôli čomu došlo aj k zmenám vo vedení letiska (samozrejme neobišlo sa to bez zlatého padáka). Vedenie bolo zároveň kritizované za výberové konanie, v ktorom výherca nakoniec prevzal architektonické riešenie kancelárie Frank & Partner ktoré vo výberovom konaní neuspelo. V roku 2009 za takto "zmanipulované" výberové konanie uložil rakúsky najvyšší súd letisku pokutu vo výške takmer 600 000 EUR. Ako už meno terminálu naznačuje - jeho hlavným užívateľom bude domáci dopravca Austrian Airlines ako aj všetky letecké spoločnosti patriace k združeniu Star Alliance. Vzhľadom na uvoľnenú kapacitu v termináli 1 a 2 sa začne s ich postupnou rekonštrukciou. |
Viedenské letisko pokračuje v značnom raste, minimálne čo sa týka počtu cestujúcich ktorí využili jeho služby. V období Január-Apríl 2012 vzrástol počet cestujúcich na 6 375 573 čo je o 9,3% viac ako v rovnakom období minulého roku. Letisko je tak na najlepšej ceste dosiahnuť tento rok najvyšší počet cestujúcich vo svojej histórii. Prispieť k tomu by mal aj nový terminál Skylink ktorý svoje brány otvorí už budúci mesiac. Zaujímavé su aj údaje o počte pohybov, kde je badateľný pokles o 1,1% čo je potešiteľná správa hlavne pre letecké spoločností - pri mierne nižšom počte pohybov prepravili podstatne viacej cestujúcich. V negatívnom trende naopak pokračuje preprava carga - za Január-Apríl došlo k poklesu o takmer 10% oproti minulému roku, čo je zjavne zapríčinené hlavne zníženým dopytom po preprave carga vzhľadom na ekonomickú krízu. Radi by sme Vám v tomto kontexte priniesli porovnanie s výsledkami bratislavského letiska, ktoré sa však tento rok rozhodlo zverejňovať svoje štatistiky na polročnej a nie mesačnej báze (ako tomu je zvykom všade vo svete). Informácie o počte prepravených cestujúcich či carga sa tak dozvieme s najväčšou pravdepodobnosťou až v auguste. |
To vyplýva z dnešnej tlačovej konferencie spoločnosti Air Berlin. Samozrejme predmetom tlačovej konferencie neboli okrídlené potvory z rodu Diptera ale "muchy" na lietadlách spoločnosti FlyNiki ktorá je dcérskou spoločnosťou Air Berlin. V rámci zjednotenia brandu tak prichádza k zmene sfarbenia lietadiel FlyNiki, ktoré zdobila práve obrovská mucha. Tá sa na liedadlá dostala v rámci konceptu mena spoločnosti - FlyNiki sa dá preložiť ako - lietajte s Nikim (Laudom) ale aj ako - Mucha Niki. Bohužiaľ pre nás to znamená že z oblohy sa vytratí jedno z najzaujímavejších sfarbení ktoré je možné v súčasnosti vidieť. Air Berlin síce plánuje ponechať značku FlyNiki no zvyšok brandu z oblohy zmizne. Od októbra lietadlá FlyNiki dostanú červeno-biely náter Air Berlin, avšak budú stále niesť znak rakúskej spoločnosti. Vizualizáciu nového sfarbenia nájdete ďalej v článku. Svoj názor na túto zmenu môžete vyjadriť aj v novej ankete. |
Po dlhotrvajúcich jednaniach medzi vedením Austrian Airlines a odborovým zväzom pilotov došlo tento týždeň k definitívnemu rozhodnutiu previesť celú letovú prevádzku Austrianu na Tyrolean Airways. Celý prechod by sa mal realizovať k 1.6. 2012. Rozhodnutiu predchádzali dlhodobé jednania medzi vedením Austrianu a odbormi ohľadom novej kolektívnej zmluvy ktoré sa v pondelok skončili neúspešne. Konzern Austrian ktorý dlhodobo vykazuje značné straty pozostával z celkovo 3 spoločností - Austrian Airlines, Tyrolean a Lauda Air, pričom každá z nich mala svoje AOC, licenciu a personál sa riadil vlastnou kolektívnou zmluvou. Kým Lauda air bol začlenený do Austrianu, Tyrolean naďalej fungoval ako regionálna odnož ktorá prevádzkovala lietadlá do 110 cestujúcich. Vedenie Austrianu sa znažilo znížiť personálne náklady v rámci Austrian Airlines a začiatkom roku bola z jeho strany vypovedaná kolektívna zmluva ktorá pilotom dávala nadštandardné výhody (napr. odstupné až do výšky 500 000 EUR podľa seniority, automatické zvyšovania platu bez ohľadnu na výsledky spoločnosti, vyššie diéty atď.). Prechodom letovej prevádzky pod Tyrolean a tým pádom aj pod výhodnejšiu kolektívnu zmluvu vedenie Austrianu očakáva značnú úsporu personálnych nákladov. Cestujúci by túto zmenu nemali postrehnúť - azda jedinou viditeľnou zmenou by malo byť odstránenie nápisu Arrows z lietadiek Tyroleanu ktoré sa od štandardného sfarbenia Austrianu líšia nápisom Austrian Arrows. |
Politika na stránky o letectve moc nepatrí, no občas politici prídu s návrhom ktorý by naozaj mohol pomôcť práve rozvoju letectva. Dnes nová vláda prezentovala svoje programové vyhlásenie, ktoré spomína aj práve rozvoj letectva na slovenských letiskách. Plné znenie tejto sekcie: "Vláda v záujme udržateľného rozvoja leteckej dopravy v súlade s európskou dopravnou politikou a medzinárodnými záväzkami podporí zvyšovanieúrovne bezpečnosti leteckej prevádzky a bezpečnostnej ochrany civilného letectva. Vláda vytvorí systém podpory leteckej dopravy vo verejnom záujme. Dôležitý bude ďalší rozvoj letiska Bratislava ako najvýznamnejšieho leteckého dopravného uzla na Slovensku a regionálnych letísk ako nástrojov rozvoja regiónov a cestovného ruchu." Zaujímavá je v tomto ohľade práve myšlienka podpory leteckej dopravy vo verejnom záujme. Tento systém funguje už dávnejšie vo viacerých štátoch EU pod názvom "public service oblication". Štát poväčšinou určí ktoré linky sú vo verejnom záujme a vyhlási výberové konanie na prevádzku danej linky. Dopravca ktorý výberové konanie vyhrá dostane následne od štátu väčšinou priamu finančnú pomoc na prevádzku danej linky, na druhú stranu je dopravca povinný danú linku počas dohodnutého obdobia prevádzkovať aj v prípade že je spojenie stratové. Počas obdobia kedy je daná linka vyhlásená ako PSO získava zároveň dopravca na nej monopolné postavenie. Myšlienku podpory leteckej dopravy touto formou hodnotíme ako pozitívnu, uvidíme akú podobu systém podpory leteckej dopravy nakoniec dostane a hlavne ktoré linky dostanú status linky vo verenjom záujme. V neposlednej rade uvidíme aké finančné prostriedky budú aj na podporu liniek k dispozícii v dobe kedy vláda šetrí na každom rohu. Bližšie informácie o PSO si môžete prečítať v popise na Wikipédii |
Cestovná kancelária Kon Tiki Sky, ktorá sa špecializuje predovšetkým na etnické a low-cost lety z bodu do bodu, zabezpečované zazmluvnenými lietadlami iných dopravcov, plánuje otvoriť toto leto viacero nových destinácií, medzi nimi aj Bratislavu. Na ich webovej stránke sú od 11.júna v predaji lety na trase Bukurešť-Bratislava-Bukurešť, ktoré bude zabezpečovať rumunská letecká spoločnosť Alfa Air Services. Plánuje sa nasadenie lietadla Avro RJ-85, avšak prebiehajú úvahy aj o zmene na typ Boeing 737. DOPLNENIE 1.5.2012: Tak ako som avizoval v samotnom článku, otvorenie tohto pravidelného charteru ešte prinesie asi veľa "zábavy", nakoľko len pár dní po uvedení letov do predaja si cestovná kancelária Kon Tiki Sky zrazu lety zmenila na Bratislava-Constanta, a to v dni utorok a sobota, potom zase zmenila časy lietania a posunula začiatok lietania až na 26.6.2012. Preto sa oprávnene obávam, či vôbec z týchto letov niekedy niečo bude, nakoľko ide o veľmi pochybný projekt, meniaci sa priam pred očami. Samozrejme, ak sa lety v akejkoľvek podobe nakoniec budú realizovať, budeme len radi. |
Letecká spoločnosť AirExplore nezapĺňa často headliny slovenského leteckého diania a počas svojej 2,5-ročnej existencie sa úspešne venuje viac lietaniu na zahraničných trhoch ako doma na Slovensku. O to systematickejšie však pracuje na svojom postupnom rozvoji a zatiaľ sa jej celkom darí. Na dnešnej tlačovej konferencii predstavil jej manažment zaujímavý projekt, ktorý, ak sa zrealizuje, prinesie spoločnosti nielen očakávané tržby ale aj istú dávku popularity. Do pilotnej kabíny jej lietadiel by totiž už čoskoro mal zasadnúť nikto iný ako Bruce Dickinson, sólový heavy-metalový spevák a frontman skupiny Iron Maiden!!! |
Napriek tomu že letný letový poriadok je už zopár dní v platnosti, podarilo sa viedenskému letisku prilákať ďalších dopravcov, ktorí spustia ešte počas jeho platnosti lety do dvoch nových destinácii. Prvou novou destináciou sú Minerálne vody, z kadiaľ bude jeden let týždenne prevádzkovať spoločnosť Rusline s 50 miestnym Canadairom CRJ200. Od 26. apríla by sme pestro sfarbený Canadair mali vidieť vo Viedni každý štvrtok s príletom o 9:00, čo je ideálny čas pre fotenie na dráhe 16-34. Odlet je plánovaný o hodinu neskôr, teda 10:00 miestneho času. Novou destináciou bude aj Štrasburg, z kadiaľ spustí od 3. júla lety Air France. Linka bude prevádzkovaná každý utorok, štvrtok a sobotu. Lety v utorok a štvrtok budú prevádzkované Embraerom ERJ-170 a pristávať budú na Schwechate o 12:35 a odlietať o 13:15. Lety v sobotu budú prevádzkované Embraerom 145 s plánovaným príletom o 13:15 a odletom o 14:00.
|
Letný letový poriadok je tu a s ním aj tradičné rozširovanie flotily slovenských leteckých dopravcov. V tomto roku by mali pribudnúť nové lietadlá u všetkých z nich. Ako prvý by mal prísť na rad Danube Wings, ktorý očakáva v piatok 30.3.2012 prílet svojho v poradí už štvrtého lietadla typu ATR-72, malo by niesť registráciu OM-VRD. Zatiaľčo jedno lietadlo bude vyťažené pravidelnými letmi z Bratislavy, ďalšie lieta pre švédsky NextJet a tretie by na leto malo mať základňu vo francúzskom meste Dole. Nakoľko Danube Wings má bohatú činnosť v oblasti ad-hoc charterových a ACMI letov, možno očakávať dobré využitie jeho lietadiel. Prevažne ACMI a charterový dopravca AirExplore taktiež očakáva dodávku druhého kusu Boeingu 737-400, ktorý v uplynulých dňoch dostal v Norwichi biely náter. Ide o stroj výrobného čísla 25839/2188 z flotily Holidays Czech Airlines, registrácie OK-WGY. Dňa 28.3.2012 sa vrátil do Prahy, kde dôjde ešte k úprave interiéru pred dodaním na Slovensko. Len pripomíname, že Boeing 737-300 registrácie OM-BEX lieta v prenájme u kambodžskej spoločnosti TonleSap Airlines a prvý stroj OM-AEX lieta na letoch AirExplore a ACMI prevažne v Európe. |
Dnešným dňom zahájila spoločnosť Norwegian lety na pravidelnej linke z Bratislavy do Osla. Boeing 737-300 registrácie LN-KKS pristál v Bratislave o 12:36 a priviezol prvých cca sto cestujúcich. Prvý let po absolvovaní obligatórnej slavobrány vítala veľvyslankyňa Nórska, jej excelencia pani Trine Skymoen. Cestujúcich potešil aj pohľad na slovenské devy ktoré ich vítali - netradične ozdobené - vikingskými helmami. Norwegian sa na linke z Osla do Bratislavy bude ukazovať každú stredu a sobotu, od 3. mája Norwegian začne prevádzkovať aj linku z Kodane ktorá bude lietať každý štvrtok a nedeľu
|
Vzácni návštevníci v Bratislave nemusia mať len podobu Boeingu 747, ktorý púta prirodzenú pozornosť aj laickej verejnosti svojimi rozmermi. Pre skutočných spotterov môžu tento titul spĺňať aj oveľa menšie lietadlá. Medzi ne určite patrí Antonov AN-32. Tento tvarovo neobvyklý dvojmotorový hornoplošník z konštrukčnej kancelárie OKB Antonova bol zalietaný v roku 1976 ako vývoj úspešného typu AN-26. Najmä vojenské požiadavky na použitie na letiskách s vysokou teplotou vzduchu a/alebo vysokou nadmorskou výškou stáli za zrodom tohto lietadla, ktoré dostalo namiesto obvyklých motorov Ivčenko AI-24 (použitých u typu AN-26) dvakrát výkonnejšie AI-20. Tie samozrejme poháňajú aj vrtule s väčším priemerom, a tak museli byť motory na rozdiel od svojho predchodcu umiestnené nad krídlo. Nový AN-32 tým získal neobvyklé elegantné tvary. Podľa údajov Wikipedie bolo vyrobených 361 exemplárov prevažne pre vojenské, ale aj pre civilné použitie a stroj zaznamenal široké uplatnenie aj v krajinách Latinskej Ameriky, kde je hornatý terén a horúce podnebie bežnou záležitosťou. Na európskych letiskách sú dnes AN-32 už veľmi vzácne. |
Prevádzkovať lety z/do Bratislavy začal v októbri 2005 linkou do Milána - Bergama, pričom do dnešného dňa na všetkých svojich 33 333 letoch do 26 destinácií v oboch smeroch previezol už celé Slovensko. Reč je o írskom dopravcovi Ryanair.
|
Vzhľadom na štátny sviatok v Maďarsku prekladá kuriérska spoločnosť DHL na 3 dni svoj mini-hub z Budapešti do Bratislavy. Od stredy 14.3. večera do pondelka 19.3. rána bude teda na našom letisku väčší pohyb carga ako obvykle. Namiesto štandardného Boeingu 757-200 vypraví DHL z Lipska do Bratislavy veľkokapacitný Airbus A.300, ktorý vo štvrtok 15.3. a v piatok 16.3. zostane v Bratislave stáť celý deň a do Sofie bude pokračovať menší Boeing 737-300 spoločnosti Swiftair lietajúci z/do Bruselu. V pondelok 19.3. bude A.300 zabezpečovať kompletnú rotáciu Lipsko-Bratislava-Sofia a späť. V stredu, štvrtok a piatok večer a nasledujúci pracovný deň ráno budú zamestnanci letiska Bratislava a spoločnosti DHL prekladať cargo z/na tri prípojné lety. Z/do Belehradu by mal letieť AN-26 spoločnosti CityLine Hungary (pravdepodobne registrácie HA-TCN), z/do Kluže poletí Saab 340 spoločnosti ABC Air Hungary (pravdepodobne registrácie HA-TAE) a z/do Aradu zase L-410 spoločnosti Air Max (pravdepodobne registrácie OK-SLD). Vo večerných hodinách bude prekládka z prípojových letov smerom do Lipska a v ranných v opačnom smere. Aj tento zvýšený objem carga by sa mal pozitívne prejaviť na rastúcich výkonoch nákladnej dopravy na letisku Bratislava. |