Tento rok sme sa s PetromP pustili na cesty a naším cieľom boli hlavne niektoré z najväčších európskych letísk. Začiatkom roka sme navštívili londýnsky Heathrow, ktorý je číslom jedna z hľadiska počtu cestujúcich , neskôr sme pre zmenu navštívili Madrid Barajas, ktorý je štvrtým najrušnejším letiskom v Európe. Ostali nám tak dve letiská, ktoré obsadili druhé a tretie miesto v tomto rebríčku – Paríž Charles de Gaulle a Frankfurt Main. Kým v CDG považujú spotterov za “škodnú” a robia všetko pre to, aby im sťažili fotografovanie, tak Frankfurt je vyslovene “spotter friendly”. Logicky sme teda ako cieľ našej ďalšej cesty vybrali práve domovské letisko Lufthansy.
Hovorí sa, že Bratislavské letisko trpí tým, že v jeho blízkosti sa nachádza hneď niekoľko letísk, ktoré slovenskí cestujúci využívajú na svoje lety do zahraničia. Kým väčšina cestujúcich zo západného Slovenska využíva rakúsky Schwechat, tak pre cestujúcich z juhu Slovenska či z Košíc je omnoho výhodnejšie letieť z Budapešti. Čo je pre bratislavské letisko nevýhodou, je však výhodou pre spotterov, ktorí si môžu vyberať, na ktoré letisko sa vybrať. Práve na budapeštianske letisko Ferenca Liszta smerovala naša 5 členná výprava začiatkom augusta.
S letom prichádza aj čas dovoleniek a masový presun turistov do rôznych prímorských letovísk. Práve presun turistov k moru privádza do prímorských letísk značné oživenie prevádzky a množstvo zaujímavých lietadiel. Vylihovanie pri pláži teda môžete na jeden či dva dni zameniť aj za návštevu letiska a fotenie lietadiel. Toto sa samozrejme neodporúča v rôznych arabských krajinách, no v rámci EU je dosť letísk kde je dostatok zaujímavej prevádzky a nebudete mať s fotením žiadne problémy. Jedným takým letiskom je Burgas ktorý je bránou do na stále obľúbené Slnečné pobrežie. Ak sa teda vaša najbližšia dovolenka bude konať v Bulharsku tak nezabudnite pribaliť do batožiny foťák a objektívy.
Aj keď sa v posledných rokoch snažím vyhľadávať nové a doposiaľ mnou nenavštívené miesta, aby som získal zábery nových a exotických lietadiel, rád sa vraciam aj na miesta, kde som sa cítil dobre a kde som prípadne našiel rovnako „postihnutých“ kamarátov. Jedným z takýchto miest je severné Taliansko a jeho letiská. Pred takmer desiatimi rokmi som sa tu zoznámil s jedným priateľským a zanieteným spotterom, ktorého domovským letiskom bola najprv milánska Malpensa, neskôr po presťahovaní za prácou sa ním stala Bologna. Napriek tomu udržiava čulé kontakty so spotterskou komunitou aj v Malpense a je hlavným organizátorom každoročnej akcie, pri ktorej vďaka spolupráci s letiskom Malpensa môže niekoľko desiatok spotterov stráviť niekoľko hodín vo vnútri areálu letiska a nerušene fotografovať lietadlá. Nakoľko moja posledná cesta do severného Talianska viedla v roku 2007, rozhodol som pomerne spontánne, skúsiť šťastie znovu a v septembri 2010 som sa do týchto končín vybral znova.
Spolu s letom sa začala sezóna leteckých dní a tak sme sa 1. júla vybrali do rakúskeho Zeltwegu kde sa konal ďalší ročník Airpower 2011. Počas leteckého dňa sa predstavilo návštevníkom vyše 200 lietadiel v letových a statických ukážkach. Okrem akrobatických skupín Frecce Tricolori, Turkish stars, Saudi Hawks či Patrouille suisse sme mali možnosť vzhliadnuť aj radu individuálnych ukážok. Vzhľadom na rozsah ukážok niet divu že tento letecký deň bol v minulosti vyhlásený za najlepší letecký deň v Európe.
Španielske hlavné mesto má za sebou dlhú históriu, čoho dôkazom je aj množstvo historických pamiatok, ktoré v ňom nájdeme. Či už je to kráľovský palác, Plaza Mayor, Gran Via či množstvo prekrásnych katedrál – skoro nič z toho neuvidíte pokiaľ ste spotter. V Madride totiž nájdete aj letisko Barajas, ktorým každoročne prejde takmer 50 miliónov cestujúcich, a to znamená aj značné množstvo zaujímavých lietadiel.
Nakoľko historicky je Španielsko úzko spojené s rôznymi juhoamerickými krajinami, tak tu máme možnosť vidieť aj lietadlá, ktoré inde neuvidíme. Aj preto sme sa začiatkom júna vybrali práve do Madridu. Madridské letisko je však na jednej strane veľké a na druhej strane malé, zaujímavé a zároveň nudné. Stačí pridať vrtochy počasia, výbuchy sopky, iné neočakávané udalosti a je z toho jeden z najnáročnejších výletov za posledné obdobie.
Hlavné mesto Švédska patrí bezosporu medzi najkrajšie mestá Európy, čo ocenia turisti najmä v lete, keď počas dlhých slnečných dní môžu vychutnávať nádhernú atmosféru mesta obklopeného a popretkávaného vodou zo všetkých strán. Historické centrum mesta spolu s kráľovským palácom, ako aj plavba loďou okolo stoviek ostrovov patria medzi turistické lákadlá.
Štokholm však môže byť veľmi zaujímavý aj pre nadšenca dopravných lietadiel. Ten tu však nemôže očakávať desiatky „widebodies“ alebo dvanásť lietadiel čakajúcich v rade na vzlet, avšak ak chcete do svojej zbierky regionálne lietadlá z tejto oblasti, je Štokholm najlepšou odpoveďou. Jeho dve hlavné letiská, Arlanda a Bromma, ponúkajú veľmi dobré fotopozície, dostupné poľahky aj mestskou dopravou.
Počas minulého týždňa sme sa s PetromP vybrali po dlhšej dobe opäť do Mekky všetkých spotterov - na londýnske letisko Heathrow. Počas 4 dní sme si tak užívali spoločnosť stoviek lietadiel, ktoré prelietali tesne pred nami a nakoľko počas celej doby bolo slnečno alebo aspoň tlmené slnko, nebola ani núdza o patričné úlovky.
Nakoľko náš trip report s detailmi fotopozícií sme už zverejnili dávnejšie, tentokrát to bude len fotoreport s výberom toho najzaujímavejšieho čo sa za 4 dni na Heathrow ukázalo.
V júni 2010 moja cesta viedla na sever Nemecka, do Berlína a Hamburgu. Nemecko ako celok je obľúbenou destináciou spotterov z našich končín, avšak Berlín a Hamburg určite nepatria medzi najvyhľadávanejšie letiská. Napriek tomu sa ich návšteva môže vyplatiť, najmä ak vám ide skôr o kvalitu ako o kvantitu, lebo stovky nových záberov si z týchto letísk neprinesiete, avšak môžete tu vidieť lietadlá, ktoré inde stretnete len ťažko.
Nami avizovaný výlet do Salzburgu sa včera (26.2.) konečne uskutočnil a nutno povedať že dopadol viac ako dobre. Počasie "spolupracovalo" a tak sa za celý deň neukázal na oblohe ani obláčik a lietadlá boli priam fantasticky nasvietené.
Z toho čo bolo na letovom pláne pre tento deň sa ukázalo v Salzburgu takmer všetko vrátane hlavného dôvodu našej cesty - Boeingu 747-300 ruskej spoločnosti Transaero.
Spojené arabské emiráty sú púštny štát na arabskom poloostrove, pozostávajúci zo 7 emirátov: Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah a Umm al-Quwain. Najmä Dubaj sa v posledných rokoch stáva čoraz viac cieľom dovoleniek aj slovenských občanov, hoci vplyvom stále väčšej výstavby, záplavy turistov z bývalého Sovietskeho zväzu a rastúcimi cenami už nie je tým, čím býval pred 10 a viac rokmi.
V nedeľu 9.1. sme úspešne vkročili do nového roku výletom do Salzburgu, na ktorom nás sprevádzali aj dvaja návštevníci planecrazy.sk - Peter a Dano. Obom ďakujeme za účasť a dúfame že sa im výlet do Salzburgu páčil.
Samozrejme nebola núdza o zaujímavé lietadlá a vďaka dispečerom na veži aj o zaujímavé situácie - kým ráno nás preháňali z jednej strany dráhy na druhú, nakoľko lietadlá nechali vzlietať po vetre aj proti vetru - tak podvečer sa pre zmenu predviedli situáciou kedy pristávalo lietadlo aj z jednej aj z druhej strany dráhy.